2954
Sök

GT42 är den för stor för volvo 5a?

247 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#1
hur tror ni en gt42 hade funkat på en t5 motor? hade laddet typ aldrig kommit eller hade det funkat ändå. planerar att ha ca 500 hk, sedan fortsätta bygga

118 Inlägg
18 september 2008
#2
funkar å funkar  det beror vell på vad du har för grejer å hur du bygger grenröret  men engt42 är rätt stor


118 Inlägg
18 september 2008
#3
du kan jou köpa en mindre som klarar 6 7hundra hk istället   min t60 klarar 600 å jag har den på en b21et  det är ju bara 2,1 liter


14 Inlägg
18 september 2008
#4
den e väll lite väl stor.  lär få banka torped hehe.. sen blir väll motorkaraktären ganska tråkig  du får ligga å gasa som fan för att d ska ladda  men d går nog plocka effekt.. själv ska ja åka  runt 500  hk  på  en gt35 snurra

/Martin

812 Inlägg
18 september 2008
#5
funkar hur bra som hällst. kompisen hadde de i sin 240 med 5a i å jag låvar fy fan va fint de gick

man lever bara en gång..

247 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#6
stormiz skrev:
den e väll lite väl stor.  lär få banka torped hehe.. sen blir väll motorkaraktären ganska tråkig  du får ligga å gasa som fan för att d ska ladda  men d går nog plocka effekt.. själv ska ja åka  runt 500  hk  på  en gt35 snurra

ojjdå glömde säga att det e en 740 med t5a

247 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#7
pimpad740 skrev:
funkar hur bra som hällst. kompisen hadde de i sin 240 med 5a i å jag låvar fy fan va fint de gick

hur många hk hade han? skulle vara kul om det kanske till och med finns en video

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2008
#8
varför stanna på 500hk? kostar ju lika mycket som att låta turbon andas fritt och pumpa 700hk(?!)  för 500hk är som nämnts ovan en GT35R mer lagomt, eller en 3076R  (GT35 är ju en 3582R)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

247 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#9
torpis skrev:
varför stanna på 500hk? kostar ju lika mycket som att låta turbon andas fritt och pumpa 700hk(?!)  för 500hk är som nämnts ovan en GT35R mer lagomt, eller en 3076R  (GT35 är ju en 3582R)

med 500hk behöver jag ju inte byta kolvar eller fixa med toppen. men ska jag ha 700hk kommer jag få modda topp och byta kolvar

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 september 2008
#10
absolute_teddan skrev:
torpis skrev:
varför stanna på 500hk? kostar ju lika mycket som att låta turbon andas fritt och pumpa 700hk(?!)  för 500hk är som nämnts ovan en GT35R mer lagomt, eller en 3076R  (GT35 är ju en 3582R)

med 500hk behöver jag ju inte byta kolvar eller fixa med toppen. men ska jag ha 700hk kommer jag få modda topp och byta kolvar

kolvar kostar $599 för 4st, det är försvinnande lite i sammanhanget smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

247 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#11
torpis skrev:
absolute_teddan skrev:
torpis skrev:
varför stanna på 500hk? kostar ju lika mycket som att låta turbon andas fritt och pumpa 700hk(?!)  för 500hk är som nämnts ovan en GT35R mer lagomt, eller en 3076R  (GT35 är ju en 3582R)

med 500hk behöver jag ju inte byta kolvar eller fixa med toppen. men ska jag ha 700hk kommer jag få modda topp och byta kolvar

kolvar kostar $599 för 4st, det är försvinnande lite i sammanhanget smile

menar du inte 5 st?

14 Inlägg
18 september 2008
#12
men 500 hk  och originalkolvar är lite Living on the edge...??
vet flera som fått problem me kolvringarna  runt 500 hk på original kolvar=(

/Martin

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#13
stormiz skrev:
men 500 hk  och originalkolvar är lite Living on the edge...??
vet flera som fått problem me kolvringarna  runt 500 hk på original kolvar=(

En kille på Nordic R-forumet var uppe och vände vid 570hk med originalkolvar och kolvringar på mappningen med sin 855 R.
Däremot svajade laddtrycket lite vid 2,2bar och original-bränsleledningarna pallade inte riktigt leverera soppan. smile
Nu ligger han stabilt på 460hk ca. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

14 Inlägg
18 september 2008
#14
TurbOla skrev:
stormiz skrev:
men 500 hk  och originalkolvar är lite Living on the edge...??
vet flera som fått problem me kolvringarna  runt 500 hk på original kolvar=(

En kille på Nordic R-forumet var uppe och vände vid 570hk med originalkolvar och kolvringar på mappningen med sin 855 R.
Däremot svajade laddtrycket lite vid 2,2bar och original-bränsleledningarna pallade inte riktigt leverera soppan. smile
Nu ligger han stabilt på 460hk ca. smile

stormiz skrev:
lite Living on the edge...??

effekt kostar inget .. hållbarhet kostar.

/Martin

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 september 2008
#15
stormiz skrev:
TurbOla skrev:
stormiz skrev:
men 500 hk  och originalkolvar är lite Living on the edge...??
vet flera som fått problem me kolvringarna  runt 500 hk på original kolvar=(

En kille på Nordic R-forumet var uppe och vände vid 570hk med originalkolvar och kolvringar på mappningen med sin 855 R.
Däremot svajade laddtrycket lite vid 2,2bar och original-bränsleledningarna pallade inte riktigt leverera soppan. smile
Nu ligger han stabilt på 460hk ca. smile

stormiz skrev:
lite Living on the edge...??

effekt kostar inget .. hållbarhet kostar.

Han ska riva ner motorn i vinter bara för att se hur lager och sånt har klarat sig. Återkommer med rapport då, om motorn håller. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

699 Inlägg
18 september 2008
#16
Hade nog sattsat på en holset hx35 eller en hx40 istället..

Bilgalen elektriker :)

247 Inlägg
18 september 2008
Trådstartare
#17
jag menar mer.. när kan man få ladd. jag ska bygga nytt plusplint till turbon som kommer byggas ricktigt seriöst. jag vet att man  på en b230 med gt45 får ladd vid 4000 och fullt ladd vid 5000, gt42an måste väll vara lite snabbare och mitt varvstopp sitter på 9000varv.

8 248 Inlägg
18 september 2008
#18
Bygger men en riktigt stjärn-kollektor är det bättre att fräsa bort twin-entryn i avgashuset istället för att krångla med pulssplit. Går ju att få pulssplit att funka hyffsat, men bästa är en riktig kollektor och ett singelentryhus istället.


Solfilmsmontör
947 Inlägg
19 september 2008
#19
stormiz skrev:
TurbOla skrev:
stormiz skrev:
men 500 hk  och originalkolvar är lite Living on the edge...??
vet flera som fått problem me kolvringarna  runt 500 hk på original kolvar=(

En kille på Nordic R-forumet var uppe och vände vid 570hk med originalkolvar och kolvringar på mappningen med sin 855 R.
Däremot svajade laddtrycket lite vid 2,2bar och original-bränsleledningarna pallade inte riktigt leverera soppan. smile
Nu ligger han stabilt på 460hk ca. smile

stormiz skrev:
lite Living on the edge...??

effekt kostar inget .. hållbarhet kostar.

WORD!

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

247 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
#20
Marlboroman skrev:
Bygger men en riktigt stjärn-kollektor är det bättre att fräsa bort twin-entryn i avgashuset istället för att krångla med pulssplit. Går ju att få pulssplit att funka hyffsat, men bästa är en riktig kollektor och ett singelentryhus istället.

Då får det bli så. gt42 blir nu spikat


Sök