3794
Sök

855 T5R Tvångsrenoveringsprojekt

Snål gnällspik
402 Inlägg
11 augusti 2009
#121
Hej
Hur går det med lyftarna för dig Ola och Joliba ?  Funderar på att byta mina och blir lite nervös när jag läser om era besvär... jag har hört/läst om flera teorer när dt gälle lyftarna: I USA anser de att o-ringen till oljepickupen blir kass och pumpen suger luft, det ska ge knacket i lyftarna alltså.  Borde ju inte gälla era motorer.
Andra menar att oljekanalerna i toppen blir egensatta, oljepickuppen igensatt mm.
Jag har inte hört att det ska finnas 2 versioner av lyftarna, bara en uppgaderad variant som är den som gäller nu?

Volvo S80 2,9.

8 253 Inlägg
11 augusti 2009
#122
perzy skrev:
Andra menar att oljekanalerna i toppen blir egensatta, oljepickuppen igensatt mm.
Jag har inte hört att det ska finnas 2 versioner av lyftarna, bara en uppgaderad variant som är den som gäller nu?

Kanalerna kan ju antingen koksa igen om det är en maskin som gått långt och oljan inte varit i skick. Men det kan lika gärna hända när man sätter ihop toppen om man för mycket lim, då gr limmet ut i kanalerna och så är det tvärnit. Fuskar man med att smörja in lyftarna riktigt vis montering kan de knacka väldigt länge. Version 1 är ju dem som sitter i 850 original och ersattes av variant 2 iom att S/V/C70 och då utgick version 1 ur sortimentet.


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 augusti 2009
#123
TurbOla skrev:
The_Mechanic skrev:
Hörru du ola, hur är de enklaste sättet att ta ner o sätta upp en låda på en 850?
samt lite random fråga, vad skiljer M90 Rödblockslåda från M90 vitblockslåda? (om du nu vet de) smile

Svar på fråga 1:
Jag vet inte. tongue
Har bara lyft i och ur motor och låda samtidigt ett par gånger.
En del tycker det är lättast att bara släppa ner subframen på växellådssidan, och ta loss spindelled och fjäderben och styrled och sen lossa lådan det hållet.

Problemet blir väl att få tillbaka lådan igen, den väger 60kg skulle jag gissa på, och sen skruva dit den samtidigt... tongue

Andra lyfter både motor och låda samtidigt, tycker det går snabbare.

Svar på fråga 2:
Den enda skillnaden jag känner till är att det är olika sprängkåpor, så de passar på olika motorer. wink
Ev. skiljer ingående axeln väl också, men det är allt jag vet. smile

okej tongue,. vilket sätt tycker du är snabbast då? wink, vill gärna veta om splines på ingående axel är olika, för ska nämligen bygga lite kul grejjer i garaget snart big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#124
perzy skrev:
Hej
Hur går det med lyftarna för dig Ola och Joliba ?  Funderar på att byta mina och blir lite nervös när jag läser om era besvär... jag har hört/läst om flera teorer när dt gälle lyftarna: I USA anser de att o-ringen till oljepickupen blir kass och pumpen suger luft, det ska ge knacket i lyftarna alltså.  Borde ju inte gälla era motorer.
Andra menar att oljekanalerna i toppen blir egensatta, oljepickuppen igensatt mm.
Jag har inte hört att det ska finnas 2 versioner av lyftarna, bara en uppgaderad variant som är den som gäller nu?

Enligt min motorbyggare, som byggt väldigt många vitmotorer, så är det väldigt sällan problem med oljepumpen och oljepickupen.
Det lite trixiga kan vara att få pumpen att suga när den väl är torr.
Vi fick ju överfylla motorn med olja för att tvinga pumpen att börja suga, det måste finnas olja i pumpen för att den ska kunna bilda vacuum.

Oljekanalerna kan bli igensatta, men jag tvivlar på det, min motorbyggare är noggrann med sina motorer, han har inte råd med missnöjda kunder, och min motor har väl gått lite drygt 500 mil nu. wink

Det finns två versioner av lyftarna ja, mina gamla såg annorlunda ut jämfört med de nya.
Dock har jag inte kommit iväg till Pacman än, jag behöver bilen alldeles för mycket...
Den låter lite som en diesel nu, vilket gör det ännu roligare. lol

Annars går den bra, och gick ju igenom besiktningen utan anmärkning, så jag är glad så länge det fortsätter så. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#125
The_Mechanic skrev:
okej tongue,. vilket sätt tycker du är snabbast då? wink, vill gärna veta om splines på ingående axel är olika, för ska nämligen bygga lite kul grejjer i garaget snart big_smile

Jag har inte provat att ta ner enbart lådan, så jag kan tyvärr inte ge en rättvis jämförelse. smile
Men ca 3 timmar tar det från att man tar in bilen i garaget, tills att motor och växellåda står på pall. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

424 Inlägg
11 augusti 2009
#126
perzy skrev:
Hej
Hur går det med lyftarna för dig Ola och Joliba ?  Funderar på att byta mina och blir lite nervös när jag läser om era besvär... jag har hört/läst om flera teorer när dt gälle lyftarna: I USA anser de att o-ringen till oljepickupen blir kass och pumpen suger luft, det ska ge knacket i lyftarna alltså.  Borde ju inte gälla era motorer.
Andra menar att oljekanalerna i toppen blir egensatta, oljepickuppen igensatt mm.
Jag har inte hört att det ska finnas 2 versioner av lyftarna, bara en uppgaderad variant som är den som gäller nu?

Jag löste mitt problem att sätta tillbaka mina gamla lyftare och skickade tillbaka dom nya och då efter 3 sek slöt dom att ticka, ändå så hade mina gamla legat i en ica kasse utan olja iallafall i 2 månader big_smile

det var något fel på dom nya lyftarna i mitt fall

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#127
Hej alla barn, nu är det barnprogram, titta vad farbror TurbOla tar fram.
En liten växellåda, och vad kan man med denna göra?
Jo, ta och gör den trasig, så ska du se att den kan hålla låda.





Jaha, fick åka Cheva-bärgare ikväll. Dyr resa. smile

Får se om det är en drivaxel eller jag råkat rensa lite diffdrev, läckte olja gjorde det iaf. tongue
Återkommer med info när jag orkar ta tag i skiten. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

111 Inlägg
14 augusti 2009
#128
Fy fan vad tråkigt!!! Vad hände då? skulle du leka? Mvh Henke


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#129
t5henke skrev:
Fy fan vad tråkigt!!! Vad hände då? skulle du leka? Mvh Henke

Haha nja, det är det som är det lustiga. roll
Jag hade lekt lite, skulle hem till en kompis föräldrar och hämta lite grejer, så drog på extra hårt på väg ut ur rondeller, så man fick lite spinn och sånt skoj.

Stannade vid ett rödljus bakom en annan bil, och när jag skulle dra på, så lät det typ "pang" och det började rassla i lådan oavsett växel.

Precis som om lådan var nära uppehällningen och inte klarade av starten från rödljuset, eller om det nu var en drivaxel som gick...

Det var en otrevlig bärgar-räkning, däremot är växellådorna inte så farligt dyra, och jag kan ju passa på att skaffa en nyare låda med invändig slavcylinder som skonar min kopplingsfot. smile

Men nu går jag händelserna i förväg, jag misstänker att det är lådan eftersom det läckte ut olja när vi bogserade bort bilen från rödljuset.

Enligt bärgaren är det en drivaxel eftersom den inte rasslade när vi lastade och lastade av bilen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Snål gnällspik
402 Inlägg
14 augusti 2009
#130
Beklagar, vilken sabla otur. Dessa lådor brukar ju hålla för det mesta.  Är det nötter som har ägt bilen innan eller?

Volvo S80 2,9.

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
#131
perzy skrev:
Beklagar, vilken sabla otur. Dessa lådor brukar ju hålla för det mesta.  Är det nötter som har ägt bilen innan eller?

Jag antar det. wink
Har fan snart bytt allt i bilen som kan gå sönder. lol

Med lite tur är det en drivaxel som har gått itu, och då är det inte helt överjävligt.

Men som bärgaren sa: "Man säger ju inte direkt 'Nu har bilen gått 10 000 mil, nu bytar vi drivaxlarna' utan man kör tills det rasar."

Men vi får se vad domen blir.
Hittade inga delar efter bilen, om lådan skulle gått sönder borde man väl nästan ha sett delar från växellådskåpan.
Ev. kan kåpan bara ha spruckit, därför oljan runnit ut, enligt en på NordicR.

Ska ta tag i detta nästa vecka. smile
Med lite tur kan man bara byta drivaxel, och i värsta fall lyfter man väl ner vänster sida av subframen, tar ner gamla lådan, dit med en annan, och ihop igen. smile
Senast redigerat av TurbOla (14 augusti 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

689 Inlägg
14 augusti 2009
#132
Fy vad tråkigt då. min låda rasade i somras o det va efter att jag hade gasat ut den på alla växlar för att se hur den gick med 2,1 bars laddtryck. så efter det skulle jag vända o la i backen o då va det som att bilen satt fast så jag gasa lite till och då sa det klonk. sen rann all olja ur lådan, då hade nån del till diffspärren knackat hål i lådan

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#133
Efter mycket svärande och bökande med att få in bilen i garaget och upp på lyften, så kunde vi konstatera följande:

Växellådshuset runt slutväxeln var inte allt för vackert.
Blev tyvärr inga bilder, men konstaterat är att växellådan är totalt kass. 

Så det blir till att skaffa en ny, vilket borde vara mycket lättare än att hålla på med motorn som tur är. tongue

Så, stora frågan nu:
Någon som har tagit ner subframen på vänster sida, bara lutat ner den och släppt lådan där?
Hur mycket behöver lossas?
Klarar man att luta subframen så mycket, och bussningar/infästningar ändå inte tar stryk?

Behöver man palla upp motorn? Eftersom bakre motorfästet sitter i växellådan ju.

Har hittat en V70 -01 låda i Staffanstorp, frågan är vilka splines det är, och när man slutade med att ha bakre motorfästet i lådan, och hur man bygger om från utvändig slavcylinder till invändig?

Har inte sett några bra guider eller sidor som hanterar detta nämligen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2009
#134
Tråkigt, hoppas du får ut den på vägarna snart och ett par tusen problemfria mil. Du har ju haft alla fel på en gång, så förhoppningsvis blir det så. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 augusti 2009
Trådstartare
#135
Ja, jag är ju grymt irriterad över alla problem jag haft än så länge. tongue

Men som man säger om min situation på NordicR: "Fan, du har ju en helt ny bil snart!" tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 augusti 2009
#136
Du får skruva ihop och ge dig ut och spöa Darkie snart, väntar fortfarande på resultatet av det racet wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#137
Rquired skrev:
Du får skruva ihop och ge dig ut och spöa Darkie snart, väntar fortfarande på resultatet av det racet wink

Hehe, han verkar inte riktigt 100% sugen sen han åkte med en provrunda i min 850... lol

Förresten, såg en V70 här på Garaget som bänkat effekten i motorn och på hjulen, effektförlusten var 12% räknade jag ut, 2% mer än de 10% jag dillat om. wink




Med lite tur så har jag lådan nere imorgon och kan köra och hämta den nya imorgon eftermiddag. smile
Dock är tur något som gäller alla andra så vi får se. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2009
#138
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Du får skruva ihop och ge dig ut och spöa Darkie snart, väntar fortfarande på resultatet av det racet wink

Hehe, han verkar inte riktigt 100% sugen sen han åkte med en provrunda i min 850... lol

Förresten, såg en V70 här på Garaget som bänkat effekten i motorn och på hjulen, effektförlusten var 12% räknade jag ut, 2% mer än de 10% jag dillat om. wink




Med lite tur så har jag lådan nere imorgon och kan köra och hämta den nya imorgon eftermiddag. smile
Dock är tur något som gäller alla andra så vi får se. wink

Får väl följa tråden och se hur det går för skåpet. Angående det fetstilta så antar jag att du tänker på vår lilla diskussion om effektförlust i olika drivlinor? Hade varit riktigt intressant att ta reda på hur det fungerar i teorin, har inte kommit på något lämpligt ställe eller person att skicka vidare frågan till bara...

Men vi får väl se hur mycket tur du får de närmsta dagarna smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#139
Rquired skrev:
Får väl följa tråden och se hur det går för skåpet.

Du är så välkommen så. wink lol

Rquired skrev:
Angående det fetstilta så antar jag att du tänker på vår lilla diskussion om effektförlust i olika drivlinor? Hade varit riktigt intressant att ta reda på hur det fungerar i teorin, har inte kommit på något lämpligt ställe eller person att skicka vidare frågan till bara...

Jepp, det var just den diskussionen jag pratade om. smile
En Ford Sierra Cosworth 4x4 - Blocketannons hade också effektsiffrorna i motorn och på hjulen utskrivna, och det handlade om över 25% drivlineförlust. smile


Rquired skrev:
Men vi får väl se hur mycket tur du får de närmsta dagarna smile

Kan ju alltid hoppas på att kunna ta mig till Eslövsträffen på tisdag kväll i egen bil. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 augusti 2009
#140
Haha 25%, citerar Top Gear "There´s an VW Lupo which have escaped from your engine" big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök