Efter mycket svärande och bökande med att få in bilen i garaget och upp på lyften, så kunde vi konstatera följande:
Växellådshuset runt slutväxeln var inte allt för vackert.
Blev tyvärr inga bilder, men konstaterat är att växellådan är totalt kass.
Så det blir till att skaffa en ny, vilket borde vara mycket lättare än att hålla på med motorn som tur är.

Så, stora frågan nu:
Någon som har tagit ner subframen på vänster sida, bara lutat ner den och släppt lådan där?
Hur mycket behöver lossas?
Klarar man att luta subframen så mycket, och bussningar/infästningar ändå inte tar stryk?
Behöver man palla upp motorn? Eftersom bakre motorfästet sitter i växellådan ju.
Har hittat en V70 -01 låda i Staffanstorp, frågan är vilka splines det är, och när man slutade med att ha bakre motorfästet i lådan, och hur man bygger om från utvändig slavcylinder till invändig?
Har inte sett några bra guider eller sidor som hanterar detta nämligen...