dedär är ju Jon Olssons bil. den används på vintern, såg den i Åre i vintras.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...
Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter Kan nån förklara de... Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...
Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter Kan nån förklara de... Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil
Jacob köper vinterbil för 30k Han ska ev byta motor samt undvika än mer rost
Hade man stålars så skulle jag skaffat en 242 att sladda sönder i vinter Ser dock ut som att Saaben får rulla i vinter om hon går igenom bes osv
Håller med FireTraXX, bilar är till för att användas året runt. Har man däremot en sällsynt bil (tex Hemi Cuda) eller en cab av äldre modell så kan jag förstå att man inte använder den på vintern. Äldre cabar fungerar inte bra på vintern pga otäta tak, men nyare fungerar alldeles utmärkt. Att inte köra en +400hk bil på vintern pga att den inte är körbar, ja då har man byggt bilen fel...
Ja, där förstår jag. Har man en Corvette från 57 som är i absolut nyskick och lite till så hade jag inte heller kört den på vintern. Men "vanliga" bilar som har fått en bonnasänkning, kjolpaket från polen och en chippning utförd av den skumma mekanikern brevid bageriet så är den faktiskt körduglig året om.
Nä jag gör de för att min "sommarbil" är under mekning under vintern, har en ford sierra som ja kan använda på vintern. Vill också skona sommarbilen från allt vägsalt osv.
Förstår inte hur ni tänker. man har en bil man tar hand och vårdar. varför skulle jag vilja utsätta min bil för salt sand och halka. även om jag kör försiktigt finns det alltid ngn jävla volvoraggare som inte bryr sig om att min huv och baklucka är ny lackad. jag kör inte min bil på vintern för att slippa stenskott och hålla bilen så fräsch som möjligt.
att sen gå ut å trycka ner folk som inte vill förstöra sin bil på vintern är bara rent omoget. väx upp vill jag ställa av min V70 på vintern så gör det. Kan inte någon bara låsa den här tråden det är ju bara larvigt...
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...
Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter Kan nån förklara de... Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil
Ja men får jag din klasskompis nummer så ringer jag honom och frågar åt dig, efterosm du inte vågar?
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...
Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter Kan nån förklara de... Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil
Ja men får jag din klasskompis nummer så ringer jag honom och frågar åt dig, efterosm du inte vågar?
http://www.garaget.org/?car=83628 Som sagt så ska han ev hiva i en ny maskin och det har även varit snack om att lyfta hytt och flak för en liten uppfräschning med ny färg
Min mercedes köpte jag för småpengar, den har gått långt, säkert på autobahn och har ju inget högre penningvärde. Men den är rostfri, den modellen är inte så motståndskraftig mot rost och det är en rätt dålig vinterbil i jämförelse med 850n, bakhjulsdrift, automat och lite lätt i baken.
Ibland när man kollar runt på garaget så ser man att folk har "vinterbilar" tänkte bara höra vad syftet med en vinterbil är när nu ändå åker 850 / E34 osv till vardags ?
Har sett exempel på folk som har bilar som är i sämre skick än min bmw men ÄNDÅ kör något annat på vintern ?
Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den.
Tror folk att deras volvo 850 som är byggd för svenska vintern skulle rosta bort på en säsong när den antagligen ändå brukats av en o-vårdsam barnfamilj de 15tidigare vintrarna ?
Bara kul att höra vad ni säger !
// Emil
skulle säga att de är exakt i samma princip som du skrev "Själv hade jag tänkt köpa något skit för att lära mig i vinter då A4an är lite dyr att sätta i en stolpe i något industri område. men för det tänker jag inte ställa av den." 850is t5 tex är inte så jätte biliga för stolpkörningar
sen vem vill sladda med framhjuldrivna bilar ingen känsla alls ju
Fattar inte varför folk köper "skitbilar" att ha på vintern? typ gamla golfar eller andra småbilar utan någon som helst säkerhet. Det är ju på vintern man behöver en säker bil.
Förstår inte hur ni tänker. man har en bil man tar hand och vårdar. varför skulle jag vilja utsätta min bil för salt sand och halka. även om jag kör försiktigt finns det alltid ngn jävla volvoraggare som inte bryr sig om att min huv och baklucka är ny lackad. jag kör inte min bil på vintern för att slippa stenskott och hålla bilen så fräsch som möjligt.
att sen gå ut å trycka ner folk som inte vill förstöra sin bil på vintern är bara rent omoget. väx upp vill jag ställa av min V70 på vintern så gör det. Kan inte någon bara låsa den här tråden det är ju bara larvigt...
Helt rätt! Jag har en rätt ny bil som inte har rullat på vintern ännu, jag vill inte att den ska rulla så många mil per år (kör över 3000 mil/år) och jag är rädd om lacken på den, har knappt ett stenskott på den nu. Dessutom är den törstigare än "bruksbilen/resten av året bilen" och den skulle ha en betydligt större värdeminskning än vad som blir nu om den rullade året om vilket blir helt fel då jag hade tänkte att ha kvar bilen rätt länge. Jag köpte en -98 Vectra DTI som är i bra skick och en relativt säker bil som bruksbil, vad är det för fel på det???! Visst det är inte en bakhjulsdriven bil men jag klarar mig, får leka på sommarn ist. Att ligga bakom en långtradare i saltslask/grusad vinterväg med en bil som man inte ens vill ha ett stenskott på är ju tortyr! Sen att man måste ha minst 17" vinterhjul på sommarbilen pga storleken på bromsarna känns ju inte direkt ekonomiskt när man rullar 11 mil mellan jobb och hem varje dag. Det som många kanske inte vet är att rostskyddet på många nya bilar(inte alla....) är sämre nu än vad det var förr. För mig handlar det inte om att jag är rätt att köra bil på vintern, jag tycker det är kul att köra bil oavsätt årstid, men visst f-n är risken större att något händer på den mörkare/kallare delen av året, halka, mörker, viltolyckor osv gör ju sitt till... Jag vet att bilar är till för att användas, men man kan ju välja när på året... Varför är det folk som retar sig på att vissa har vinterbil????
Enda anledningen för mig e att de e så jäkla tråkigt me FWD på vintern Men Saaben skulle nog användas ändå på vintern...
Men de jag inte förstår e min klasskompis som har en Cheva pickis från 80-talet me 4-hjulsdrift, o rostig från tidigare vintrar. Men den ska han ställa av i vinter Kan nån förklara de... Den e inte i ovanligt fint skick lr så på nått sätt alls, den e mer en sån bil man skulle köpa som vinterbil
Ja men får jag din klasskompis nummer så ringer jag honom och frågar åt dig, efterosm du inte vågar?
Jag får inget vettigt svar från honom Därför jag tänkte om nån här hade nån någorlunda förklaring
Tenzer: Haha, eller hur. E de den nyrenoverade V8an för 10.000 Nä, den kommer säkert se likadan ut i vår iaf
Men gud ! helt ärligt ni sitter och åker vanliga jävla svenson bilar och bölar över lite stenskott ? hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ? men visst ni slipper ju några stenskott. nej är det så dålig kvalite på bilen så den inte skulle hålla några vintrar då är det fan inget att ha !
Och du som tycker vi ska växa upp ? vad FAN har det med saken att göra ?
Sen har jag inte sett en enda som retat sig på det ? och det lilla extra 17" kostar på vintern kan jag lova att du har igen mot att krocka i en gammal bil. sitter med 17" på vintern på alla 3bilarna och inga som hellst problem med det !´
Men men någon här med en 11år gammal familje bil ville ju låsa tråden så då är det ju bara göra det så ingen blir ledsen här
Ha så kul i vinter med er !
Senast redigerat av tsdi (23 september 2008)
www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Men gud ! helt ärligt ni sitter och åker vanliga jävla svenson bilar och bölar över lite stenskott ? hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ? men visst ni slipper ju några stenskott. nej är det så dålig kvalite på bilen så den inte skulle hålla några vintrar då är det fan inget att ha !
Och du som tycker vi ska växa upp ? vad FAN har det med saken att göra ?
Sen har jag inte sett en enda som retat sig på det ? och det lilla extra 17" kostar på vintern kan jag lova att du har igen mot att krocka i en gammal bil. sitter med 17" på vintern på alla 3bilarna och inga som hellst problem med det !´
Men men någon här med en 11år gammal familje bil ville ju låsa tråden så då är det ju bara göra det så ingen blir ledsen här
hur fan tänker man när man hellre åker runt i en corolla /golf eller gammal volvo med uttorkade vinterdäck och så mycket rost så man skulle få motorn i knät vid en krock ?
Ärligt talat? tror du alla som har vinterbil har det på det viset? För vinterbil måste vara en rostig jävel med kassa däck eller hur...