3224
Sök

Anledningen till att du inte får ha Xenon ljus.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
FirebirdFidde skrev:
Om ni vill ha xenon ljus utan att vara rädda för att era ljushus ska börja brinna av xenonlampor så finns det Vanliga lampor med ett nästan identiskt ljud

http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli … MenuId=481

Xenonlampor går inte att härma med Halogenlampor. Det är två helt skilda tekniker.
Varför skulle xenonlampor på 35W få lamphusen att brinna, när 55w halogenlampor inte får det?
Du har en mycket märklig tankegång. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 785 Inlägg
22 september 2008
DJeXCute skrev:
Sharky skrev:
Sorry Boren,

Men gasens Värmeledningsförmåga har inget med lampans värme (= energi) att göra.
Värmeledningsförmågan har att göra med hur snabbt värme transporteras från ett medium till ett annat. Detr finns dock primärt tre sätt att överföra värme på: Ledning, strålning och konvektion.
Men detta har inget att göra med den Värme som totalt sett kommer att avges.

Har du ett föremål (tex en Xenonlampa) som man matar med 35W så kommer alltid dessa 35W att avges. Det kan inte "försvinna" några watt hit eller dit.

Ljusets färgtemperatur har heller inget med värmen att göra.

/Göran

Boren skrev:
Känns inte som de har någon koll där. För att visa fakta så kan du läsa här eller googla på andra sidor.

"Xenon används som "initieringsgas" i högtrycksnatriumlampor. Det har den lägsta värmeledningsförmågan och den lägsta jonisationspotentialen av alla icke-radioaktiva ädelgaser. I egenskap av ädelgas så stör den inte de kemiska reaktionerna i lampan. Den låga värmeledningsförmågan minimerar värmeförluster i lampan när den övergått till driftstadiet, vilket gör att lampan har enklare att komma igång."

DVS att xenon lyser med kallare ljus än halogen. Känn på glaset på din billykta efter en stunds åkning med xenon resp halogen så känner du skillnaden själv. Thats that!

Okej ja jag tycker att det ska vara lagligt:)

För att reda ut dina frågor och få riktiga svar så kontakta vägverket istället www.vv.se. Trafikpoliser har inte så bra koll på vad som gäller i alla typer av frågor.

Jag skulle tro att du saknar en E-märkning på dina strålkastare.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

141 Inlägg
23 september 2008
Sharky skrev:
Sorry Boren,

Men gasens Värmeledningsförmåga har inget med lampans värme (= energi) att göra.
Värmeledningsförmågan har att göra med hur snabbt värme transporteras från ett medium till ett annat. Detr finns dock primärt tre sätt att överföra värme på: Ledning, strålning och konvektion.
Men detta har inget att göra med den Värme som totalt sett kommer att avges.

Har du ett föremål (tex en Xenonlampa) som man matar med 35W så kommer alltid dessa 35W att avges. Det kan inte "försvinna" några watt hit eller dit.

Ljusets färgtemperatur har heller inget med värmen att göra.

/Göran

Nu hänger inte jag med. Något måste ju ligga till frund för att xenon är kallare än halogen!?

Klart det inte försvinner några watt men det är ju verkningsgraden som spelar roll gissar jag. En 35W xenonlampa producerar, gissar, 80% ljus och 20% värme medans en halogen lampa på 55W producerar 60%ljus och 40% värme. Givetvis gäller samma verkningsgrad för 35 resp 55w lampor. Då lyser de ungefär lika starkt trots att halogen lampan är mycket kraftigare.

Vad kan det annars bero på om inte värmeledningsförmågan att xenonlampor blir kallare? För som sagt det ÄR kallare!

_Forss skrev:
Har rätt bra erfarenhet av eftermonterat xenon, och min uppfattning med xenon över huvudtaget är att xenon lampan är inte i närheten lika hög värme som en halogen, eftersom jag bor i dom norra delarna så har jag fått hakka en del is från min lysen.

Jag kanske svävar...
Senast redigerat av Boren (23 september 2008)

10 287 Inlägg
23 september 2008
"Verkningsgraden" , dvs hur mycket av den inmatade energin som kommer ut som strålning i form av synligt ljus är ca 3.5% för en halogenlampa och ca 7% för en Xenonlampa. Så för en 55W halogen så kommer 1.9W ut som synligt ljus och för en 35W Xenon så kommer 2.5W ut som synligt ljus.

/Göran

Boren skrev:
Nu hänger inte jag med. Något måste ju ligga till frund för att xenon är kallare än halogen!?

Klart det inte försvinner några watt men det är ju verkningsgraden som spelar roll gissar jag. En 35W xenonlampa producerar, gissar, 80% ljus och 20% värme medans en halogen lampa på 55W producerar 60%ljus och 40% värme. Givetvis gäller samma verkningsgrad för 35 resp 55w lampor. Då lyser de ungefär lika starkt trots att halogen lampan är mycket kraftigare.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 september 2008
Men nu ska vi se om jag förstått.. Vi pratar alltså 35W xenon..
och 55W halogen..

Varför xenonlampan inte blir lika varm då antar jag?

35 mot 55 watt? Är det någon annan som inte förstår det självklara?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 661 Inlägg
23 september 2008
Eller så läser alla "troare" senaste Vi Bilägare där dom tar upp Xenon vs. vanliga lysen och testar om det verkligen är så mycket bättre.  Ganska intressant läsning faktiskt.

406 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Sexyicecube skrev:
Eller så läser alla "troare" senaste Vi Bilägare där dom tar upp Xenon vs. vanliga lysen och testar om det verkligen är så mycket bättre.  Ganska intressant läsning faktiskt.

Haha okej:)

MvH Glenn Wiberg

Smålänning
7 883 Inlägg
23 september 2008
Eftersom ingen annan tydligen läser alla svar så tar vi det igen:
Halvljuset får INTE konverteras, eftersom Xenon har högre intensitet och därför kan blända mer än halogen. Därför är det lag på/och sitter automatisk nivåreglering på bilar som utrustas från fabrik.

HELljuset får du ha precis vad du vill i. Där får du ha 100W xenon om du skulle hitta det... I alla fall i bilar äldre än ett visst år... Kommer inte ihåg vart, jag läste det, tror de va på vv, men på bilar som inte är helbilsgodkända får man ha vilka ljus man vill i helljus.

Rent allmänt anser jag Xenon som ett krav mer eller mindre på nya bilar... Har kört nya bilar med Halogen, och blev nästan skrämd över hur dåligt ljus en del nya bilar har. Inte så konstigt egentligen med de små strålkastarna, men när t.o.m min gamle saab och 740:in har bättre ljus, då börjar man fundera...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 059 Inlägg
23 september 2008
DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige. Ringde och frågade polisen om varför. Fick samma svar där. Så om lampan blir varmare än orginal då skiter man i sökerheten och låter bilarna åka med sitt gammla ljus..

Skriv korrekt Topic också.. Xenon är ju inte olagligt.. Du får kanske lägga till EFTERMONTERADE

2 600 Inlägg
23 september 2008
tja låna tråden lite nu då tongue jag ha vanliga halogen lampor i min saab 9-5 nu men kan man ta strålkastare ifrån en 04 eller en 05 me xeon som standad? och sätta den i dom i min bil ?

gör som jag kör gubba racer=)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
23 september 2008
klimpan skrev:
tja låna tråden lite nu då tongue jag ha vanliga halogen lampor i min saab 9-5 nu men kan man ta strålkastare ifrån en 04 eller en 05 me xeon som standad? och sätta den i dom i min bil ?

Kan du nog göra om dom passar men dom blir ändå inte godkända om du inte flyttar över sensorerna till nivåregleringen och allt det som hör till också..

Då kan du lika gärna köpa en konverteringssats och bara byta lampor till bes och hoppas att du inte blir stoppad under tiden..

406 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Smajly skrev:
DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige. Ringde och frågade polisen om varför. Fick samma svar där. Så om lampan blir varmare än orginal då skiter man i sökerheten och låter bilarna åka med sitt gammla ljus..

Skriv korrekt Topic också.. Xenon är ju inte olagligt.. Du får kanske lägga till EFTERMONTERADE

Xenon som efftermontering är olagligt det står det på alla seriösa sider som säljer dom "Får ej framföras på almänväg" Brukar det stå. Men du får ha Xeone som helljus har jag för mig men inte som halvljus.

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
g-man skrev:
klimpan skrev:

Kan du nog göra om dom passar men dom blir ändå inte godkända om du inte flyttar över sensorerna till nivåregleringen och allt det som hör till också..

Då kan du lika gärna köpa en konverteringssats och bara byta lampor till bes och hoppas att du inte blir stoppad under tiden..

Har för mig att det bara är dom som har xeon standard som får ha det. Ringde polisen igen sad Du får inte konventera om en bil till xeon.

MvH Glenn Wiberg

2 600 Inlägg
23 september 2008
g-man skrev:
klimpan skrev:

ok vart ju synd blir till att koventera om denna bilen me smile och hoppas på det bästa. mötte polisen flera gånger men dom brydde sig inte om det då. och då var var det ändå min gammle scorpio det satt på tongue hoppas dom inte bry sig så mycket nu heller.

406 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
klimpan skrev:
g-man skrev:
klimpan skrev:

ok vart ju synd blir till att koventera om denna bilen me smile och hoppas på det bästa. mötte polisen flera gånger men dom brydde sig inte om det då. och då var var det ändå min gammle scorpio det satt på tongue hoppas dom inte bry sig så mycket nu heller.

Okej låter kul det:) Ja jag vet ju inte hur känsliga polisen är hos dig men hoss mig är dom känsliga som fan:/ Stopade mig för att min reggplåt satt lite snett

MvH Glenn Wiberg

2 600 Inlägg
25 september 2008
aj fan dom verka vara redigt känsliga hoss dig =/ vet inte hur knsliga dom är här men dom jag ha mött så har dom inte brytt sig.

1 237 Inlägg
25 september 2008
inte så stor skillnad fast xenon inte är tillåtet eftermonterat då det bara är att slänga i halogen till besiktningen.. har xenon 6k till min mondeo och polisen har aldrig klagat, och ack vad snyggt wink

S-klass =)
295 Inlägg
26 september 2008
må tro vad polisen skulle säga om jag monterade xenon på min -75as merca smile finns ju bara ett sätt å ta reda på antar jag tongue

406 Inlägg
26 september 2008
Har åkt förbi polisen flera ggr här. Tillochmed åkt efter dom. Har angeleyes strålkastare med eftermonterat xenon i och blåaktiga dioder som positionsljus och nummerskyltsbelysning. Dom har nog inte tid med att stoppa alla som åker runt med EM xenon här. Det finns ju som sagt ganska många som har det häromkring.

:DPlattan i mattan:D

1 237 Inlägg
26 september 2008
MB350se skrev:
må tro vad polisen skulle säga om jag monterade xenon på min -75as merca smile finns ju bara ett sätt å ta reda på antar jag tongue

om du lägger 4300k så tror jag du kan ha tur och slippa bli stoppad tongue

Sök