2359
Sök

polisen stoppa mig för neonen! Värdelösa kommentarer som inte hör till undanbedes!

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Skulle hämta en kompis nere på stan och tänkte jag skulle glida med mitt neon den lilla biten.
När jag är nästan framme ser jag snuten i backspegeln och dom följer efter mig hela vägen tills jag parkerar hemma.

Polisen: Har du körkort?
Jag: Nej, fan den har jag glömt i lägenheten.. Får jag böter nu? Fan låt mig slippa jag har lite skulder:P
Polisen:ja ok. Du slipper det den här gången.
Jag: vad skönt:)
Polisen: vet du varför jag stoppade dig?
Jag: öhh.. nej?
Polisen: det där du har under bilen!
Jag:JAHA! Men det är ju inte olagligt! Det är ju rött och blått ljus som är förbjudet eftersom  uttryckningsfordonen använder det!
Polisen:jaha.. Jag vet inte hur det där är.
Jag:Du blev väl inte bländad eller något sånt av neonrören?
Polisen:Nej, absolut inte..
Jag: Men vad är då problemet?
Polisen:Ja, det är Vägverket som har stränga regler på det.

Polismannen blev lite ställd och kunde inte ge mig böter eftersom han inte var påläst på den punkten:P
Sedan fick jag blåsa.

Sen i lagen så står det ju inget om att man får belysa marken eller hur?tongue

Tycker att det är lite tokigt eftersom att neonen inte stör någon eftersom dom belyser marken under en.
Det är väl bara positivt eftersom man blir mer synlig i mörkret utan att blända någon:P
Senast redigerat av dragontattoo (23 september 2008)

36 Inlägg
23 september 2008
haha ja det är ett roligt ämne att ta upp, jag läste i bilsport om en a-traktorträff och sedan var det race och då kom polisen och för att de inte kunde bötfälla ngn som körde så tog dem en traktor som backade några meter med neonrören tända och han fick böter för det tongue

Bensin Kommer Alltid Att Finnas För Att Snart Har Ingen Råd Att Tanka

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
23 september 2008
Ehmm... bloggen?

turboabstinens
442 Inlägg
23 september 2008
Egentligen borde det inte vara olagligt så länge det inte bländar någon, finns många trådar om det är lagligt eller ej. Vad jag minns så får det bara lysa vitt/gult framåt och rött bakåt, men sök.

ocertifierad klåpmekare

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Vadå bloggen!
Skrev det ju här för att få respons på om det är lagligt eller ej.
så.. Eh hmm. Bite me!

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
bluelight skrev:
Egentligen borde det inte vara olagligt så länge det inte bländar någon, finns många trådar om det är lagligt eller ej. Vad jag minns så får det bara lysa vitt/gult framåt och rött bakåt, men sök.

Precis står inget om att det får lysa neråt:P

Smålänning
7 883 Inlägg
23 september 2008
Men det står "Max 2 ljuspunkter framåt" och "Framåt skall vitt, gult eller isblått sken användas och bakåt skall rött användas" Som sidomarkering är endast gult ljus tillåtet.

Hade jag vart snyten hade då fått för felaktig färg på ljuskälla. wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Detr lyser ju inte åt något håll alls! Bilen lyser inte heller tekniskt sett! det är bara marken som får ett grönt sken.
Frågade ju till och med snuten om det lyste på han.

7 120 Inlägg
23 september 2008
Det borde vara olagligt, för det är så fult.. tongue

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
23 september 2008
Är det inte så att endast E-märkta lampor får monteras på bilen? Neonrör mig veterligen är inte det och på förpackningen brukar det stå endast för show oavsett vad det är för färg på ljuset som det avger..

Personligen så är neonrör ute sen många år.. För mycket fast & furious över det..

VW-nörd?
4 332 Inlägg
23 september 2008
Fast and the furious e ju den bästa filmen nånsin!!! Massa dekaler o neon. Åså en Eclipse som är 10s på strippen!!! YAAAAAAYYYY bäst movie ävär ju!!!! Klår Bullits skitbiljakt med hästlängder!!!!

557 Inlägg
23 september 2008
Jag har också åkt dit för att jag hade neon på min 850. Grönt tror jag att det var.. Men det blev bara ombesiktning på det.. Men tydligen så för man inte ha neon på när man kör med bilen.

Nu har jag tagit bort det för jag ansåg att det var dumt att ha det på bilen för det lockar bara polisen till att stoppa mig. Sen om dom nu inte kan sätta dit mig för det så tar dom ju bara nått annat på bilen som jag åker dit på istället.

104 Inlägg
23 september 2008
Har för mig att jag har läst att man får ha lampor under bilen bara man inte ser ljuskällan, dvs lampan eller ljusröret.

v70 awd 2,5t -07
855R -97

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
23 september 2008
Man får ju inte ens ha parkeringsljus tända i extraljus så då borde inte neonljus under bilen vara lagligt heller och som polismannen sade: "Ja, det är Vägverket som har stränga regler på det."

SLK
610 Inlägg
23 september 2008
Det är böter, spelar ingen roll vilken färg du har. Samma sak om du har positinljus i "fel" färg.

1 779 Inlägg
23 september 2008
skriver som ja skrev i nån annan tråd om neon..
vad ja har hört så får du ha neon på så länge inte ljuskällan syns. men ja vet inte hur det är med det.
har själv blitt tillsagd att ja ska stänga av mitt men då körde dom upp bredvid mig vid ett rödljys så de fanns ju ingen direkt tid att diskutera saken där då..

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum

273 Inlägg
23 september 2008
Mortalis skrev:
Fast and the furious e ju den bästa filmen nånsin!!! Massa dekaler o neon. Åså en Eclipse som är 10s på strippen!!! YAAAAAAYYYY bäst movie ävär ju!!!! Klår Bullits skitbiljakt med hästlängder!!!!

Precis... Eclipse med neon skall det va´ wink

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

Teddan
2 495 Inlägg
23 september 2008
borde vara pinsamhetsböter på neon big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 779 Inlägg
23 september 2008
r-ted skrev:
borde vara pinsamhetsböter på neon big_smile

nu ska du inte vara sån. på rätt bil passar de sjukt bra big_smile men på fel bil passar de inte. och mitt finns inte mer så klanka inte ner på mig nu. :d

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum

Sök