2523
Sök

polisen stoppa mig för neonen! Värdelösa kommentarer som inte hör till undanbedes!

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
23 september 2008
maximus skrev:
dragontattoo skrev:
Sqweebz skrev:
Jag la in Fordonsförordningen. Där kan ni läsa. Skiter i vad alla har hör eller så. Fixa fram en lagtext på det så är det klart. okay?

Du kan skita någon annan stans.
Om du skiter fullständigt i saken så behöver du inte kommentera här.
Du har inte heller kommit med något direkt bevis på att det är olagligt bara en massa text.
jag skiter fullständigt om vad folk tycker om neonrör och så vidare det kan ni skapa en egen tråd om.

en besiktningsman har skrivit i tråden..jag tror att han vet

vad en besiktningsman godkänner och inte hör inte hit. påväg hem från besiktningen som nyss blev godkänd, kan du åka på flygande av polisen och dom kan ändå ge 2or.

jag la bara in texten för att alla säger att dom hört eller läst någonstans, inga bevis. jag påpekar inteheller att det är ett bevis på att man inte får ha skiten.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Du är ju pinsam,,,,,LOL

/Tommy.

Kanske är pinsam men, jag slapp böter.

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Sqweebz skrev:
maximus skrev:
dragontattoo skrev:

Du kan skita någon annan stans.
Om du skiter fullständigt i saken så behöver du inte kommentera här.
Du har inte heller kommit med något direkt bevis på att det är olagligt bara en massa text.
jag skiter fullständigt om vad folk tycker om neonrör och så vidare det kan ni skapa en egen tråd om.

en besiktningsman har skrivit i tråden..jag tror att han vet

vad en besiktningsman godkänner och inte hör inte hit. påväg hem från besiktningen som nyss blev godkänd, kan du åka på flygande av polisen och dom kan ändå ge 2or.

jag la bara in texten för att alla säger att dom hört eller läst någonstans, inga bevis. jag påpekar inteheller att det är ett bevis på att man inte får ha skiten.

Och det tackar vi för;)

N/A
141 Inlägg
23 september 2008
Man får ha armaturen under bilen. Därför klarar man en besiktning. Men du får inte ha det tänt under färd. Ring och kolla med en besiktningsman istället så får ni se.

Här har ni numret så slipper ni leta: 0771-600 800
Senast redigerat av xenopsy (23 september 2008)

1 772 Inlägg
23 september 2008
dragontattoo skrev:
NordstromJ skrev:
"Enligt Vägverkets föreskrifter 2003:22 (finns på nätet under www.vv.se,
Vägverkets författningssamling). 27 kapitlet 9§ "Fordon får inte ha
strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i
dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter".

Det är inte tillåtet att ha neonljus under bilen."

En del som jag hittade ur en annan tråd. Tror dock inte att det är problem att få igenom det genom besiktningen och hur ofta blir man stoppad för det?

Men blir du det, får du ta konsekvenserna eftersom det är just OLAGLIGT.

Om du läst första inlägget så kanske du hade vetat att jag blivit stoppad för neonrör men sluppit konsekvenser.

Eftersom du hade TUR och stötte på en dum polis som inte hade den minsta koll i ämnet.

Som i sin tur borde tagit reda på detta på plats och gett dig 300:- i böter eller vad det ligger på..
Senast redigerat av NordstromJ (23 september 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2008
Så här är det.
Rött ljus får ej vara synligt framåt på bilen, vilket det gör när det lyser under bilen.
Blått ljus får endast utryckningsfordon ha, så där faller det.
Blinkande ljus får endast vara orange (körriktningsvisare)
Den enda belysning som skall vara vit bakåt är skyltbelysningen, men den måste vara avskärmad från att vara synlig bakifrån = endast avsett för att lysa upp skylten.
All annan hittepåbelysning är olaglig.

/Tommy.

Allt detta finns nerskrivet i lagtext, om man letar i rätt VVFS.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Ni förstår fortfarande inte vart jag försöker komma...
Försöker komma fram till om det finns kryphål i lagen om neonrör.
Ringa en besiktningsman vore värdelöst eftersom dom hatar det även fast det är lagligt eller ej.
Frågan är om man kan få böter verkligen eftersom man måste ha bevis på att jag brytit mot lagen..
Om nu polisen ska ge mig böter för att jag kört med neonrör under bilen som ger ett grönt sken på marken!
Vilken punkt ska han döma mig för och jag vill inte ha en hel blaffa med text! Det räcker med en punkt i taget.

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2008
Finns inga kryphål, bara osäkra eller snälla poliser.

/Tommy.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
23 september 2008
Sokrates skrev:
Du är ju pinsam,,,,,LOL

/Tommy.

Tycker neon på, i och/eller under bilar i allmänhet är pinsamt. Fult också... ^^

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Så här är det.
Rött ljus får ej vara synligt framåt på bilen, vilket det gör när det lyser under bilen.
(har grönt ljus!)

Blått ljus får endast utryckningsfordon ha, så där faller det.

(har fortfarande grönt ljus)

Blinkande ljus får endast vara orange (körriktningsvisare)

(har ej blinkande ljus!)
Den enda belysning som skall vara vit bakåt är skyltbelysningen, men den måste vara avskärmad från att vara synlig bakifrån = endast avsett för att lysa upp skylten.

(fortfarande grönt ljus)

1 772 Inlägg
23 september 2008
"Enligt kap 21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

Eftersom s k dekorationsljus (neonljus och lysrör)
inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning"

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2008
Du fattar långsamt, endast vit/gul, orange och röd är godkänt.
Skall jag skriva lila, svart mfl belysning med eller?

Grönt finns inte omnämnt därför olagligt.

/Tommy.

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
NordstromJ skrev:
"Enligt kap 21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22) får fordon inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa föreskrifter eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter. Obligatoriska och tillåtna lyktor skall vara monterade enligt installationskraven i Vägverkets föreskrifter, ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG.

inte är reglerade i dessa föreskrifter som tillåtet ljus, är de förbjudna, oavsett färg, hur ljusstarka de är och hur de är monterade. Dessutom betraktas anordningar som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan förare, som en trafikfarlig anordning"

Om det nu är så så borde väl polisen get mig böter enligt kapitel21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22)
Jag frågade även om ljuset var störande!

Eliminator
1 441 Inlägg
23 september 2008
Duger detta då?

Urklipp ur en VVFS.

5 § Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internatio-nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsy-stemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x  0,310
2. Gräns mot gult x  0,500
3. Gräns mot grönt y  0,150 + 0,640x; y  0,440
4. Gräns mot rött y  0,382
För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y  0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y  1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y  -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y  -x + 0,992
För orangegult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,429
2. Gräns mot rött y  0,398
3. Gräns mot vitt z  0,007
För rött ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,335
2. Gräns mot purpur z  0,008
6 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexanord-ningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.
Installation
7 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket ut-färdade föreskrifter. wink

/Tommy cool
Senast redigerat av Sokrates (23 september 2008)

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
23 september 2008
dragontattoo skrev:
Belysning
67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

(jag frågade polismannen  om han bländades och han sa nej!)

Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon skall lyktor och strålkastare som är FÖRESKRIVNA FÖR FORDONET ska vara tända.
(Det står vilka som ska vara tända men, inte vilka som inte får vara tända! Neonrör är väl varken lykta eller strålkastare?)

1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.

(Gäller inte neråt!)

Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.

På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än

1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel, samt
4. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver.

(mitt neonljus blinkar inte!)
Jag har skrivit kommentarer mellan ( )

Läser du eller?! Det står att belysning som är FÖRESKRIVEN för fordonet ska vara tända. Neon är inte föreskrivet nånstans, därmed inte tillåtet.
Senast redigerat av Woogensea (23 september 2008)

En gång Volvo, Alltid Volvo

Leg. Spådam
816 Inlägg
23 september 2008
dragontattoo skrev:
Om det nu är så så borde väl polisen get mig böter

De har polishundar, inte polisget.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 september 2008
dragontattoo skrev:
NordstromJ skrev:

Om det nu är så så borde väl polisen get mig böter enligt kapitel21 § 2 i Vägverkets föreskrifter om bilar (2003:22)

nu får du ju ge dig..ja polisen gjorde fel..end of diskussion..tack och hej

Avstängd
58 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Duger detta då?

Urklipp ur en VVFS.

5 § Ljusets färg skall vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internatio-nella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsy-stemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x  0,310
2. Gräns mot gult x  0,500
3. Gräns mot grönt y  0,150 + 0,640x; y  0,440
4. Gräns mot rött y  0,382
För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y  0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y  1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y  -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y  -x + 0,992
För orangegult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,429
2. Gräns mot rött y  0,398
3. Gräns mot vitt z  0,007
För rött ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot gult y  0,335
2. Gräns mot purpur z  0,008
6 § Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflexanord-ningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.
Installation
7 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket ut-färdade föreskrifter. wink

/Tommy cool

Så om du var polis och skulle ge mig böter.. Skulle du då rabbla allt det där?

2 118 Inlägg
23 september 2008
vilken pinsam tråd..

D.i.l.l.i.g.a.f

1 772 Inlägg
23 september 2008
dragontattoo skrev:
NordstromJ skrev:

Du hade tur, slarvit av polisen. Nästa gång kanske inte turen är på din sida.

Och det handlar inte bara om ljuset är störande eller inte. Det får inte vara där.
Senast redigerat av NordstromJ (23 september 2008)

Sök