varför glt kam till 850?

isak_2234
23 september 2008 · 143 Inlägg

vad gör det för skillnad å slänga dit glt kam och isåfall hur mkt skillnad och vid vilket varvtal? på t5 motor

Senast redigerat av cj_chrisse (23 september 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
23 september 2008 · 2 668 Inlägg

man slänger i dom äldre glt kammarna i turbo maskinerna för att få bättre grunddrag

2slow
isak_2234
23 september 2008 · 143 Inlägg

okej men vad gör det på topp varvet då?

Munkis
23 september 2008 · 1 637 Inlägg

cj_chrisse skrev:
vad gör det för skillnad å slänga dit glt kam och isåfall hur mkt skillnad och vid vilket varvtal?

Man monterar GLT kammarna på turbomaskinen för att dom är vassare än turbons orginal kammar helt enkelt

Senast redigerat av Munkis (23 september 2008)

isak_2234
23 september 2008 · 143 Inlägg

ok tack så mkt men hur mkt gör  det ungefär då?

TurbOla Reservdansk
23 september 2008 · 6 271 Inlägg

Det kommer inte att göra att du får PANG 50 HK!

Det ändrar registret, 850 T5 är lite snäll igenom hela registret, med GLT-kammar vrålar han bättre på högre varv. Annat drag.

Pratade faktiskt med Pacman om detta idag, han menade på att vinsten med GLT-kammar på toppen är större än förlusten på bottendraget. Men bara till en viss del.
Portning är helt klart mer effektivt, men inte så billigt.

Senast redigerat av TurbOla (23 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
isak_2234
23 september 2008 · 143 Inlägg

så bra får chip i morron me va å hämta en glt topp innan börjar bli ett litet projekt detta men va ska man ge för glt kam?

Sharky
23 september 2008 · 10 287 Inlägg

Lever Paccis fortfarande? Är inte han självlysande numera?

/Göran

TurbOla skrev:
Pratade faktiskt med Pacman om detta idag, .

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
23 september 2008 · 6 271 Inlägg

Sharky skrev:
Lever Paccis fortfarande? Är inte han självlysande numera?

/Göran

TurbOla skrev:
Pratade faktiskt med Pacman om detta idag, .

Hehe, han är i full rulle, hade bl.a. en Fordmotor han svor över, och en Audifyra som kunden hade gett honom fel kolvar till, m.m.

Han blev faktiskt lite glad över att få en vitfemma att meka med när jag kom. big_smile
Han delar ju garage med en annan kille nu, har eget garage vid sidan av BSR där han är uthyrd till ju.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sharky
23 september 2008 · 10 287 Inlägg

Många turbomotorer har usla kammar i orginal för att bli snälla att köra och ge en avrullning på höga varv genom att tex stänga in avgaser.
Sugmotorkammar tillåter att mera fräsch gasblandning kommer in i cylindrarna på höga varv vilket ger mera pulver. Man måste dock titta på det som kallas "overlap" så att man inte blåser gasblandningen rätt igenom cylindrarna på höga laddtryck.

etc, etc, etc

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TurbOla Reservdansk
23 september 2008 · 6 271 Inlägg

Originalkolvringar på 850 T5 fungerar upp till 6600RPM, sen hänger dom inte med i G-krafterna som påverkar kolvarna, då de är för tjocka för den kraften som uppkommer, och därmed förskjuts en del av kompressionen ner i vevhuset.

Fick jag lära mig idag. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
isak_2234
23 september 2008 · 143 Inlägg

okaj men varvstoppet ligger ju på 6500rpm men tas det bort om man chippar skiten? så igentligen borde de inte vara nån fara då?

TurbOla Reservdansk
23 september 2008 · 6 271 Inlägg

Vet inte om chippet ändrar varvstoppen, tror inte min går över 6500. Däremot kan man ställa det vid mappning.

Många som kör bana eller med ganska uppskrämda motorer har varvstopp på både 7, 8 och 9 000 RPM på vitfemmorna. Hur bra dom tål det vill jag dock inte uttala mig om.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
isak_2234
23 september 2008 · 143 Inlägg

okej tack för all hjälp:)

tobbe_89
23 september 2008 · 9 Inlägg

vart varvstoppet hamnar vid chipning beror på vilket chip. Polarn som kör Autotech steg 4 har ett varvstopp på 7000rpm, vet inte vad de lägre stegen ligger på. Men det beror ju helt på vad företaget du lämnar bilen hos har lagt in för mapp på chippet, så du får väl fråga dem när du lämnar in bilen.

Marlboroman
23 september 2008 · 8 234 Inlägg

cj_chrisse skrev:
okaj men varvstoppet ligger ju på 6500rpm men tas det bort om man chippar skiten? så igentligen borde de inte vara nån fara då?

Varvstoppet ligger kvar. Ett chip gör inte allt det som krävs för att kunna varva mer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
24 september 2008 · 10 576 Inlägg

cj_chrisse skrev:
okaj men varvstoppet ligger ju på 6500rpm men tas det bort om man chippar skiten? så igentligen borde de inte vara nån fara då?

Precis... Volvo har tänkt...

Det är bara flanarna som trimmar mer och behåller samma kolvar som råkar illa ut, exempelvis de som kör 220km/h på 3:an med sina S40s med original kolvar ^^

Senast redigerat av torpis (24 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
24 september 2008 · 10 576 Inlägg

cj_chrisse skrev:
okej men vad gör det på topp varvet då?

turbon sätter gränsen före kammarna... 

Jag har två i princip likadana motorer som jag tunat, ena har 16T turbo andra har en GT3071R, motorn med 16T vill inte över 5500rpm så gärna medans 3071-motorn lätt drar till 8000rpm med max effekt vid 6500rpm.  Det handlar om att få in och ut luft och det är kanske inte alltid kammarna som är flaskhalsen.

Dock gav 16T motorn bättre flås med mycket mindre ladd än vad den hade gjort med original kammar, men fortfarande inte direkt på högre varvtal...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Crille88
24 september 2008 · 1 353 Inlägg

tobbe_89 skrev:
vart varvstoppet hamnar vid chipning beror på vilket chip. Polarn som kör Autotech steg 4 har ett varvstopp på 7000rpm, vet inte vad de lägre stegen ligger på. Men det beror ju helt på vad företaget du lämnar bilen hos har lagt in för mapp på chippet, så du får väl fråga dem när du lämnar in bilen.

ja kör runt på nåt blocket chip (som sägs va a-tech steg 1) men ja har inget varstopp vid 6500.. kan dra mätaren i botten 7000rpm...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Sharky
24 september 2008 · 10 287 Inlägg

Vilket inte är så smart med en orginalmotor. Påkänningarna på alla rörliga delar ökar nåt enormt med ökande varv och (tunga) orginalgrejor är inte alls avsedda för det. Dessutom krävs en motor med mycket flås och duktig turbo om man skall tillgodogöra sig höga varv.

/Göran

Crille88 skrev:
ja kör runt på nåt blocket chip (som sägs va a-tech steg 1) men ja har inget varstopp vid 6500.. kan dra mätaren i botten 7000rpm...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang