3121
Sök

Kupefläkten ändrar ej lägen Volvo 945

7 Inlägg
30 maj
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Volvo 945 från 1998 utrustad med AC.

Har problem med kupefläkten och vart det ska blåsa. Oavsett hur jag ställer läget på vart jag vill att det ska blåsa, blåser det ingenting ur luftkonditioneringen vid instrumentbrädan (den som man vill blåsa mot sig i ansikte och som man kan vinkla utblåsen på). Det blåser enbart vid rutan och nere vid fötterna, fast vid rutan är det bara ena fickan som blåser, den på förarsidan. Men som sagt så blåser det inte ut till utblåsen vid instrumentbrädan till ansiktet. Om man dock sticker ner handen i det stora utblåset bakom själva regleringen för vilken vinkel man vill att det ska blåsa i om man förstår, känner man att det blåser, men som att det inte når upp till utsuget riktigt.

Hört att det brukar vara problem med nå vakuumspjäll osv. Vart sitter spjället som reglerar vart det ska blåsa när jag vrider på vredet? Hur kontrollerar jag det? Eller är det något annat problem?

Forummoderator
17 902 Inlägg
31 maj
#2
Den går inte och reglera alls alltså?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#3
Efter felsökning visade det sig vara ett elektriskt spjäll som glappade. Slet lite i kontakten och då började den reglera vart det skulle blåsa smile

Forummoderator
17 902 Inlägg
8 juni
#4
tack för återkoppling! /Mod

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök