Hej, fick nedslag på besiktningen för ett bra tag sedan. På pappret stabilisatorstag brustet eller något liknande. Inspektören sa senare vid disken att det såg ut som att det saknades en bult bara. Skulle kanske varit jobbig och frågat exakt var felet fanns men då hade han ju hissat ner bilen redan. (Trodde den skulle bli godkänd ) Sak samma, kommer hem och jackar upp bilen för att kolla. Lyckades inte hitta något som var löst eller så allt satt fast. Idag flera månader senare så hade jag bilen på pallbockar igen och låg under och kollade allt. Fann inga fel vad jag kunde se. Men jag är inte speciellt kunnig. Hittade denna del (se bilder) som låg lös ovanför den här platta delen under fjädringen. Enligt lite googling så kan det vara en del av stabilisatorstag(bult?) som har rostat bort och ramlat av. Borde ju då finnas ett löst stabilisatorstag hängandes? Men hittar inte ett skit. Riktig skitbil det här och det är antingen fixa detta själv eller sälja den för 10k snarast.
när man sätter dit det kan man behöva 1st M10 mutter och några M10 brickor som specialverktyg, montera dom översta detaljerna, lägg ditt M10 brickorna och dra år, lossa och ta även M10 muttern som distans och dra ihop, lossa och ta bort alla M10 brickor och muttrar och montera färdigt
när man sätter dit det kan man behöva 1st M10 mutter och några M10 brickor som specialverktyg, montera dom översta detaljerna, lägg ditt M10 brickorna och dra år, lossa och ta även M10 muttern som distans och dra ihop, lossa och ta bort alla M10 brickor och muttrar och montera färdigt
Yes... äntligen förstår jag vad felet är. Tydligen så har clio inga stabilisatorstag. Bara krängningshämmaren som monteras med en sådan bussning på var sida. Dessa hade bulten rostat sönder på. De satt fortfarande fast och underifrån ser det ju OK och normalt ut. Men drog man dem neråt hårt så fanns det inget som höll fast det utom rosten då. Var likadant på båda sidor men jag fick bara anmärkning på vänstra... Jäkligt enkelt fixat faktiskt och kostar bara 60kr styck att köpa nya.
är man riktigt snål tar man bort resten av krängaren... behöver ingen sån.. så det är fullt godkänt att ta bort den..
gjorde det på min 855a när bak var brusten.. så inåt helvete tråkigt att byta den. så tog bort den. gubben stog och kliade sig i huvudet en bra stund innan han frågade om jag tagit bort den.. fick till svar japp den ligger i skuffen..
gick utmärkt att köra 260 utan problem utan krängare