3622
Sök

Ångbåt på tomgång till 2,5k varv???

263 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Idag va jag och en polare ute och övade lite starter, efer vi kört 3 repor och min olja låt på 90grader sa jag att vi borde lugna ner motorerna lite då märkte jag att min pysventil hoppat av. så jag lät den stå 5min på tomgång för att svalka motorn innan jag stängde av den, efter de stängde jag den och satte på slangen till pysventilen, sen när jag startade den efter den svalt sig ännu mer så låg oljan på 70grader och körde en till repa därefter lät den som en ångbåt på tomgång upp till 2,5k varv sedan över det går den jämt och fint ? Helskumt, kan jag kommit åt något med tändningen? Stiften ?

Bil: Nissan s13 -90

/ Nico !
Senast redigerat av NicoRacing (23 september 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2008
#2
Hoppas pysventilen bort så får man skenande laddtryck och man röker motorn blixtsanbbt.
Senast redigerat av torpis (24 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

761 Inlägg
24 september 2008
#3
NicoRacing skrev:
Hej!

Idag va jag och en polare ute och övade lite starter, efer vi kört 3 repor och min olja låt på 90grader sa jag att vi borde lugna ner motorerna lite då märkte jag att min pysventil hoppat av. så jag lät den stå 5min på tomgång för att svalka motorn innan jag stängde av den, efter de stängde jag den och satte på slangen till pysventilen, sen när jag startade den efter den svalt sig ännu mer så låg oljan på 70grader och körde en till repa därefter lät den som en ångbåt på tomgång upp till 2,5k varv sedan över det går den jämt och fint ? Helskumt, kan jag kommit åt något med tändningen? Stiften ?

Bil: Nissan s13 -90

/ Nico !

90 grader oljetemp är väl knappast för hög??

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 688 Inlägg
24 september 2008
#4
Markus_MR2 skrev:
NicoRacing skrev:
Hej!

Idag va jag och en polare ute och övade lite starter, efer vi kört 3 repor och min olja låt på 90grader sa jag att vi borde lugna ner motorerna lite då märkte jag att min pysventil hoppat av. så jag lät den stå 5min på tomgång för att svalka motorn innan jag stängde av den, efter de stängde jag den och satte på slangen till pysventilen, sen när jag startade den efter den svalt sig ännu mer så låg oljan på 70grader och körde en till repa därefter lät den som en ångbåt på tomgång upp till 2,5k varv sedan över det går den jämt och fint ? Helskumt, kan jag kommit åt något med tändningen? Stiften ?

Bil: Nissan s13 -90

/ Nico !

90 grader oljetemp är väl knappast för hög??

På min Audi är drift-tempen 90 grader, vid 250km/h i 5-10 minuter så går oljan upp till 120-125 grader, vilket inte heller är någon direkt fara.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

263 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#5
torpis skrev:
Hoppas pysventilen bort så får man skenande laddtryck och man röker motorn blixtsanbbt.

Jo jag vet! Men den går lika bra som innan förutom tomgången... Kan de va toppa packningen? Eller kan de vara att turbon blivit för varm och smält lite på någn sladd?


1 688 Inlägg
24 september 2008
#6
NicoRacing skrev:
torpis skrev:
Hoppas pysventilen bort så får man skenande laddtryck och man röker motorn blixtsanbbt.

Jo jag vet! Men den går lika bra som innan förutom tomgången... Kan de va toppa packningen? Eller kan de vara att turbon blivit för varm och smält lite på någn sladd?

Det KAN vara allt, titta efter så kan du säkert utesluta 100 saker direkt!
Om turbon smält någon sladd så är det nån idiot som dragit en sladd där, titta så ser du på mindre än 1 minut efter att du öppnat huven.
Är det topplockspackningen så borde den bolma vitt.

Hur fungerar dessa styrsystem, finns det någon magnetventil som reglerar laddet. Eller är det rent mekanisk laddstyrning?
Är det ren mekanisk laddstyrning och laddet skenat så har du förmodligen förstört något på insidan motorn, sorgligt men sant.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

263 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#7
jävla skit oxo,

det var satt med pysventil och den sladden hoppade av...

En filmsnutt http://www.youtube.com/watch?v=kxlR8hagI1U

Bara att börja riva nu?

/ Nico


1 688 Inlägg
24 september 2008
#8
NicoRacing skrev:
jävla skit oxo,

det var satt med pysventil och den sladden hoppade av...

En filmsnutt http://www.youtube.com/watch?v=kxlR8hagI1U

Bara att börja riva nu?

/ Nico

Hoppade en sladd eller slang till pysventilen?
Får inte ut så mycket av avgasljudet, hade varit bättre om du filmat i motorutrymmet.
Hur som helst är det riktigt svårt att avgöra vad det kan vara för fel via videos, man kan inte höra varifrån ljudet kommer, hur högt det i verkligheten låter osv.

Har motorn stabil tomgång, eller vill den dö om du inte ger den någon stödgas etc?
Går den som den skall så fort du kommer upp över 2500 varv?
Om den vill dö så kan du be din kompis hålla stödgas medans du kopplar loss en tändhatt, dör den då så är det nog inget fel på den cylindern.
Dör den när du kopplat bort tändhatten på nästa cylinder så är den också okej förmodligen.
Går den INTE sämre när du kopplar loss t.ex 3ans tändhatt så är förmodligen något i den burken pajj.

Bara att börja felsöka, kolla om det kommer gnista till stiftet, har dessa bilar separata tändspolar eller en gemensam?

Kan väldigt lite om dessa bilar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2008
#9
Det kan vara precis vad som, allt från förstårt tändstift till bränd ventil, hål i kolv eller ringland (väldigt vanligt på 200sx) blåst toppackning mm.

öppnar huven och börja felsöka, kompresisonstesta mm...  innan dess finns det ingen anledning att fortsätta gissa.

Bild på en kolv från en 200sx S13 automat som varit original hela sitt liv...   ringlandet har gett sig förmodligen pga den dåliga bränslepumpen som sitter original.  Motorn gick kass på tomgång precis som din, hade iprincip samma komp på alla cylindrar (8.6)

http://www.zatzy.com/attachments/projekt/50524-philip-thulin-nissan-200sx-s13-2007-dsc00535.jpg
Senast redigerat av torpis (24 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

263 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#10
Tjena

Grejen är som det att bilen går exakt lika bra som innan. Bara det att den låter skumt på tomgång och upp till 2,5k varv... Och den låter ingenting från motorn, låter precis som innan! skumt som fan

Ska genomsöka tändsystemet idag och kolla som du sa! Samt dra ut en bättre film på problemet!

Om kolvringen pajat, går bilen lika bra som innan då?

/ Nico !


Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2008
#11
NicoRacing skrev:
Tjena

Om kolvringen pajat, går bilen lika bra som innan då?

/ Nico !

Det är inge ringen utan kolven som pajjar, då får man lägre komp, när motorn snurrar fort så hinner inte kompen slinka mellan och bilen går bättre/helt bra, men tomgången blir kass.

mät kompen så skall du se om den är för låg eller ej.

ibland lär man sig läxan om att pilla laddtryck den hårda vägen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

263 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#12
Tjena, ja det är precis som att kompet går bort på en cylinder vid tomgång och upp till 2,5k varv. Hur mäter man kompet något man gör själv? Men om det nu skulle va en kolv som gätt upp, har den då lika stabil tomgång som innan? Och går lika bra som innan?

/ Nico


4 001 Inlägg
25 september 2008
#13
jag gissar på toppackning eller insugspackning

blåser man toppackningen mellan 2 cylindrar så är det inte säkert att dom börjar ryka vitt men dom går konstigt.

För att mäta kompet så behöver man ett verktyg som de flesta bilverkstäder har, fråga om någon kan hjälpa dig med det.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2008
#14
kolvas skrev:
För att mäta kompet så behöver man ett verktyg som de flesta bilverkstäder har, fråga om någon kan hjälpa dig med det.

Med tanke på att trådskaparen inte mekar själv så är det säkraste sättet som du säger att låta en verkstad göra kompprovet.  Även om biltema har grejorna så måstem an veta hur man gör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

263 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#15
Det fixar jag, tror att den dricker lite olja med... Kan det va ventil tätningarna?


Forummoderator
10 576 Inlägg
25 september 2008
#16
NicoRacing skrev:
Det fixar jag, tror att den dricker lite olja med... Kan det va ventil tätningarna?

Om kolven ser ut som kriget så får man väl börja med att misstänka den va?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

263 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#17
torpis skrev:
NicoRacing skrev:
Det fixar jag, tror att den dricker lite olja med... Kan det va ventil tätningarna?

Om kolven ser ut som kriget så får man väl börja med att misstänka den va?

klart, utgår ifrån komp testet såklart...  Den värkar dra lite olja vad jag märkt ska kolla imorgon för jag fyllde på både kylarvatten och olja idag!

/ Nico


263 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
#18
Tjenare!!

Inte hunnit komp testa bilen eftersom jag haft fullt upp! Har kört med bilen ett par dagar nu utan att ladda turbon alltså kört på -... Körde idag och hade rätt bråttom och drog turbon en del och när jag skulle ut sedan så kollade jag oljan som jag alltid gör efter den svalnat och upptäckte att oljan hade slukats från H till L... Vilket skulle resultera till att jag tror att det är turbon som drar olja eftersom att det var olja på säkringsboxen under Dumpen...

Vad tror ni ?

/ Nico


263 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#19
Tjenare,

Får olja i tryckrören och genom dumpen när jag gasar på med bilen... Tror att antingen är det turbon ( kanske någon packning ) eller så kommer oljan ifrån in suget?

Vad tror ni att oljan kommer ifrån? Vid normal körning där man inte laddar turbon något märkvärdigt så kommer det inte ut någon olja från dumpen eller liknande.

/ Nico


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 september 2008
#20
Det är 2008, ta bilder och filma häcken så slipper vi gissa helt i blindo.  har för mig att du smackade din bmw i nån rondell vid Väla så du har ju inte långt till biltema och en komptestare heller...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök