3867
Sök

m-stakar b23 i b230et?

Allt i allo
358 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Hejsan! har hitta m-stakar med tillhörande kolvar och vev, dom har seta i en b23, nu undrar jag om jag kan få i dom i min b230et?

De é nice !

Allt i allo
358 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#2
ursäkta tråd lyftet, men nån?

De é nice !

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 september 2008
#3
nopp passar inte smile annan dimention på veven:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Forummoderator
26 364 Inlägg
24 september 2008
#4
B23 och B230 är väl i stort sett samma motorer, förutom andra lager eller nåt sånt.
Vad vet jag..?

Edit: ...bra att nån gav ett vettigt svar i alla fall big_smile
Senast redigerat av AirOne (24 september 2008)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 001 Inlägg
24 september 2008
#5
Turboforssen har rätt, de passar inte.

Det är mindre diameter på vevlagertappen på en B230ET emot en B23.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Allt i allo
358 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#6
men om jag ska trimma min b230et lär jag byta stakar då jag har hört att det bara ska va skit, vilka stakar ska ja ha då?

De é nice !

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 september 2008
#7
h profil stakar smile eller ett par stakar från en 230ft efter -93

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Allt i allo
358 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#8
okey, hur är det med veven då, pallar den med 1-1,5 bars ladd?

De é nice !

10 287 Inlägg
26 september 2008
#9
Köp en B230FK/FT så slipper du byta stakar eller ens öpnna bottendelen så länge du lägger dig under typ 300 Hkr.
(Och det är en jäkla skillnad på 1 eller 1.5 bars ladd.... En orginalmotor med 1 bar ger runt 200Hkr, en trimmad motor med 1.5 bar kan ge +350Hkr. Att använda laddtryck för att berätta hur mycket effekt man vill ha är en dålig parakmeter. Med 16V topp tex så får du utan större problem 400Hkr med 1 bar)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Allt i allo
358 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#10
okey, men nu har jag en b230et med 531topp vx3kam och vikingchip ca 200hk, men nu vill jag öka laddet men jag vågar inte utan att byta stakar samt annat som kan gå av. jag trodde att det va laddet som var den stora boven i det hela.

De é nice !

10 287 Inlägg
26 september 2008
#11
Jodå, visst är det laddet. Men utan att veta motorsspec så är laddet bara en siffra.
Vad har du för turbo? Så länge du har orginal så får du inte så mycket mera effekt. Hänger du på en större turbo och en effektivare IC så säger det måhända knak i bottendelen readn vid 1 bar.

Berätta om effektmål och budget. Det är mycket bättre väg än en allmän vilja att höja laddtrycket.

/Göran

Ramneborg skrev:
okey, men nu har jag en b230et med 531topp vx3kam och vikingchip ca 200hk, men nu vill jag öka laddet men jag vågar inte utan att byta stakar samt annat som kan gå av. jag trodde att det va laddet som var den stora boven i det hela.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Allt i allo
358 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
#12
nja rund 5-7k kan ja slänga på det. har orginalturbo, men har dock en lastbilsturbo från en lättlastbil me bensin 6a, men ja vågar ej hänga på den för då pajjar nog hela motorn.

De é nice !

4 001 Inlägg
26 september 2008
#13
Ramneborg skrev:
nja rund 5-7k kan ja slänga på det. har orginalturbo, men har dock en lastbilsturbo från en lättlastbil me bensin 6a, men ja vågar ej hänga på den för då pajjar nog hela motorn.

lyssna på Sharky för han vet vad han pratar om.

Jag skulle aldrig få för mig att sätta dit en lastbilsturbo för du får så dålig repsons på en sån, spara pengar och satsa på nåt som är anpassat för din motor eller anpassa din motor för en speciell turbo.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

235 Inlägg
26 januari 2009
#14
Håller med kolvas, själv har jag slutat söka med ord som relaterar till mina turbo-bekymmer utan jag skribentsöker på sharky så hittar jag till 95% av gångerna vad jag söker. Sharky borde ha en egen fond för den väldiga källa av visdom han besitter och delar med sig så generöst av här på garaget.
Hail Sharky!

Refined
1 770 Inlägg
28 augusti 2009
#15
Ursäkta att jag lägger in en följdfråga!
Men hur fungerar det om man (som mig) har en B230FK med 531 topp.
Om jag ENBART byter ut Block, kolvar, stakar och vev ifrån en B23ET mot mitt gamla FK block.
Fungerar det så rakt av bara?
Har nämnligen införskaffat mig en B23ET motor som planerna var att ta botten ifrån
MVH Emil

Refined
1 770 Inlägg
29 augusti 2009
#16
Zwudda skrev:
Ursäkta att jag lägger in en följdfråga!
Men hur fungerar det om man (som mig) har en B230FK med 531 topp.
Om jag ENBART byter ut Block, kolvar, stakar och vev ifrån en B23ET mot mitt gamla FK block.
Fungerar det så rakt av bara?
Har nämnligen införskaffat mig en B23ET motor som planerna var att ta botten ifrån
MVH Emil

.


Sök