2489
Sök

Fråga ang. strömkabeln till batteriet

High Quality
75 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#1
Håller på nu att koppla in mitt slutsteg i bilen. Jag drog strömkabeln genom säkringslådan som sitter i motorutrymmet. Min fråga blir alltså om jag kan ha det så eller är det risk för störningar när kabeln går genom säkringslådan? Asså det rör ju inte säkringarna på något sätt men bara så jag vet fall man kan ha så eller ej.

Gjorde på det sättet pga att det inte fanns något annat hål att dra igenom .

Valkyrie
118 Inlägg
24 september 2008
#2
Så länge kabeln är isolerad så det inga problem.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

Random Hero
4 047 Inlägg
24 september 2008
#3
riggley skrev:
Så länge kabeln är isolerad så det inga problem.

avskärmad tänker du nog på ?

Dog food lid. Backwards

High Quality
75 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#4
DusanMandick skrev:
riggley skrev:
Så länge kabeln är isolerad så det inga problem.

avskärmad tänker du nog på ?

Och vad menas med "avskärmad" kabel? tongue

Random Hero
4 047 Inlägg
24 september 2008
#5
vivace skrev:
DusanMandick skrev:
riggley skrev:
Så länge kabeln är isolerad så det inga problem.

avskärmad tänker du nog på ?

Och vad menas med "avskärmad" kabel? tongue

den har ett metall hölje runt sig som skyddar från störningar, de gör ju inte en isolerad( gummi) kabel, men tänk nu på att dom avskärmade också har gummi runt sig tongue antenn kabel är ettt bra exempel på en skärmad kabel, o tp kabel klass 6, tongue

Dog food lid. Backwards

655 Inlägg
24 september 2008
#6
det går bra ändå , ska inte ge några störningar:P


High Quality
75 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#7
DusanMandick skrev:
vivace skrev:
DusanMandick skrev:
avskärmad tänker du nog på ?

Och vad menas med "avskärmad" kabel? tongue

den har ett metall hölje runt sig som skyddar från störningar, de gör ju inte en isolerad( gummi) kabel, men tänk nu på att dom avskärmade också har gummi runt sig tongue antenn kabel är ettt bra exempel på en skärmad kabel, o tp kabel klass 6, tongue

tack för svaret smile

wetese skrev:
det går bra ändå , ska inte ge några störningar:P

hehe låter kanoners big_smile Tack ni som svara.
Senast redigerat av vivace (24 september 2008)

High Quality
75 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#8
Föresten , har en fråga till! Finns det nån bra jordpunkt på Volvo s70 som är inom 1 m från batteriet?

Däckmontör
112 Inlägg
24 september 2008
#9
något motorfäste eller dyl.?


[Edit]: Stavfel
Senast redigerat av Astaroth (24 september 2008)


High Quality
75 Inlägg
24 september 2008
Trådstartare
#10
Swedenrockers skrev:
Det är antagligen inte 1 meter till jordpunkten för originalkabeln. Är denna jordpunkt dålig på nåt vis?
vivace skrev:
Föresten , har en fråga till! Finns det nån bra jordpunkt på Volvo s70 som är inom 1 m från batteriet?


Oj , jag skrev skapligt fel där . hehe .

Jag menade ju självklart från bagageutrymmet wink någon bra punkt där?

High Quality
75 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#11
Vad ska jag ha för säkring (hur många Ampere) till min strömkabel som ligger på 16mm2 och är 5 meter lång?

20 Inlägg
25 september 2008
#12
beror på vad du har för slutsteg, dvs hur kraftigt slutsteg.
Angående jordpunkten brukar det finnas i "taket" av bagaget eller så kan du jorda ifrån tex. baklysen.

//-JockeP


10 287 Inlägg
25 september 2008
#13
Kabelsäkring dimensioneras efter kabel. Ej efter slutsteg.

Enligt Nardik: Max 60A för 16kvmm som placeras så nära batteriet som möjligt.

/Göran

-JockeP skrev:
beror på vad du har för slutsteg, dvs hur kraftigt slutsteg.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

20 Inlägg
25 september 2008
#14
Sharky skrev:
Kabelsäkring dimensioneras efter kabel. Ej efter slutsteg.

Enligt Nardik: Max 60A för 16kvmm som placeras så nära batteriet som möjligt.

/Göran

Jag körde 80A till mitt gammla dls reference steg, och det gick bra.
Sedan när jag kopplade in mitt A6 steg så gick säkringen direkt.. så det berer på slutsteg också ? :o
Kan tillägga att jag kör med samma strömkabel.
Kör nu med 160A och det spelar som aldrig förr.

//-JockeP


733 Inlägg
25 september 2008
#15
-JockeP skrev:
Sharky skrev:
Kabelsäkring dimensioneras efter kabel. Ej efter slutsteg.

Enligt Nardik: Max 60A för 16kvmm som placeras så nära batteriet som möjligt.

/Göran

Jag körde 80A till mitt gammla dls reference steg, och det gick bra.
Sedan när jag kopplade in mitt A6 steg så gick säkringen direkt.. så det berer på slutsteg också ? :o
Kan tillägga att jag kör med samma strömkabel.
Kör nu med 160A och det spelar som aldrig förr.

//-JockeP

säkrinen ska bedömas efter kabelns tjocklek och längd...du har en säkring på kabeln för att kabeln inte ska ta skada och dra mer ström än den klarar... har inget med slutsteget att göra. om ditt steg sen tar mer ström än vad kabeln klarar är det något helt annat, får du skaffa tjockare

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

10 287 Inlägg
25 september 2008
#16
Sorry. Det är är helt fel approach och du riskerar brand pga kabelöverhettning.
Kabelsäkring skall dimensioneras efter kabel. Punkt.

Göran
Civ.Ing Elkraft



-JockeP skrev:
Jag körde 80A till mitt gammla dls reference steg, och det gick bra.
Sedan när jag kopplade in mitt A6 steg så gick säkringen direkt.. så det berer på slutsteg också ? :o
Kan tillägga att jag kör med samma strömkabel.
Kör nu med 160A och det spelar som aldrig förr.

//-JockeP

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
25 september 2008
#17
Sharky skrev:
Sorry. Det är är helt fel approach och du riskerar brand pga kabelöverhettning.
Kabelsäkring skall dimensioneras efter kabel. Punkt.

Göran
Civ.Ing Elkraft

Där är vi 110% överens.. wink
Senast redigerat av TT-Avant (25 september 2008)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 september 2008
#18
Sharky skrev:
Kabelsäkring dimensioneras efter kabel. Ej efter slutsteg.

Enligt Nardik: Max 60A för 16kvmm som placeras så nära batteriet som möjligt.

/Göran

-JockeP skrev:
beror på vad du har för slutsteg, dvs hur kraftigt slutsteg.


Och enligt EMMAS regelverk så får man säkra av med max 80A...

Dock är de överens om vilken förbrukning man får ha som mest för att undvika för stora spänningsfall wink
Senast redigerat av Lonefox (25 september 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 785 Inlägg
25 september 2008
#19
Sharky skrev:
Kabelsäkring dimensioneras efter kabel. Ej efter slutsteg.

Enligt Nardik: Max 60A för 16kvmm som placeras så nära batteriet som möjligt.

/Göran

-JockeP skrev:
beror på vad du har för slutsteg, dvs hur kraftigt slutsteg.


Efter kvadrat area och längd på kabeln

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

10 287 Inlägg
25 september 2008
#20
Mjäää. Inte ur brandsynpunkt. Så länge som kabelns totala resistans är så låg att man kan garantera att säkringen går så spelar längden ingen roll som sådan. Värmeutvecklingen är beroende på strömtätheten. (samt egentligen även förläggningssätt och typ av isolering).

Att man inte vill ha för lång kabel ur slutstegets synpunkt är en annan historia i min lilla fyrkantiga ingenjörsvärld....tongue

/Göran

dbjanoz skrev:
och längd på kabeln

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök