3753
Sök

850 slutsteg, sterio baslåda problem! [UPDATE MASSA BILDER]

66 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Tjenare

har kopplat in slutsteget och allting men det hörs knappt någonting jag har försökt ökat basen, hertz, gain
Jorden kanske är dålig, och kan det då vara problemet?

Annars vad kan problemet vara? beskriv bra för jag är inte kunnig och jag fick ej ur steron ifall det förklarar något tongue
Senast redigerat av bsf (27 september 2008)

21 761 Inlägg
26 september 2008
Vad har du för slutsteg och stereo?

Om vi vet detta så kan det kanske vara lite lättare att ge råd om inställningar och sånt. smile
I vilket fall som helst så bör du kolla på jordkabeln till steget om du är minsta osäker på att den har bra kontakt, plåtytan där kabelskon sitter fast ska vara helt plåtren och kraftig.

1 878 Inlägg
26 september 2008
steget går inte in i "protect mode" eller nåt sånt?

66 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Ja det är ju inge värsting
Steron är någon pioner från ett gammalt brl paket med gas högtalare
sen slutsteget är ett 4 stegs från jula sad

Kan jorden göra skillnaden? försökt fixat som du skriver, men ifall den är kass kan den göra ljudet då jätte låg nivå?

66 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Frozen hur menar du? och hur fixar jag det

21 761 Inlägg
26 september 2008
För att kolla jorden så kan du göra en vanlig spänningsmätning med en multimeter. Mät spänningen (när stereon är igång på) på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast, gör sedan en jämförande mätning på batteripolerna. Då ser du direkt om det verkar kunna vara dålig kontakt i någon av strömkablarna.

Det ska inte skilja mer än högst någon tiondels Volt mellan batteriet och steget. Ha helst motorn igång, det är lättare att jämföra spänningen då.

66 Inlägg
26 september 2008
Trådstartare
Då ser jag skillnaden men alltså kan det vara problemet? att det är därför det knappt spelas?
annars så ge mig andra tips!
tack så mycket för svar uppskattas verkligen !

21 761 Inlägg
26 september 2008
Ja, om det är dålig jordkontakt så påverkar det ljudet eftersom steget då inte orkar förstärka som det ska. Är det dålig kontakt så ska man sluta spela och fixa till felet direkt, annars finns det risk att stereon och steget tar stryk.

Visst kan ditt problem bero på felaktiga inställningar, men eftersom vi inte vet vilka inställningsmöjligheter det finns hos stereo och steg så är det ändå säkrast att kolla upp spänningen först. Då vet du sedan att den biten är okej. smile

Om du har tillgång till digitalkamera så skulle det hjälpa väldigt mycket med någon bild på tex stegets inställningsrattar och kablar. Även modellnamnet på Pioneerstereon kan hjälpa.
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2008)

66 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Okej nu har vi fixat en bättre jord och nu fick vi verkligen fart på basarna, och man märkte skillnaden när man reglerade gain men det blev ändå inget ljud, "basen" hörde man mest från original högtalarna, dvs pinsamt

Jorden
http://img87.imageshack.us/img87/6639/dsc03327cn4.jpg

men hur ska vi få ljud i det då? här är massa shots på inställningarna som kanske hjälper
man ser inte vad allting står på men vi vet vad som är max > min på dom små vridbara.
Samt dåliga bilder sad men svårt att ta!
http://img515.imageshack.us/img515/8879/dsc03328ah2.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/4151/dsc03330ge1.jpg
http://img258.imageshack.us/img258/6215/dsc03331mr2.jpg
http://img296.imageshack.us/img296/3199/dsc03332xa0.jpg

Ifall det inte är något fel på det kan det vara lådan då?
den är ungefär 70-90 liter vi har inte räknat exakt! lådan skulle vara 21 liter sluten minst, läraren förklarade och ljudet skulle bli bäst på 90 liter så vi byggde större

först så gjorde vi sidohål för 2 st trummor men det skulle vara slutet så vi fixade igen det.
Har ni några idéer eller tips

Basarna är 2 st 10" från Gas alpha www.brl.se sökord " ALPHA1025X 2-PACK"
eftersom man verkar inte kunna länka.

Baslådan:
http://img529.imageshack.us/img529/8900/dsc03325qn7.jpg
Senast redigerat av bsf (27 september 2008)

Leg. nöt
460 Inlägg
27 september 2008
Det känns som du har byggt en för stor låda till dom basarna...  den volym din nuvarande låda har är väl nästan för mycket för GAS 12orna.. så du bör nog bygga mindre låda... en runt 40-45 som är rekomenderat..
Senast redigerat av 740Rob (27 september 2008)

SAAB

66 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Är du säker? eftersom att min lärare hade något program där man kunde se och då vare bäst på 90 iter?
det ska ju vara minst 21 liter styck ... så minst 42 liter?

Leg. nöt
460 Inlägg
27 september 2008
Ja tycker bara de lät konstit me 70-90liters låda till ett par tior som itne behöver så mycket egentlien.. men säger din lärare att du ska gära så ha de så.. men kolla då över inställningarna på steget..
föresten, skaffa ett par Y-RCA kablar  å koppla in me lågnivån å sen brygar kablarna till basarna på steget.. blir lite mer "kräm" i dom då..

SAAB

66 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Ja det tror jag
och då laddade han ner det
och skrev in alla värden, fs, hz, qts och fick man se en kurva vars liter var optimalt vilket va 90 liter
är detta fel då? därför det låter

Leg. nöt
460 Inlägg
27 september 2008
okej.. aa, men dåså... fel och fel, du får mer tryck i de om du gör så.. men glöm inte å ställa om steget efteråt om du skaffar dom kablarna...
Senast redigerat av 740Rob (27 september 2008)

SAAB

66 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Men fortfarande felet är kvar!
är den för stor? det är ju mitt ord mot 740rob så hoppas ni har fler idéer

21 761 Inlägg
27 september 2008
Börja med att kolla upp högtalarkablarna på själva basarna och kopplingsterminalen inuti lådan så att pluskabel och minuskabel sitter rätt anslutna där, sedan gör du samma sak på utsidan av terminalen och vid slutstegets högtalarterminaler.

Det finns en möjlighet att någon plus eller minuskabel till basarna sitter tvärtom och då kommer basarna att "ta ut" varandra, vilket resulterar i nästan ingen bas alls fastän konerna rör sig mycket.

När du har gjort detta och är säker på att alla högtalarkablar sitter på rätt ställe så är det dags för stegets inställningsrattar, alltså enbart de som går till kanal 1/2. Gör så här:

BASS EQ: Vrid ner till minsta värde
X-OVER: Ställ den på läge "LPF"
LPF: Ställ in den så att frekvensen blir omkring 70-80 Hz (jag ser inte vilka siffror som står där tyvärr)
HPF: Behöver inte röras eftersom det är handlar om basfrekvenser
GAIN: Vrid den till helt till vänster, det är "lägsta volym" på steget.

Nu är allting förberett för en grundinställning av både delningsfilter och ljudvolym. Slå på stereon och sätt in en CD med sån musik som du brukar lyssna på, vrid upp stereons volym till ca 75% av max. Vrid upp stegets GAIN tills musiken preciis börjar låta illa, vrid då ner GAIN igen tills musiken slutar låta illa.

Med den här inställningen så är både stereo och steg anpassat för varandra, man kan sedan göra små efterjusteringar så att det blir ungefär det ljud man vill ha.

Gör på detta sätt och prova. Ifall det ändå inte fungerar så kan du skriva i tråden, då får forumfolket ge mer råd. smile

66 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Tack så mycket dröninrettab! schyst att du lägger ner tid big_smile
jag ska prova detta, låter nästan som det kommer att funka nu

vh En glad bsf smile

66 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Tack igen dröninrettab! nu funkar det
nu behöver jag bara längre + Batteri kabel, den är för kort men hur var det med den? var det inte bra att skarva den? annars köper jag ny

21 761 Inlägg
27 september 2008
Om man behöver skarva en strömkabel så ska man helst använda sig av ett kopplingsblock (powerblock, fuseblock), då blir det en tillräckligt kraftig "skarv" för att inte få en massa spänningsfall. Kopplingsblock används ju tex när man tänker ha flera slutsteg, då drar man en grov pluskabel från batteriet till blocket och från blocket dras separata kablar till varje steg.

Vill du inte ha ett kopplingsblock så köper du en ny kabel.

Sök