3573
Sök

Har jag brännt solenoiden?

TurboFREAK
291 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#1
Hej var ute och skulle starta en gammel jänk här på gården och fick gneta av bara f*n men den starta inte
när jag skulle dra igen så drog den runt motorn sen sluta de tvärt, tändningen dog med..
sen efter ett tag skulle jag pröva igen men då är de helt dött har en volt mätare i bilen ocgh när man drog på nyckel gick den från 12 till 0
solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!

vad är de som kan ha gått sönder?

MVH/Ante

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Överladdad!
530 Inlägg
28 september 2008
#2
Överhettat tändningslåstet?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
#3
ante_green skrev:
Hej var ute och skulle starta en gammel jänk här på gården och fick gneta av bara f*n men den starta inte
när jag skulle dra igen så drog den runt motorn sen sluta de tvärt, tändningen dog med..
sen efter ett tag skulle jag pröva igen men då är de helt dött har en volt mätare i bilen ocgh när man drog på nyckel gick den från 12 till 0
solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!

vad är de som kan ha gått sönder?

MVH/Ante

eftersom du bara har signalström till låset så skulle jag tippa på solenoiden....! va e de för bil förresten....? å har du provat med mejsel direkt på starten....?
Senast redigerat av mrbuggy (28 september 2008)

21 761 Inlägg
28 september 2008
#4
ante_green skrev:
tändningen dog med..

solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!

Med tanke på att både tändning och startmotor slutade fungera, men att startmotorn fungerar när du "kortsluter starten", så tror jag nog också på tändlåset. Om solenoiden har pajjat så borde inte startmotorn gå igång när den byglas, fast jag är dock inte 100% säker.

Fram med multimeter och mät vart spänningen försvinner, börja med solenoidens alla plusanslutningar.

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
#5
Drönirettab skrev:
ante_green skrev:
tändningen dog med..

solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!

Med tanke på att både tändning och startmotor slutade fungera, men att startmotorn fungerar när du "kortsluter starten", så tror jag nog också på tändlåset. Om solenoiden har pajjat så borde inte startmotorn gå igång när den byglas, fast jag är dock inte 100% säker.

Fram med multimeter och mät vart spänningen försvinner, börja med solenoidens alla plusanslutningar.

om solenoiden pajat så kan man bygla den andra anslutningen på solenoiden så snurrar starten men den slår aldrig i.... ;-) men de me tändningen missa jag ...sorry!

TurboFREAK
291 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#6
okey tackar så mkt för alla svar ska kolla upp så de kommer ström till starten först sen får man väl söka vidare!
de är en plymouth fury sport 3 -69

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

21 761 Inlägg
28 september 2008
#7
mrbuggy skrev:
om solenoiden pajat så kan man bygla den andra anslutningen på solenoiden så snurrar starten men den slår aldrig i.... ;-)

Just ja, på det sättet. Jag tog för givet att ante_green menade att startmotorn även drev runt motorn. smile

Det där med tändningen är jag som sagt inte helt säker på, det beror ju bla på vart spänningen till tändspolen kommer ifrån i själva startläget. När det finns förkopplingsmotstånd inblandad i bilden, då brukar det komma spänning från en extra anslutning vid solenoiden som endast ger spänning när startmotorn går.

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
#8
ante_green skrev:
okey tackar så mkt för alla svar ska kolla upp så de kommer ström till starten först sen får man väl söka vidare!
de är en plymouth fury sport 3 -69

faan de va längesen... e de en bigblock i den eller e de en 318...?

TurboFREAK
291 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#9
de är bara en 318 smile

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 september 2008
#10
Om spänningen går ner till 0 är troligtvis batteriet trasigt.

234 Inlägg
29 september 2008
#11
Du har ett kontaktstycke under ratten som troligtvis är boven. Det är bara att följa kabelhärvan från tändningslåset så hittar du denna. Dom hoppar alltid isär då hakarna på kontaken går sönder med åren smile

/Eric.


121 Inlägg
29 september 2008
#12
Startmotorpunktse skrev:
Om spänningen går ner till 0 är troligtvis batteriet trasigt.

Jag håller med, har batteriet stått oanvänt ett bra tag, även om det är nyladdat så kan det visa mer än 12 Volt obelastat, sen vid belastning då sjunker spänningen och går det ner till noll då beror det på batteriet.
Byt batteri så tror jag att det går bra. Jag förmodar att den inbyggda voltmätaren är kopplad så att den mäter före alla förbrukare, visar den noll ja då ger batteriet ut noll för att det belastas hårt, klassiskt batterifel.
Senast redigerat av LAE (29 september 2008)


TurboFREAK
291 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#13
Har då löst de byte batteri och tog loss + på starten och rengjorde så hoppa den igång!
Med startgas dock hähä tongue

Kolla in mitt projekttråd och kommentera gärna!
Bmw 320i e30 turbocoupe -85
Ta en titt på bilen Bmw 320i turbocoupe


Sök