Hej var ute och skulle starta en gammel jänk här på gården och fick gneta av bara f*n men den starta inte när jag skulle dra igen så drog den runt motorn sen sluta de tvärt, tändningen dog med.. sen efter ett tag skulle jag pröva igen men då är de helt dött har en volt mätare i bilen ocgh när man drog på nyckel gick den från 12 till 0 solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!
Hej var ute och skulle starta en gammel jänk här på gården och fick gneta av bara f*n men den starta inte när jag skulle dra igen så drog den runt motorn sen sluta de tvärt, tändningen dog med.. sen efter ett tag skulle jag pröva igen men då är de helt dött har en volt mätare i bilen ocgh när man drog på nyckel gick den från 12 till 0 solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!
vad är de som kan ha gått sönder?
MVH/Ante
eftersom du bara har signalström till låset så skulle jag tippa på solenoiden....! va e de för bil förresten....? å har du provat med mejsel direkt på starten....?
solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!
Med tanke på att både tändning och startmotor slutade fungera, men att startmotorn fungerar när du "kortsluter starten", så tror jag nog också på tändlåset. Om solenoiden har pajjat så borde inte startmotorn gå igång när den byglas, fast jag är dock inte 100% säker.
Fram med multimeter och mät vart spänningen försvinner, börja med solenoidens alla plusanslutningar.
solenoiden klickar inte men vi pröva kortsluta starten och den går då runt iaf!
Med tanke på att både tändning och startmotor slutade fungera, men att startmotorn fungerar när du "kortsluter starten", så tror jag nog också på tändlåset. Om solenoiden har pajjat så borde inte startmotorn gå igång när den byglas, fast jag är dock inte 100% säker.
Fram med multimeter och mät vart spänningen försvinner, börja med solenoidens alla plusanslutningar.
om solenoiden pajat så kan man bygla den andra anslutningen på solenoiden så snurrar starten men den slår aldrig i.... ;-) men de me tändningen missa jag ...sorry!
om solenoiden pajat så kan man bygla den andra anslutningen på solenoiden så snurrar starten men den slår aldrig i.... ;-)
Just ja, på det sättet. Jag tog för givet att ante_green menade att startmotorn även drev runt motorn.
Det där med tändningen är jag som sagt inte helt säker på, det beror ju bla på vart spänningen till tändspolen kommer ifrån i själva startläget. När det finns förkopplingsmotstånd inblandad i bilden, då brukar det komma spänning från en extra anslutning vid solenoiden som endast ger spänning när startmotorn går.
Du har ett kontaktstycke under ratten som troligtvis är boven. Det är bara att följa kabelhärvan från tändningslåset så hittar du denna. Dom hoppar alltid isär då hakarna på kontaken går sönder med åren
Om spänningen går ner till 0 är troligtvis batteriet trasigt.
Jag håller med, har batteriet stått oanvänt ett bra tag, även om det är nyladdat så kan det visa mer än 12 Volt obelastat, sen vid belastning då sjunker spänningen och går det ner till noll då beror det på batteriet. Byt batteri så tror jag att det går bra. Jag förmodar att den inbyggda voltmätaren är kopplad så att den mäter före alla förbrukare, visar den noll ja då ger batteriet ut noll för att det belastas hårt, klassiskt batterifel.