3464
Sök

Kicker CVX 15" behöver ritning för en ultimat låda

1 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
hejsan hade tänkt gör klar bilen till nästa år för att tävla i db race och behöver en ritning för en kicker CVX15" sub.
tacksam för svar / Marcus

RM-operatör
667 Inlägg
28 september 2008
Mitt BoxCalc säger;
1 port 4" och ca 29,3cm långt.
Materialtjocklek 22mm
Nettovolym 60,61
Totalvolym 67,04
Avstämning 38,68Hz

Mitt ProBox säger;
Samma men 2 liter större.

Så pröva det då, kan ju kanske bli bra?

2 665 Inlägg
28 september 2008
1st 4" port för en 15" på full volym blir nog för lite port area. 4" brukar bli bra till 12"
För liten port o basen tycker lådan är sluten på hög volym.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 761 Inlägg
28 september 2008
I manualen till CVX15 så rekommenderas 85-142 liter basreflex med ca 276-299cm2 portarea, den arean motsvarar lite drygt 3 st 4" rör. Att ha 60 liter netto är ju i underkant (men kan kanske funka till viss musik), någon riktig djupbas blir det nog inte.

Jag håller med Rickard-v att endast 1 st 4" rör blir för liten area, flåsljud uppstår garanterat vid hög ljudnivå och basen "stryps". Eftersom basen ska spela db race så behövs stor portarea, annars kan den inte utnyttjas fullt ut. smile

6 851 Inlägg
28 september 2008
Atuz skrev:
hejsan hade tänkt gör klar bilen till nästa år för att tävla i db race och behöver en ritning för en kicker CVX15" sub.
tacksam för svar / Marcus

Att hitta den ultimata lådan till just din bil med till exakt den basen kan blir svårt. Vist kan man räkna, men det funkar ju bara i teorin..inte säkert det blir ulitmat i praktiken.
Det du ska göra är att räkna på en låda, bygg den som du räknat, testa att mäta den, är du nöjd? ja då är allt bra. Är du inte nöjd, börja om och gör lådan större/mindre, ändra längden på portarna, längre/kortare.

Det jag vill säga är, det tar tid att få den optimala lådan till en bas och bil och är något man själv måste testa sig fram.
Senast redigerat av TT-Avant (28 september 2008)

Sök