För lite laddtryck?!?!

Schmiedmann
29 september 2008 · 473 Inlägg

Har nyligen startat upp mitt projekt:

BMW 325 Kompressor


Men jag får inte det laddtryck som jag har räknat med.
På vortechs hemsida kan man räkna ut impellerns Rpm med en kalkulator.

Impeller Speed Calculator

Jag kör alltså med en V2 kompressor.

Remskivan på vevaxeln är 5,51" (140mm)

Remskivan på komressorn är 2.6" (66mm)

Om jag växlar vid 7.000rpm så ska kompressorn ladda ca 53.000rpm vilket är max varv för kompressorn.

Max tryck för kompressorn är 20psi vilket är ca 1,38bar.
Men ok vi säger att remmen slirar lite så den tappar trycket till 15psi istället vilket är nästan exakt 1 bar.

Men just nu så laddar den bara ca 0,65bar.

Nån som har någon idé om vad det kan bero på?

Jag har testat trycksystemet för läckage och det är inte problemet det kan jag garantera smile

Är väldigt tacksam för alla möjliga idéer för jag har slut på dem helt...

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
Schmiedmann
30 september 2008 · 473 Inlägg

Finns det inte nån som ens har en aning om vad det kan vara för problem???

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
fredda_king Fotograf
30 september 2008 · 1 319 Inlägg

är det uppstället på turbon då? så den öppnar så mkt som du vill att den ska?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
Schmiedmann
30 september 2008 · 473 Inlägg

fredda_king skrev:
är det uppstället på turbon då? så den öppnar så mkt som du vill att den ska?

Turbo? Vad menar du? Kör med centrifugalkompressor...

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
E85
30 september 2008 · 58 Inlägg

Tja kollade just din bygg tråd.Ser ju riktigt fint ut. Har du mappat bilen än? dom borde ju ha koll på vad felet kan vara. dom borde ju haft koll på laddtrycket under mappningen tycker man ju.spekulerar lite bara wink Mvh G

Saab 9-5 Aero "R500" (2000)
twin_cam Smålänning
30 september 2008 · 7 877 Inlägg

Säker på att du inte har en för bra topp... Har man riktigt bra flöde i toppen så får man lite lägre ladd.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Sharky
30 september 2008 · 10 287 Inlägg

Jaa...Max tryckförhållande över kompressorn är 2.4, dvs du kan max utsätta den för ett laddtryck på 1.4bar.

Men titta på en kompressormap från Vortech:

http://www.vortechsuperchargers.com/map … v2_map.gif

Och en till:

http://users.senet.com.au/~dtech/genx2compressormap.jpg

(hittade ingen SC, bara S)

Laddtrycket vid ett visst volymflöde beror ju på hur motorn sväljer luft. OK? Om du låter kompressorn blåsa fritt så får du ju fullt flöde med 0 bar i laddtryck och om du sätter för en plåt så får du 1.4bar vid 0 i volymflöde.

Har du räknat på luftflödesbehovet?
2.5/2 =1.25 x 7000 = 8750 liter/minut
önskat laddtryck 1.4 =>
1+1.4 = 2.4  X 8750 = 21.000 liter/minut
Lägg på 10% för förluster => ca 23.000 liter / minut

1CFM = 28.3 liter/minut
=>
23.000 liter/minut = 812 cfm : Vilket ser helt korrekt ut om man tittar på ballongerna.

Hur mycket overlap har du på dina kammar?

/Göran







CooperVickis skrev:
Max tryck för kompressorn är 20psi vilket är ca 1,38bar.
Men ok vi säger att remmen slirar lite så den tappar trycket till 15psi istället vilket är nästan exakt 1 bar.

Men just nu så laddar den bara ca 0,65bar.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Schmiedmann
1 oktober 2008 · 473 Inlägg

Jaa...Max tryckförhållande över kompressorn är 2.4, dvs du kan max utsätta den för ett laddtryck på 1.4bar.

Men titta på en kompressormap från Vortech:

http://www.vortechsuperchargers.com/map … v2_map.gif

Och en till:

http://users.senet.com.au/~dtech/genx2compressormap.jpg

(hittade ingen SC, bara S)

Laddtrycket vid ett visst volymflöde beror ju på hur motorn sväljer luft. OK? Om du låter kompressorn blåsa fritt så får du ju fullt flöde med 0 bar i laddtryck och om du sätter för en plåt så får du 1.4bar vid 0 i volymflöde.

Har du räknat på luftflödesbehovet?
2.5/2 =1.25 x 7000 = 8750 liter/minut
önskat laddtryck 1.4 =>
1+1.4 = 2.4  X 8750 = 21.000 liter/minut
Lägg på 10% för förluster => ca 23.000 liter / minut

1CFM = 28.3 liter/minut
=>
23.000 liter/minut = 812 cfm : Vilket ser helt korrekt ut om man tittar på ballongerna.

Hur mycket overlap har du på dina kammar?

/Göran

Först och främst tack big_smile

Nu har jag lite mer o gå på.
Jag har inte mätt hur mycket överlap det är men jag antar att det är i det som felet ligger.
Precis som du säger så borde 812 cfm inte vara några problem när max för kompressorn är 1000 cfm.
Det kan vara vanosen som ställer till det då vi inte hade något riktigt verktyg för att ställa in varken vanosen eller kammarna.

Nån som vet vart man kan köpa lås-plattor till vanosen??

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
Sharky
1 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

För andra som läser tråden då: Med en turbo så bygger man upp högre mottryck i grenröret än med en kompressor. Därför är en kompressor känsligare för att insugs och avgasventilerna står öppna samtidigt (= overlap). På en vass sugmotor vill man ha rätt mycket overlap för att resonanserna i ett avstämt grenrör skall hjälpa till att "dra" in ny bränsle-luftblandning. Men när man tvångsmatar med överladdning så leder mycket overlap till att man trycker en massa bränsle-luftblandning rakt igenom cylindern och tappar effekt/laddtryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
1 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Du CooperVickis.....

Försiktig när du börjar labba med kammarna så du inte blåser motorn åt helvete.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Schmiedmann
1 oktober 2008 · 473 Inlägg

Sharky skrev:
För andra som läser tråden då: Med en turbo så bygger man upp högre mottryck i grenröret än med en kompressor. Därför är en kompressor känsligare för att insugs och avgasventilerna står öppna samtidigt (= overlap). På en vass sugmotor vill man ha rätt mycket overlap för att resonanserna i ett avstämt grenrör skall hjälpa till att "dra" in ny bränsle-luftblandning. Men när man tvångsmatar med överladdning så leder mycket overlap till att man trycker en massa bränsle-luftblandning rakt igenom cylindern och tappar effekt/laddtryck.

/Göran

Kan det vara själva kammarna som gör att det blir för mycket överlap då och inte bara inställningarna?

Tack för varningen förresten tongue

www.SCHMIEDMANN.se - Styling, tuning, reservdelar och tillbehöver till BMW
Projekttråd BMW M4
BMW M4 "Schmiedmann S4-R" (2014)
Sharky
1 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Försök få tag på nån som vet och ta ett snack. Tex Mats Ivarson i GBG.
http://www.boost242.se/1-Design/Mats_tjanster.htm

/Göran

P.S I princip ja. Det kan tänkas att profilen är sån att man inte på ett vettigt sätt kan vrida isär dom.

CooperVickis skrev:
Kan det vara själva kammarna som gör att det blir för mycket överlap då och inte bara inställningarna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang