3273
Sök

Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)

Double-Unicorn Rider
309 957 Visningar
Projektet avslutat 19 november 2013
Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
200sx_GT-R skrev:

de har hänt lite där ja, kanske tur att de var någon "ny" som hittade hit till tråden så de kom upp lite nya bilder i din tråd tongue

Som man ser på dom bilderna (blandat 2 av dina inlägg) så tycker jag mig se en annan nyans på detaljerna inne i kupén och ute på själva bilden. Men de skulle ju inte skada med en helbild i dagsljus så man får se den ordentligt big_smile

Den ser riktigt fin iaf, hoppas att du fortsätter med denna bil länge till, men de blir de nog om du vill öka på powern under huven tongue

Jo det var underbart att nån gav en spark i baken, det behövdes. big_smile

Det är en stor nyansskillnad mellan ute och inne. smile Inne är det en ganska mörkröd färg och yttersidan är mörkblå. Inredningens färg återges bäst på bilden ur ugnen, och det finns ett antal bilder på det i dagsljus som kommer så snart jag får datorn de ligger på att fungera igen.

Jag ska ha 500hk nån gång i framtiden och ska göra allt för att samtidigt kunna köra på under 1liter bensin per mil (eller motsvarande energimängd på annat drivmedel, sneglar mot väte). Jag valde en kombi just för att ingen kärring ska ha något att klaga med byte av bil. wink Allt är anpassat just för att det ska fungera som familjebil när det behövs. Sen lyckas jag inte sälja bilar utan blir för kär i dem, så projektet lär leva länge. big_smile

22 februari 2010
haha. jo dedär med att sälja bilen tror jag inte lyckas.. big_smile
Funderade själv när ja va senast i garaget och tittade på min raring som står där att undrar om ja nånsin kommer kunna sälja denna bil, hmm nää kan bli svårt.. lol
Så man har väl kvar den i "mint condition" och med 600+hk när man är pensionär då.. tongue
Annars så ser bra ut med målade inredningsdetaljer och lite "bögigt" blingbling puts under huven.. host host.. wink
Nämen allt ser bra ut micke, fortsätt med det och få lite mer krut under huven så du kanske hinner med när vi racear i finland i sommar.. lol

Streetracing is not a Crime!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Mathias1986 - 200sx s13 skrev:
haha. jo dedär med att sälja bilen tror jag inte lyckas.. big_smile
Funderade själv när ja va senast i garaget och tittade på min raring som står där att undrar om ja nånsin kommer kunna sälja denna bil, hmm nää kan bli svårt.. lol
Så man har väl kvar den i "mint condition" och med 600+hk när man är pensionär då.. tongue
Annars så ser bra ut med målade inredningsdetaljer och lite "bögigt" blingbling puts under huven.. host host.. wink
Nämen allt ser bra ut micke, fortsätt med det och få lite mer krut under huven så du kanske hinner med när vi racear i finland i sommar.. lol

Du har också räknat ut att det kommer bli en dyr bil när man räknar efter på ålderdomshemmet. wink

Jo, jag gillar små blänkande saker. wink Då ser man tydligare om det är ett motorras eller inte. wink

Men har man kvar bilen om 40år lär den ha 4siffrigt och drivas på vätgas för att vara säker på att inte bränslet tar slut någonsin. wink

RB25 mot RB26, auto mot manuell, sverige mot finland - och fan vad sur du kommer vara när jag piskar dig på finska vägar. wink
Det ska bli spännande att se och det ska bli skönt att bara sitta mitt i ingenstans och snacka skit. big_smile

Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
137 Inlägg
2 mars 2010
de var ett tag sedan du uppdaterade här, inte hänt något nytt?

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
200sx_GT-R skrev:
de var ett tag sedan du uppdaterade här, inte hänt något nytt?

Jo dessvärre blir det inte uppdateringar så ofta just nu. hmm Det händer väldigt lite. Det mest extrema är att bilen togs ur garaget till en stor parkering där tjejen fick testa köra bil då hennes ex vägrat lära henne något. Tog ca 3minuter innan hon sa "Jag känner för att bara stampa ner gasen..." sen tränade vi att göra ringar istället. smile

Det som sätter stopp är ekonomin. Förra månaden hade jag 700kr över när räkningarna var betalda och räddades av en mycket snäll mor så jag kunde skaffa vettig mat och leva lite, men bensin och bildelar är svårt att prioritera... Dock bör jag börja skita pengar så jag får ihop till nya däck och fälgar. Ska bli 18" med de billigaste och mest grepplösa däck jag hittar så kanske det går att leka sommartid med.

Men just ja, det har hänt en stor sak, jag blev inte uttagen till elmia så det släppte mycket psykisk stress. Jag hade inte några höga förväntningar då bilen är i standardutförande, men hade jag kommit med hade jag aldrig kunnat tacka nej och jag har inte råd att få klart bilen till dess... Sen har det kommit små diskussioner om att motorn kan tänkas rivas i sommar om jag bara lyckas få pengar nog för min planerade Finlandssemester. Kan bli spännande att leka med en annan kombitok ett tag. wink

Men jag har fortfarande problem att hitta hur en RB25DET ser ut med kanaler etc.
SÅ OM NÅGON HAR ETT RB25 BLOCK LIGGER, KAN NI KONTAKTA MIG? Jag vill ha en kalkering av kanalerna så jag kan rita upp allt... smile

Händer något med bilen lovar jag att uppdatera. smile

323 Inlägg
5 april 2010
camaro67 skrev:
Har ni sett några fler mystiska gröna pinnar som bilen ger ifrån sig?

Satt i baksätet den kvällen hon såg dom, men jag såg inga mystiska gröna pinnar tongue
Men jag hade bara tagit en cider tongue
Senast redigerat av Froborg (5 april 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:

Jag såg inga pinnar alls. tongue
Bara kvinnan som var med som såg dem. Hon sa att det såg ut som en android-dildo, men jag har inte sett en sån tidigare i mitt liv så det gav inte mycket info. wink

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 april 2010
sirmiro skrev:
Dock bör jag börja skita pengar så jag får ihop till nya däck och fälgar.

När du kommit på vad man ska äta för att kunna skita pengar kan du väl maila receptet till mig? Jag kan nog äta ungefär hur mycket som helst av vad som helst för det resultatet, börjar ledsna på att knappt ha mat på bordet! big_smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
Vivendi skrev:
sirmiro skrev:
Dock bör jag börja skita pengar så jag får ihop till nya däck och fälgar.

När du kommit på vad man ska äta för att kunna skita pengar kan du väl maila receptet till mig? Jag kan nog äta ungefär hur mycket som helst av vad som helst för det resultatet, börjar ledsna på att knappt ha mat på bordet! big_smile

Har inte hittat receptet ännu, men letar för fullt. En lottovinst på 10miljoner eller mer vore lagom, då kan man kräva ränta så man tjänar ca 300000 om året. smile
För visst får man drömma. big_smile

Meister
6 763 Inlägg
6 april 2010
sirmiro skrev:
camaro67 skrev:

Jag såg inga pinnar alls. tongue
Bara kvinnan som var med som såg dem. Hon sa att det såg ut som en android-dildo, men jag har inte sett en sån tidigare i mitt liv så det gav inte mycket info. wink

Haha säger inte mig så mycket heller.

Hittade en bil här som kanske kan ge lite inspiration big_smile

http://speedhunters.com/archive/2010/04 … -pt-1.aspx

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
20100411:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/902833_8l1hzr.jpg
Gråta?

Toppackning bör bytas omgående. Nu förstår jag varför den känns så slö. hmm
Men ni som rivit motorer innan, hur mycket mer gissar ni är galet när ni ser dessa värden?

Blandade känslor just nu... hmm
Senast redigerat av sirmiro (24 januari 2011)

1 513 Inlägg
12 april 2010
kan vara så enkelt så du bara behöver slipa in ventilerna å en ny packning har du otur så åker du på nya kolvar om där e spruckna ringland.. tråkigt när plånboken redan gråter!!!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Bara hoppas på så lite skador som möjligt. smile

Jag måste se till att kolla komp igen och se om jag kan läsa av ringarnas skick med olja.

Men nu vill man ju gasa, speciellt med nya fälgar. big_smile
https://www1.garaget.org/archive/89/88647/111657/111657-1856724.jpg

Lastbilschaffis
811 Inlägg
21 april 2010
motorrenovering is the shit smile det är inne grejjen nu liksom smile

släng ut civilist motorn & bort med kärringlådan smile i med äkta motorn & den manliga lådan smile
Senast redigerat av kaxxen (21 april 2010)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
kaxxen skrev:
motorrenovering is the shit smile det är inne grejjen nu liksom smile

släng ut civilist motorn & bort med kärringlådan smile i med äkta motorn & den manliga lådan smile

Skulle bottendelen vara dålig blir det billigare och vettigare att få hem en färdig rb30botten än att renovera rb25an med ordentliga saker, men jag hoppas att kunna skjuta på det till ekonomin går bra igen. wink

Sen VILL jag ha autolåda. tongue
Över 120km/h är det sällan man är så ruskigt aktiv med lådan att inte auto klarar det och under det har jag 2växlar att låsa. wink
Sen att man använder bilen bland alla rikspuckon som inte kan köra i örebro gör att man ÄLSKAR auto. wink (Och det ytterst lilla jag kommer köra på bana får jag stå ut med att inte hänga med riktigt.)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Då börjar kampen om en fungerande motor. big_smile

Packningssats beställd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/911658_rp9h0d.jpg

Innehåller:
GRAPHITE HEAD GASKET
INTAKE MANIFOLD GASKET
EXHAUST MANIFOLD GASKET
VALVE COVER GASKET
VITON VALVE STEM SEALS
CAMSHAFT FRONT SEALS, REAR SEALS AND O-RINGS
WATER PUMP GASKET
TIMING COVER GASKET
OTHER SMALL GASKETS

Har fortfarande inte gjort ytterligare komptest men det kommer. Sen ska motorn delas. big_smile
Vad är lättast, dela den på plats eller ta ur den? smile

rb26dett
136 Inlägg
23 april 2010
om du bara ska dela för att byta top-packning så går det bra att göra på plats. man måste bort med insuget först för att komma åt att lossa på en liten bult innanför insuget. en utav "hörnbultarna" sen är det lungt smile

mvh/Eric

"anti antispinn"

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
25 april 2010
Då är det förhoppningsvis en lösning i sikte nu då... smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
Det börjar luta åt att be till gud, plocka ur motorn, riva, be till gud, hoppas att gud är snäll och kolvarna är fina samt att sakerna i toppen går att åtgärda, laga felen, smälla ihop motorn, montera och sen åka hem.
Tanken är att detta ska gå på en helg. hmm Jag vet att jag är galen. Värt att ta upp är att jag aldrig rivit en motor så jag är 100% i händerna på kompisar...

Men förhoppningsvis finns lösningen i sikte. Jag ska bara få handen ur arslet och göra kompprov nån dag. Jag skulle göra det igår, då rasade startmotorn (igen) så jag fick riva ner den och fixa i full panik, men nu fungerar det och imorgon hoppas jag att allt går bra under en testvecka på ett nytt jobb. smile

Sök