2763
Sök

hur kopplar man in ett extra batteri ?

159 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
hur gör jag för att koppla in ett extra batteri i bagaget ?
är det bara att dra grova plus och minus från batteriet fram till det nya i bagaget ?

Avstängd
367 Inlägg
30 september 2008
#2
nis skrev:
hur gör jag för att koppla in ett extra batteri i bagaget ?
är det bara att dra grova plus och minus från batteriet fram till det nya i bagaget ?
nästan så ja

men glöm inte avsäkra . en fet säkring i båda änder ,vid båda batterierna så det klipper direkt . du vill inte ha bil brand vid fel va?lol

MVH Beyond

159 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#3
beyond skrev:
nis skrev:
hur gör jag för att koppla in ett extra batteri i bagaget ?
är det bara att dra grova plus och minus från batteriet fram till det nya i bagaget ?
nästan så ja

men glöm inte avsäkra . en fet säkring i båda änder ,vid båda batterierna så det klipper direkt . du vill inte ha bil brand vid fel va?lol
nästan så... hur ska man göra då ?
och vad för säkringar ? och hur grova kablar ?

snälla berätta smile

730 Inlägg
30 september 2008
#4
Jag har nyligen gjort detta.. det du bör tänka på är att batterit där bak bör ligga på samma styrka som de där fram dvs ex 55Ah.... sen är det bara att dra en grov kabel.. skulle rekomedera en 25mm2 som minst.... sen är avsäkring en kanon grej då bilbrand inte e något trevligt.. en 60ampers säkring till 25mm2 är inte helt fel.. sen är Skiljerelä en bra grej om du vill stå stilla och lira ljud utan att det dras något utav det främre batterit mer hittar du här om skiljerelä http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96999

Hoppas det vart till någon hjälp smile)

Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)

199 Inlägg
30 september 2008
#5
du ska inte dra minus fram till bak jorda på egen plats bak ! dra bara plus till plus ! kör minst 35mm2 kabel

Den är inte stor, men den är söt.
820 Inlägg
30 september 2008
#6
Du skall dra Plus ifrån batteriet fram till batteriet bak.     

Minus polen på det nya batteriet (bak) jordar du bara i bagaget på lämplig jordpunkt.

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
30 september 2008
#7
Vill du ha olika storlekar på batterierna så kan du installera ett relä som kopplar ihop batterierna när motorn går och kopplar isär batterierna när parkerad.

Fördelen med detta är förutom att det inte går någon tjyvström mellan batterier med olika kapacitet att du kan spela med din feta anläggning (driven av batteriet i skuffen) tills batteriet är urladdat och fortfarande kunna starta motorn ;-) = Kung i parken/stranden/showen

Antingen så väljer du ett relä som växlar på spänning eller så kan du gå via generatorns D+ anslutning. Det finns även smarta (läs dyra) laddningsfördelare som optimerar laddningen till det batteri som behöver det mest.

Tänk på att reläet bör vara kraftigt (biltema duger inte). Reläet bör klara minst 100A konternueligt och ha skruvanslutningar på minst M6. (detta för att få dit tillräckligt stora kablar)

Glöm för guds skull inte säkringarna. 1 vid vardera batteri på pluskabeln max 30cm från batteriet.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök