3680
Sök

konstigt Krångel Med säkringen i strömsladden till slutsteg

Lastbilschaufför
78 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#1
kan börja med att berätta det som kan va nödvändigt som jag har i bilen:

JBL GTO7001 slutsteg
1x 12" Spectron "skit" bass högtalare (ska fixa bättre i framtiden)
kablaget är mycket bra...
jordning är grymt bra (borrat i plåt, slipat runt, bultat jordningen, lackat över...)

i ström kabeln så hade jag en säkring som va på 30A, men det va så att den pajade nylligen, helt normala anledningar... glaset hade börjat spricka sen så hade den börjat ge efter... inget fara lixom så, då den sitter i en plast behållare blabla...

men problemet började här:

jag åkte förbi biltema och köpe ny exact likadan säkring på 30A, och satte i, startade systemet och hörde ett dunk, sen gick säkringen yikes... testade igen (det va ett 5 pack för 20kr) samma sak...  åkte hem och snyggade till kontakten som sitter på + på batteriet (lite sleten kabel top så jag klipte om den osv..) då den hade låstnat en gång tidigare så klämerna är liiite fucked up... iaf nu sitter det skit bra och jätte snyggt...

satte i ny säkring igen och det funkade en stund... men nu så av nån jävla anledning så blinkar ljuset i bilen med dunket (har ALDRIG gjort förr) och efter 10-15 sec så gick säkringen igen...

vad kan va fel?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
30 september 2008
#2
30A räcker inte långt till ett så pass stort steg. Kan dock inte formlerna för detta men de lämnar ju 700wrms i 2 ohm. Hör med brl vilken säkring du ska ha

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

21 761 Inlägg
30 september 2008
#3
Det där steget har ju 3 st interna 25A säkringar, det står också i manualen att man bör ha minst 75A säkring på strömkabeln. Om steget driver en 4 Ohms bas så kan strömförbrukningen bli uppåt 35-40A, med 2 Ohms belastning så kan förbrukningen bli betydligt högre.

Sätt i en större säkring, tex 70-80A eller liknande (om strömkabeln får ha en sån säkring förstås). Kolla upp strömkablarna och anslutningarna en gång till så att du är absolut 100% säker på att det inte kan kortsluta någonstans.

Att bilens lampor har börjat blinka kan ju iof bero på att batteriet har blivit ganska urdraget av allt spelande, men kika för säkerhets skull på batterijordkabeln kontaktyta nere vid karossen.

Konstruktör
1 053 Inlägg
30 september 2008
#4
Det är ju inte steget man avsäkrar, utan kabeln.

Finns en "guide" på någon sida, kommer ju såklart inte på namnet nu bara.
N, har jag för mgi det börjar på.


Leta lite så kommer du hitta


Lastbilschaufför
78 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Det där steget har ju 3 st interna 25A säkringar, det står också i manualen att man bör ha minst 75A säkring på strömkabeln. Om steget driver en 4 Ohms bas så kan strömförbrukningen bli uppåt 35-40A, med 2 Ohms belastning så kan förbrukningen bli betydligt högre.

men varför funkade det förut då? jag hade en 30A i förut som satt på den kabeln från tidigare och det funkade fin fint tills den dog (fast den va gammel å sleten, glaset började spricka...)

Drönirettab skrev:
Sätt i en större säkring, tex 70-80A eller liknande (om strömkabeln får ha en sån säkring förstås). Kolla upp strömkablarna och anslutningarna en gång till så att du är absolut 100% säker på att det inte kan kortsluta någonstans.

om jag sätter i 70-80A och det nu skulle råka va för stark, kan det förstöra nått?
hur vet jag vad mina kabblar klarar? dom har några år på nacken (fick dom av min bror som byggde för 10 år sen... men det är rejäla och fina kablar, ser precis ut som dom som säljs numera)

Drönirettab skrev:
Att bilens lampor har börjat blinka kan ju iof bero på att batteriet har blivit ganska urdraget av allt spelande, men kika för säkerhets skull på batterijordkabeln kontaktyta nere vid karossen.

ska kolla det, men det har aldrig hänt förut, har ju haft det slutsteget med gammla 30A säkringen i 2 månader och ljuset har aldrig blinkat... inte enns den gången då det hände att jag drog slut på batteriet så såg jag ingen antydan på att ljuset blinka

Kolm
30 september 2008
#6
Hmm tongue Såhär är det ju. Om bilens lampor blinkar i takt med musiken så behövs en kondensator. 1Farad per 1000 Watt. Så en RF 1 Farad skulle jag rekommendera till ditt system. Min säkring ligger på 100A. så 30 är lite klent va?

Ladda batteriet, skaffa en kondensator och kolla över om du inte kan använda dig av en bättre säkring...
Det är mitt tips.

21 761 Inlägg
30 september 2008
#7
Nivius skrev:
men varför funkade det förut då? jag hade en 30A i förut som satt på den kabeln från tidigare och det funkade fin fint tills den dog (fast den va gammel å sleten, glaset började spricka...)

Jo, jag funderade litegrann på det där. Det kan kanske vara så att den första säkringen helt enkelt tålde mer ström fastän den hade samma amperetal, fast det är bara en gissning. Något annat kommer jag inte på just nu iaf. smile

Nivius skrev:
om jag sätter i 70-80A och det nu skulle råka va för stark, kan det förstöra nått?
hur vet jag vad mina kabblar klarar? dom har några år på nacken (fick dom av min bror som byggde för 10 år sen... men det är rejäla och fina kablar, ser precis ut som dom som säljs numera)

Vet du vilken area det är på kablarna?

16mm2 får ha 60A säkring som högst, 21mm2 får ha 100A som högst. Det innebär att om du har tex 21mm2 strömkabel så tål den 70-80A utan problem.

Nivius skrev:
ska kolla det, men det har aldrig hänt förut, har ju haft det slutsteget med gammla 30A säkringen i 2 månader och ljuset har aldrig blinkat... inte enns den gången då det hände att jag drog slut på batteriet så såg jag ingen antydan på att ljuset blinka

Okej. Men kolla som sagt att det inte kan finnas minsta antydan till kortis någonstans och även att batterijordkabeln verkligen har bra kontaktyta nere vid karossen.

Jo, förresten, kom på en till grej. Mät laddspänningen så att inte generatorn har fått fnatt och ger ut för hög laddspänning. Mät dels på tomgång och dels vid tex 2000 varv.

Valkyrie
118 Inlägg
30 september 2008
#8
Inte för att detta kan ha åstadkommit problemet, men den klart bästa jordningen får du om du jordar i samma fäste som säkerhetsbältet. Det är inte säkert att den jordar bra för att du har uppnått alla kriterier när det gäller "jordning i plåt" smile

Forge Distributer http://www.maptun.com/

21 761 Inlägg
30 september 2008
#9
Kolm skrev:
Hmm tongue Såhär är det ju. Om bilens lampor blinkar i takt med musiken så behövs en kondensator.

Njaa, det är inte helt sant. Om batterijordkabeln har dålig kontakt vid karossen så uppstår samma fenomen faktiskt. smile

Lastbilschaufför
78 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#10
Kolm skrev:
Hmm tongue Såhär är det ju. Om bilens lampor blinkar i takt med musiken så behövs en kondensator. 1Farad per 1000 Watt. Så en RF 1 Farad skulle jag rekommendera till ditt system. Min säkring ligger på 100A. så 30 är lite klent va?

Ladda batteriet, skaffa en kondensator och kolla över om du inte kan använda dig av en bättre säkring...
Det är mitt tips.

har funderat på kondensator då jag säkert kommer behöva det i framtiden för det slutsteget när jag väll sätter i bra högtalare... men det funkade ju innan? varför kommer det problemet upp så fort jag byter säkring O.o?


Drönirettab skrev:
Jo, jag funderade litegrann på det där. Det kan kanske vara så att den första säkringen helt enkelt tålde mer ström fastän den hade samma amperetal, fast det är bara en gissning. Något annat kommer jag inte på just nu iaf. smile

sjukt... sad jag älskade den säkringen isf... </3

Drönirettab skrev:
Vet du vilken area det är på kablarna?

16mm2 får ha 60A säkring som högst, 21mm2 får ha 100A som högst. Det innebär att om du har tex 21mm2 strömkabel så tål den 70-80A utan problem.

det är 16mm är jag nästan helt säker på... men om jag sätter i en 60A säkring där, borde de inte funka? jag menar... kablen har ju alltid funkat förut... eller för att få allt att funka igen måste jag köpa ny kabel och dra om allt? inklusive göra om min super fina jordning? :.(

Drönirettab skrev:
Okej. Men kolla som sagt att det inte kan finnas minsta antydan till kortis någonstans och även att batterijordkabeln verkligen har bra kontaktyta nere vid karossen.

Jo, förresten, kom på en till grej. Mät laddspänningen så att inte generatorn har fått fnatt och ger ut för hög laddspänning. Mät dels på tomgång och dels vid tex 2000 varv.

jag vet att ström kablen till 110% inte kan ha kortis, jag har inte varit ute och kollat jordningen för batteriet men jag ska (jag kan inte så mycket men jag borde nog kuna lista ut vad du menar för kabel...)

riggley skrev:
Inte för att detta kan ha åstadkommit problemet, men den klart bästa jordningen får du om du jordar i samma fäste som säkerhetsbältet. Det är inte säkert att den jordar bra för att du har uppnått alla kriterier när det gäller "jordning i plåt" smile

sant, men det har funkat jätte bra tills nu, så fort jag sätter i nya säkringar, gammla säkringen på 30A funkade prima

sitter rakt i plåten på höger bak borrat, slipat, bultat, lackat... det är vad jag förståt en ultimat jordning (förutom bältes fästena som ajg fick reda på nu)
Senast redigerat av Nivius (30 september 2008)

21 761 Inlägg
30 september 2008
#11
Hmm...menar du att säkringen går så fort du startar stereon även med låg volym?

Eftersom det är 16mm2 kabel så kan du ha upp till 60A säkring.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Hmm...menar du att säkringen går så fort du startar stereon även med låg volym?

Eftersom det är 16mm2 kabel så kan du ha upp till 60A säkring.

nej, den går när jag höjer lite, men med tanke på att 30 funkat förut så är det kosntigt att jag måste höja till 70-80  direkt för det ska funka?

jag ska testa med 60A efter att jag kollat det andra och se om det funkar... funkar det inte så vet jag inte vad jag ska göra... tycker det är så konstigt!!!

byta säkring och poff så behöver jag kondensator och bredare kablar och starkare säkringar osv... nått är lurt asså :S

21 761 Inlägg
30 september 2008
#13
Om det inte funkar med större säkring så lutar det åt någon form av kortslutning eller liknande faktiskt, något annat kan jag inte se just nu. Konding behövs inte enligt min åsikt. Nuvarande kabelarean fungerar om du inte utnyttjar steget fullt ut, men ifall du driver 2 Ohms belastning fullt ut så behövs lite grövre kabel och lite större säkring.

685 Inlägg
30 september 2008
#14
Du har inte tänkt på att din förra säkring kanske var lite defekt och därmed väldigt trög? och som drönirettab säger. funkar inte 60A så bör du nog kolla kablarna efter kortis.


Lastbilschaufför
78 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#15
UPDATE!!!

va inne på biltema och köpte 60A säkring, den höll i !! 10 minuter!!   men det är ju bättre än 0.2sec med 30A

så jag antar att det handlar om att jag måste fixa en 70 eller 80 säkring... för vad jag med såg så kolalde jag snabbt på kablaget som såldes på biltema... och deras 21mm verkar lika tjock som min yikes   kan det va så då att jag har 21mm!? O.O skulle va gött... slipper jag dra om det...  hmmm iaf så måste jag hitta säkringar på 70-80A och testa igen!

vart hittar jag det?hmm

med 60A säkringen så blinkade inte ljuset längre, så den skiten är bara random som löser sig automatiskt tror jag
Senast redigerat av Nivius (1 oktober 2008)

21 761 Inlägg
1 oktober 2008
#16
Jag gissar att basen heter Spectron SP-012W, stämmer det?

I så fall har den 4 Ohms impedans. Ditt steg kan dra runt 35-40A när det belastas med 4 Ohm, men observera att det gäller om du driver steget till full RMS-effekt. Det innebär att 60A säkring inte alls ska gå sönder även om du spelar högt.

Jag blir mer och mer misstänksam på att någonting är konstigt med dina kablar.

Lastbilschaufför
78 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#17
exact den jag har...

va på beskting idag och så upptäckte han som gjorde det att han lykades putta till batteriet i bilen lite så lossnade det yikes   så jag börjar undra om det är så att batteriet har skakat eller nåt och dermed hjälpt till att paja säkringen då säkringen sitter ca 20-30 cm från batteriet...

ska ner och skruva det på plats nu och kolla så att kablaget runt batteriet är bra.

föresten! vad är RMS effeckt?   är det den  6V-100MV saken man snurrar på? som bestämer kraften högtalaren får från slutsteget?

21 761 Inlägg
2 oktober 2008
#18
Nivius skrev:
föresten! vad är RMS effeckt?   är det den  6V-100MV saken man snurrar på? som bestämer kraften högtalaren får från slutsteget?

Nej, det är inte den. Den ratt som du beskriver (6V-100mV) är stegets gain, dvs hur mycket som steget ska förstärka insignalen från stereon. Med den funktionen så anpassas stegets förstärkning i förhållande till signalstyrkan från stereon så att steget inte förstärker för mycket, då blir det i så fall en dålig signal.

Hos högtalare så har RMS-effekt att göra med effekttåligheten, hos förstärkare så har det att göra med den avgivna medeleffekten. Det finns exakta beskrivningar för hur man ska ange en RMS-effekt, men det är nästan inga tillverkare som anger det värdet på rätt sätt. RMS-effekt har fått en lite annorlunda (fel) betydelse för "det vanliga folket".

När det gäller högtalare så är den folkliga betydelsen: "Kontinuerlig effekttålighet utan att talspolen blir överhettad".

När det gäller förstärkare så är det: "Kontinuerlig uteffekt med låg distorsion" ungefär.
Senast redigerat av Drönirettab (2 oktober 2008)

730 Inlägg
2 oktober 2008
#19
Nivius skrev:
UPDATE!!!

va inne på biltema och köpte 60A säkring, den höll i !! 10 minuter!!   men det är ju bättre än 0.2sec med 30A

så jag antar att det handlar om att jag måste fixa en 70 eller 80 säkring... för vad jag med såg så kolalde jag snabbt på kablaget som såldes på biltema... och deras 21mm verkar lika tjock som min yikes   kan det va så då att jag har 21mm!? O.O skulle va gött... slipper jag dra om det...  hmmm iaf så måste jag hitta säkringar på 70-80A och testa igen!

vart hittar jag det?hmm

med 60A säkringen så blinkade inte ljuset längre, så den skiten är bara random som löser sig automatiskt tror jag

Jag hade samma fenomen i min bil.. detta började inträffa direkt efter att jag satte in ett batteri i bagagen.. dubbel kollade allt ett x antal ggr.. tills slut fick ja lite hjälp och kom fram till att min generator laddade växelström och då hade ja en 60amp säkring i.. och ioch med batteriet i bagagen så märkte jag aldrig när den gick men så fort jag öppnade huven så vart den sprucken...Så mitt tipps.. mät och kolla så du inte har växelström i systemet.. kan förstöra en hel del wink

Fölkesberg Racing =)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 oktober 2008
#20
nya kablar..kontakter..så de inte är kortis,nånstans..kanske en 80amp säkring..finns 120 me automatisk brytare..slipper du köpa nya konstant tongue
kolla att kabeln mellan batteri o generator e hel..jord vid batteri kaross..o sen att ingen kabel vid steget tar vid varann...



Sök