Får fortfarande säga att jag är förvånat över att Nissan GT-R är såpas snabb på Ringen, när man tittar på vikt och effekt. Att den är snabbare än Porsche GT2 kan ju förhoppningsvis få Porsche till att vakna upp och börja fokusera på det som har skapat namnet Porsche. Alltså stora satsningar i motorsport (Porsche har vunnit över 23000 racerlopp genom tiderna) och förhållandevis billiga sportbilar, som går att köra grymt fort på racerbanan, utan större modifieringar, istället för löjliga projekt som Cayenne och Panamera. Okay, Porsche påstår ju att de vann på Le Mans i år, men det var i den långsamma klassen LMP2, där de bara tävlade mot en handfull privatanmälda bilar. Vem bryr sig? Det är ju i snabbaste klassen man måste tävla och där har inte Porsche vunnit sedan 1998 med Porsche GT1. Okay, Nissan har aldrig vunnit på Le Mans
På 80-talet utvecklade motorsportsavdelningen på Porsche dubbelkopplingslådaprincipen till Porsche 962, och det är samma princip som bl.a. Nissan använder i GT-R lådan. Porsche erbjuder dubbelkopplingslådan i Carrera, Boxster, Cayman och Panamera, men inte i GT2 och GT3, vilket jag tycker jättekonstigt. Jag byter inte min GT3 till en annan innan jag kan få den med en dubbelkopplingslåda.
Kanske Porsche till med ska våga satsa på annat än 911, för jag är övertygat om att en Cayman med dubbelkopplingslåda och GT2 motorn skulle bli en snabbare bil på banan än dagens 997 GT2, för mittmotorkonceptet ger mycket bättre balans.
Så förhoppningsvis kommer det faktum att Nissan spöar Porsche på Ringen resultera i roligare och snabbare bilar för oss som kör Porsche