3089
Sök

Höga avgasvärden 740-91

3 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej,

Var och besiktade min 740 av 1991 års modell idag.
Fick tvåor på avgasvärdena och nu undrar jag om någon skulle kunna ge mig lite tips på vad som skulle kunna var fel...
Bilen har Regina/Rex systemet.
Jag fick följande värden,

CO Tomgång: 9,9 (0,5)
CO Förhöjd tomgång: 9,9 (0,5)
HC: 712 (100)
Lambda: 0,76 (0,96-1,04)

Jag har bytt lambdasond (Biltema) då lampan lyste tidigare. Sedan har jag även bytt en gummianslutning (sitter mellan en tunn slang och trycksensorn) till trycksensorn.
Efter att jag bytte gummianslutningen så gick bilen hyfsat bra. Har även bytt packningen emellan främre röret och grenröret. Har känt med händerna runt om avgassystemet och jag kan inte känna att det blåser någonstans.
Bilen har satt felkod 1-4-3 (felaktig signal från knacksensorn) och min fråga är om denna skulle kunna vara boven i dramat.
Backar den tändningen och fettar på med bränsle om denna sensorn skulle vara paj?
Enligt lambdavärdet så går bilen fett om jag har förstått rätt...
Har visserligen bytt knacksensor en gång men då till en begagnad då det satt felkod på denna tidigare.
Kan även tillägga att jag ska byta stift och olja då detta inte är gjort på länge (är väl visserligen inte det som är felet)
Tycker dock inte att bilen drar något överdrivet med bensin heller...

Tacksam för svar.

//Peter

40 Inlägg
3 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#3
Tror faktiskt inte att lambdan är felet...
Lampan lyser inte heller... fast det går ju visserligen att mäta upp sonden och se om den fungerar...
Mer tips tack smile

//Peter

948 Inlägg
1 oktober 2008
#4
lmm kanske? men då borde den gå lite dåligt..gör den det?

Entreprenör
1 784 Inlägg
1 oktober 2008
#5
Peter M skrev:
Hej,

Var och besiktade min 740 av 1991 års modell idag.
Fick tvåor på avgasvärdena och nu undrar jag om någon skulle kunna ge mig lite tips på vad som skulle kunna var fel...
Bilen har Regina/Rex systemet.
Jag fick följande värden,

CO Tomgång: 9,9 (0,5)
CO Förhöjd tomgång: 9,9 (0,5)
HC: 712 (100)
Lambda: 0,76 (0,96-1,04)

Jag har bytt lambdasond (Biltema) då lampan lyste tidigare. Sedan har jag även bytt en gummianslutning (sitter mellan en tunn slang och trycksensorn) till trycksensorn.
Efter att jag bytte gummianslutningen så gick bilen hyfsat bra. Har även bytt packningen emellan främre röret och grenröret. Har känt med händerna runt om avgassystemet och jag kan inte känna att det blåser någonstans.
Bilen har satt felkod 1-4-3 (felaktig signal från knacksensorn) och min fråga är om denna skulle kunna vara boven i dramat.
Backar den tändningen och fettar på med bränsle om denna sensorn skulle vara paj?
Enligt lambdavärdet så går bilen fett om jag har förstått rätt...
Har visserligen bytt knacksensor en gång men då till en begagnad då det satt felkod på denna tidigare.
Kan även tillägga att jag ska byta stift och olja då detta inte är gjort på länge (är väl visserligen inte det som är felet)
Tycker dock inte att bilen drar något överdrivet med bensin heller...

Tacksam för svar.

//Peter

knacksensorn gör att den backar tändning å går fett.... å lambdan från biltema funkar alldeles utmärkt för mig alla fall...

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
1 oktober 2008
#6
Hörde av en kille på Mekonomen hemma som har en 740 själv. Han tankar 50% e85 och 50% 95 och den har knappt värden alls på avgaserna. big_smile Kan tydligen knappt bli renare än så. tongue Ett tips iaf men annars vet jag inte.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 oktober 2008
#7
Hade samma fel på min 740-90, jag bytte katalysator och problemet var väck smile

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Mental retard :D
98 Inlägg
1 oktober 2008
#8
Testa att köra i E85, du bör kunna köra på 80% 95oktan och 20% E85 och om din motorlampa lyser så stannar du ute på gatan innan du kör in eller på deras parkering och kopplar bort batteriet en stund och när det är din tur så kopplar du in det och kör ut med en godkänd bil. har alltid funkat för mig poå mina volvo bilar med samma problem.

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

3 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#9
Ska ta och mäta lite el och se om man kan lokalisera felet.
Bättre att hitta felet känns det som än att "fuska" sig igenom besiktningen.
Sitter ingen lmm på den av det slaget... går inte dåligt, ytterst orolig på tomgång ibland men det är inte alls mycket...

//Peter

264 Inlägg
1 oktober 2008
#10
hade samma problem med min, och då var det bara någon vaccum slang till mappsensorn som var kass. Men vet inte om det är samma på din. värt att kolla upp!



Sök