tjenna! har funderat på att montera vatten insrutning på min b20. jag vet att det räcker med bara lite vatten och att det ska sprutas in före gas spjället, altså i mitt fall före förgasaren, men vad ska jag ha för munstycke? går det att ha rent vatten i spolar vätske tanken och sen bara montera ett spolarmunstycke så det sprejas in i insuget?
PÅ en B20, då är det bara att rispa lite i topp packningen.. Men det fanns på tidiga saab turbos, botanisera lite på skrotarna så kanske det finns någon gammal kvarglömd häck någonstans som du kan plocka sprutet ifrån....
vatten i insuget skulle ja ej rekomendera. cylinderväggarna kommer börja rost och sen e de bara att slänga motorn. gör de inte!
Dags att läsa på innan man svarar?
Vatteninsprutning fanns som option på bl.a äldre saabar. Brukar mig veterligt fungera ypperligt med en spolarvätskepump, tryckkontakt, backventil, strypventil och ett munstycke... 50/50 metanol/vatten brukar fungera hyffsat.
Gäller ju mest turbobilar med laddtryck som är högre än original...
vatten i insuget skulle ja ej rekomendera. cylinderväggarna kommer börja rost och sen e de bara att slänga motorn. gör de inte!
Dags att läsa på innan man svarar?
Vatteninsprutning fanns som option på bl.a äldre saabar. Brukar mig veterligt fungera ypperligt med en spolarvätskepump, tryckkontakt, backventil, strypventil och ett munstycke... 50/50 metanol/vatten brukar fungera hyffsat.
Gäller ju mest turbobilar med laddtryck som är högre än original...
känns som att gå tillbaka i tiden...kan inte vara många som rullar me de nu va....? å de måste bli dyrare än IC...eller ?
Får man inte mer effekt av vatten då? För väl i förbränningskammaren blir små vattendroppar till damt, och utvidgas kraftigt. Plus att vatten kyler ner luften markant.
jag kört med vatten insprut på mina gamla saabar o funkat bra men de hade ju turbo :-) det ger inge mer effekt men hindar att spikningar kan uppstå till en viss gräns. vet i ett gammalt bilsportsnr var det en kille som monterat det i sin volvo "utan" turbo... han hade så hög grundkomp i sin motor o med hjälp av vattnet så spikade inte motorn. själv så använde jag till spridare en kallstarts ventil o 2 st spolar pumpar som låg i serie. vilket gav ett vatten tryck på ca 2,8bar ;-) /steffe