3293
Sök

Fartkameror.

89 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Tjena.
Idag nu på kvällen så blev jag omkörd vid en fartkamera så det blixtrade till.
Jag är 100% säker på att jag inte körde för fort efter som att jag hade min farthålle ställd på 89 km/h.

Så denna person som körde om mig är alltså den skylldige till denna fortkörning.

Men till frågan. Är det någon som vet hur dessa kameror funkar?
Är det så att om han kör om mig vid rätt tidpungt hamnar då fotot på mig.
Eller har den ett sånt spectra så att den tar på den andra bilen i motsatt fil?

Detta skulle vara bra för mig att veta.
Har även vederbörandes registreringsnummer. Så det kan kanske vara aktuellt att ringa och ta ett snack med personen i fråga?

Återkomm med tips och svar hur man ska göra för att slippa boten eller om jag ens löper risk för att få en.

Eliminator
1 441 Inlägg
4 oktober 2008
Bara din bil blir med på fotot,,,

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (4 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

5 198 Inlägg
4 oktober 2008
Det händer inget vid en omkörning,, går nämligen inte bevis vem som körde för fort

1 963 Inlägg
4 oktober 2008
Du kom nog med på bilden heh.. finns väl ett test där en motorcykel kör om en traktor i typ 200km/h så syns bara traktorn o så står de 200km/h.. inte illa för en traktor haha=)
du blir nog utskrattad om du ringer tror jag..

Men are not born - Men are made

89 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Jo men vad ska man göra då ?
Jag menar om denna personen nu körde över för körkortet vilket som är svårt att säga i mörker och jag hamnar på bilden.

Är det inte jag som åker dit på det med ?

DFFL
9 020 Inlägg
4 oktober 2008
Låg ni jämsides när blixten kom så utfärdas inga böter.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

89 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Ja han var väll aningen framför mig .. Blev så jävla förvånad när det blixtrade bara efter som att jag körde på farthållare och allt. Men det är inget jag behöver ligga sömnlös över alltså ?

DFFL
9 020 Inlägg
4 oktober 2008
Knobi skrev:
Ja han var väll aningen framför mig .. Blev så jävla förvånad när det blixtrade bara efter som att jag körde på farthållare och allt. Men det är inget jag behöver ligga sömnlös över alltså ?

Sålänge ni låg jämsides eller iallafall att han syns i fel körfält på bilden så är det lugnt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

89 Inlägg
4 oktober 2008
Trådstartare
Tack , för svaret.
Då andra sidan så om det e över körkortsgräns så går det väll upp till rätten o.s.v. ?
Och då är ju tjejen ögonvittne till att jag inte körde för fort.

Men hoppas på att det löser sig.

1 772 Inlägg
4 oktober 2008
http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx - längst ner

"Om jag kör över i motsatt körfält, missar trafiksäkerhetskameran mig då?
Svar: Om du kör över i motsatt körfält vid en omkörning blir du ändå registrerad om du har för hög hastighet."

"Jag kör lagenligt på väg och närmar mig en hastighetskamera och blir omkörd av en bil med högre hastighet, vi ligger jämnsides när kameran registrerar hastighetsöverträdelse och efter vad jag förstår blir båda bilarna fotograferade.
Vilken av bilarna/förarna blir fälld för hastighetsöverträdelse ?
Svar:
Om kameran fångar två bilar som ligger jämsides så avskrivs ärendet och ingen bötfälls."
Senast redigerat av NordstromJ (4 oktober 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Vindsurfare
150 Inlägg
4 oktober 2008
Så här ser bilden ut:

Fartkamerabild

Ni båda lär komma med på bilden om ni låg jämsides när det blixtrade till!
Men som flera redan klargjort så läggs ärendet ner om flera fordon ligger i bredd på bilden!

Önskar att jag haft en bil bredvid mig också.... roll

// Tobbe

Hellre omkommen och bortförd än bortkommen och omkörd!

1 200 Inlägg
5 oktober 2008
Jag har länge funderat på huruvida fartkameror triggas om man kör i fel körfält, men alldeles nyss fick jag reda på det. Jag blev rejält omkörd av en skåpbil som satsade på tidigare nämnda metod förbi två stycken fartkameror, varav åtminstone en är aktiv. Jag passade på att filma honom när han for förbi den andra kameran (den jag vet är aktiv) i cirka 150 km/h. Det filmades dock med mobilkamera, så det är inte mycket att se.

3 059 Inlägg
5 oktober 2008
Minister skrev:
Jag har länge funderat på huruvida fartkameror triggas om man kör i fel körfält, men alldeles nyss fick jag reda på det. Jag blev rejält omkörd av en skåpbil som satsade på tidigare nämnda metod förbi två stycken fartkameror, varav åtminstone en är aktiv. Jag passade på att filma honom när han for förbi den andra kameran (den jag vet är aktiv) i cirka 150 km/h. Det filmades dock med mobilkamera, så det är inte mycket att se.

Blixtra nån av kamerorna då?

1 200 Inlägg
5 oktober 2008
Smajly skrev:
Minister skrev:

Blixtra nån av kamerorna då?

Fasen, det glömde jag att nämna, hela poängen med mitt inlägg tongue

Nej, ingen av kamerorna blixtrade.

1 302 Inlägg
5 oktober 2008
Då är det ju bara att ligga jämsides om man kör emot någon som också har en tung höger fot så händer det inget med böter

89 Inlägg
5 oktober 2008
Trådstartare
Okej , Men det är ju fortfarande en konsitg sak att göra. Men säg att den som kör om kör så pass fort att han missas på "målfotot" vad händer då ?

DFFL
9 020 Inlägg
5 oktober 2008
Knobi skrev:
Okej , Men det är ju fortfarande en konsitg sak att göra. Men säg att den som kör om kör så pass fort att han missas på "målfotot" vad händer då ?

Då får han köra bra jävla fort.
Det krävdes iallafall en raketbil för att Mythbusters skulle lyckas.

Russel Crowe, Gladiator.

872 Inlägg
5 oktober 2008
FireTraXX skrev:
Knobi skrev:

nä det behövs ingen raketbil, redan vid 340 missar kameran har jag sett i något test

If its too loud you are too old!

Mollllgan
5 oktober 2008
998cc skrev:
FireTraXX skrev:
Knobi skrev:

nä det behövs ingen raketbil, redan vid 340 missar kameran har jag sett i något test

Ironi big_smile

5 089 Inlägg
5 oktober 2008
998cc skrev:
FireTraXX skrev:
Knobi skrev:

Någon som inte tittar på mythbusters iaf;) men då vet jag om jag ska garantera att inte bli fotat ska jag bara köra i 340 smile

http://www.youtube.com/watch?v=t4pE1KBsWb0
Senast redigerat av FLindgren (5 oktober 2008)

\Lindgren

Sök