3431
Sök

Koppla kabel till en tändningsstyrd +12v källa? - fixa felkod

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Jag håller på att lösa en (ofarlig) felkod på min Subaru Legacy, instruktionerna är att klippa kabeln från ECU'n (databoxen), montera fast ett motstånd och sedan koppla vidare till en 12v tändningsstyrd källa.

Wire a 100-ohm 2-watt resistor between the ECU's purge control pin and an ignition-switched +12v source.

Jag fattar inte vart jag ska koppla kabeln. Till en kabel som går från tändingen till en enhet? Ska jag klippa kabeln och parallellkoppla?

10 287 Inlägg
9 oktober 2008
Du skall hitta en spänningskälla (sladd) nånstans i bilen som får spänning på läge II (tändläget)  och startläget .

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Du skall hitta en spänningskälla (sladd) nånstans i bilen som får spänning på läge II (tändläget)  och startläget .

/Göran

Aha... Måste jag klippa den kabeln så jag får fast "min" kabel emellan?

10 287 Inlägg
9 oktober 2008
Det finns så kkalde strömtjuvar man klämmer på en existerande kabel för att kunna....ehhh..."tjuva"..ström.

/Göran

thebandit skrev:
Aha... Måste jag klippa den kabeln så jag får fast "min" kabel emellan?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Det finns så kkalde strömtjuvar man klämmer på en existerande kabel för att kunna....ehhh..."tjuva"..ström.

/Göran

Ok, tack för tipset!

Problemet är att jag inte fattar hur jag ska mäta. Jag köpte en multimeter, ställde in den på 20V-området och försökte men jag får inte till det. Instruktionerna är bristfälliga och jag är totalt värdelös på bilel.

Förklara gärna på samma sätt som du skulle göra för en komplett idiot eller ett litet barn. smile

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
9 oktober 2008
Använd inte "tjuvar"! Bättre att koppla ihop två kablar i en riktig kabelsko nånstans eller en riktig skarv.

Med en multimeter ställer du in som du gjort på "upp till 20V", sen håller du en kabel på den källa du ska mäta på och den andra kabeln till en bra jordpunkt (som batteriets minus, eller nån annan jordkabel eller ren plåt nånstans). Hoppas du får till det!

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

volvoraggare
4 776 Inlägg
9 oktober 2008
gillar heller inte kabeltjuvar händer att kabeln går av i stället

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
jgus86 skrev:
Använd inte "tjuvar"! Bättre att koppla ihop två kablar i en riktig kabelsko nånstans eller en riktig skarv.

Med en multimeter ställer du in som du gjort på "upp till 20V", sen håller du en kabel på den källa du ska mäta på och den andra kabeln till en bra jordpunkt (som batteriets minus, eller nån annan jordkabel eller ren plåt nånstans). Hoppas du får till det!

Ok, nu börjar jag förstå. Nån plåtbit kanske finns i närheten, annars tar jag en jordkabel (gul/grön, right?).

Svarta multimeterkabeln till plåt/jord, och röda multimeterkabeln till... källan? Hmm vad menas med källan? Om vi tar stereosladden som exempel, var på den ska jag hålla multimeterkabeln? Nånstans där sladden är skalad? Där sladden går in till stereon?

Dumma frågor, jag vet. Man borde lärt sig det här för evigheter sen... Uppskattar hjälpen iaf!

21 761 Inlägg
9 oktober 2008
Källan= Det ställe som har spänning.

För att kunna mäta spänningen så måste det finnas någon skalad del på kabeln att mäta på, där det sticker fram trådar eller metalldel på en kabelsko alltså. smile

Det går inte att mäta spänningen på en oskalad kabel med ett vanligt mätinstrument, isoleringen är inte spänningsförande och därför måste man ha någon metalldel på kabeln att sätta mätpinnen på.
Senast redigerat av Drönirettab (9 oktober 2008)

6 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Källan= Det ställe som har spänning.

För att kunna mäta spänningen så måste det finnas någon skalad del på kabeln att mäta på, där det sticker fram trådar eller metalldel på en kabelsko alltså. smile

Det går inte att mäta spänningen på en oskalad kabel med ett vanligt mätinstrument, isoleringen är inte spänningsförande och därför måste man ha någon metalldel på kabeln att sätta mätpinnen på.

Tackar tackar, allt låter ju så otroligt simpelt enkelt nu när man har fått det förklarat för sig en gång. Bums fram med ficklampan och ut och prova... smile

6 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
Fixade sig efter lite trassel! Jag hade ställt in multimetern fel... roll

Nuläge: Ingen felkod (för avgasåterföringen) och allt annat fungerar! big_smile

Tack för hjälpen!

Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
11 oktober 2008
Bra att det löste sig!

/Joel
"Det ordnar sig alltid."