2554
Sök

V40 T4 trycker ut olja

60 Inlägg
9 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tja!

Har en Volvo v40 t4 som läcker olja från oljereturen från turbon i tråget, även efter att ha bytt pack(box?) 2 liter olja på 8 mil.

Vad är det som ställer till det? Läcker även uppe på ovansidan av ventilkåpan.

Någon som vet?

Mvh


55 Inlägg
10 oktober 2008
#2
Igensatt vevhusventilation?

När du byter olja, har du ett kluckande ljud eller rinner den ut lugnt och fint?


hallsberg
74 Inlägg
10 oktober 2008
#3
jag hade samma ska på min det är olje returen till turbon det röret som inte sitter ditt lr så läcker det kolla det först!

-=tObbY=-

1 833 Inlägg
10 oktober 2008
#4
Packningarna till oljereturen går sönder titt som tätt. Men eftersom det även läcker upptill så hade jag också chansat på vevhusventen.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

60 Inlägg
10 oktober 2008
Trådstartare
#5
Okej! Tack för alla svar smile

Har inte kollat oljeröret upptill, bara ner mot tråget. Men ska se över det idag.
Har haft funderingar kring vevhusventilationen med, men man lite försöker hoppas på mindre problem.

Någon som har koll på med spec. vad som behöver göras åt vevhusventilationen?  Och finns det några alternativ?

Mvh


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
10 oktober 2008
#6
Ifall det är vevhusventen får du plocka bort insuget, sen byter du oljefällan som sitter där och rengör/byter slangarna som går till den.


Livsnjutare
362 Inlägg
20 oktober 2008
#7
R_fused skrev:
Ifall det är vevhusventen får du plocka bort insuget, sen byter du oljefällan som sitter där och rengör/byter slangarna som går till den.

är det något du kan göra själv lätt?
vad bör man köpa innan man plockar isär?

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2008
#8
highway skrev:
R_fused skrev:
Ifall det är vevhusventen får du plocka bort insuget, sen byter du oljefällan som sitter där och rengör/byter slangarna som går till den.

är det något du kan göra själv lätt?
vad bör man köpa innan man plockar isär?

Det är många delar att hålla ordning på, men inget direkt svårt.  Jag modifierar alltid vevhusventen på de motorer som jag gör i ordning. Delar på Volvo är dyrt och som du märkt funkar de itne trots det.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

122 Inlägg
21 oktober 2008
#9
Jag bytte idag, fast jag har en Volvo 850 -94. Flamfällan (Oljefällan) kostade 29:- kr Mekonomen, sen en 5 mm olje/bensin slang 2 dm 10:- på Micro Och jag bytte allting på cirka 5 minuter och blåste igenom med tryckluft.

Livsnjutare
362 Inlägg
21 oktober 2008
#10
Peppish skrev:
Jag bytte idag, fast jag har en Volvo 850 -94. Flamfällan (Oljefällan) kostade 29:- kr Mekonomen, sen en 5 mm olje/bensin slang 2 dm 10:- på Micro Och jag bytte allting på cirka 5 minuter och blåste igenom med tryckluft.

fan vad najs !
är det samma delar till v40 t4 ?'
kanske kan skaka fram art nr då ?'

mvh Johan

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

122 Inlägg
21 oktober 2008
#11
Det har jag faktiskt ingen aning om. Gå in på MEKONOMEN.SE skriv in ditt regnr på bilen, sen söker du på "flamfälla" eller med mellanslag "flam fälla" Men kan tänka mig att det är samma prisklass iaf. Det kan hända att dom har slang också, Men mekonomen som jag var på hade inte slang. Men hittade det på Micro...

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2008
#12
Peppish skrev:
Jag bytte idag, fast jag har en Volvo 850 -94. Flamfällan (Oljefällan) kostade 29:- kr Mekonomen, sen en 5 mm olje/bensin slang 2 dm 10:- på Micro Och jag bytte allting på cirka 5 minuter och blåste igenom med tryckluft.

Sen anser du att du är klar med jobbet??

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 oktober 2008
#13
highway skrev:
fan vad najs !
mvh Johan

Nu vet jag inte vad du definierar med nice, men jag tycker inte det är "nice" att blåsa iväg skiten med tryckluft längre in i rören...  det är varesig rengöring eller problemlösning i mina ögon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 oktober 2008
#14
Ja byta oljefälla låter nog som om det kan va ditt problem. det e inte direkt svårt men det tar lite tid å e en del att skruva

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
21 oktober 2008
#15
highway skrev:
R_fused skrev:
Ifall det är vevhusventen får du plocka bort insuget, sen byter du oljefällan som sitter där och rengör/byter slangarna som går till den.

är det något du kan göra själv lätt?
vad bör man köpa innan man plockar isär?

Lätt och lätt, inte direkt svårt men tar lite tid. Förutom ny oljefälla behöver du ny insugspackning, eventuellt nya slangar och lite slangklämmor och så...

Gjorde det på min utan större problem, men det är TRÅNGT där, så lite olika hylosor och smala förlängare är bra att ha till hands...


122 Inlägg
21 oktober 2008
#16
Ja, inte på 850 iaf. Det var bort med luftutloppstrumman det var 2 st rörklammer, Sen vred man flammfällans hölje 15 mm åt vänster, Sen var den lös och så plockade man bort flamfällan. Sen "BLÅSTE JAG RENT FLAMFÄLLANS HÖLJE" sen satte jag dit nya slangar från flamfällans hölje vilket inte satt med någon rörklammer eller liknande bara trycka dit, Sen vrida tillbaka flamfällans hölje, sen på med 2 rörklammer. Och KLART!! big_smile (får ju inte glömma att det satt ett helt hölje ovanför allting som satt med en enda torx skruv nyckel T25...) 5 minuter kanske var att ta i. Men iaf 8 min smile

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
21 oktober 2008
#17
Peppish skrev:
Ja, inte på 850 iaf. Det var bort med luftutloppstrumman det var 2 st rörklammer, Sen vred man flammfällans hölje 15 mm åt vänster, Sen var den lös och så plockade man bort flamfällan. Sen "BLÅSTE JAG RENT FLAMFÄLLANS HÖLJE" sen satte jag dit nya slangar från flamfällans hölje vilket inte satt med någon rörklammer eller liknande bara trycka dit, Sen vrida tillbaka flamfällans hölje, sen på med 2 rörklammer. Och KLART!! big_smile (får ju inte glömma att det satt ett helt hölje ovanför allting som satt med en enda torx skruv nyckel T25...) 5 minuter kanske var att ta i. Men iaf 8 min smile

Så är det inte på x40, Man kan omöjligt komma åt flamfällan utan att plocka bort hela insuget med allt det drar med sig att plocka bort.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
22 oktober 2008
#18
R_fused skrev:
Peppish skrev:
Ja, inte på 850 iaf. Det var bort med luftutloppstrumman det var 2 st rörklammer, Sen vred man flammfällans hölje 15 mm åt vänster, Sen var den lös och så plockade man bort flamfällan. Sen "BLÅSTE JAG RENT FLAMFÄLLANS HÖLJE" sen satte jag dit nya slangar från flamfällans hölje vilket inte satt med någon rörklammer eller liknande bara trycka dit, Sen vrida tillbaka flamfällans hölje, sen på med 2 rörklammer. Och KLART!! big_smile (får ju inte glömma att det satt ett helt hölje ovanför allting som satt med en enda torx skruv nyckel T25...) 5 minuter kanske var att ta i. Men iaf 8 min smile

Så är det inte på x40, Man kan omöjligt komma åt flamfällan utan att plocka bort hela insuget med allt det drar med sig att plocka bort.

Det e inte så på 850 heller det sitter en stor plastklump under insuget på dom me

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök