3393
Sök

Hur mycket vrid klara tryckplattan? Bmw 325 e36

28 Inlägg
11 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hur stort vridmoment klarar orginaltryckplattan i min BMW 325 e36
med m50b25 motorn. Ska turbokonvertera och tänkte kolla
om man kan behålla orginal tryckplatta och bara byta till sinter lamell.

MVH Mattias


654 Inlägg
11 oktober 2008
#2
Hur långt är ett snöre?!
Hur/vad den klarar beror ju givetvis på hur du hanterar gasen mellan växlingarna.
Ger du fullt på gasen på dom tyngre växlarna alt så motorn får jobba så kommer du troligen köra slut på T-plattan ganska snart.(beroende på vad för ladd du tänkt ha).
Tar man det däremot lugnt med gasen hela tiden och bara använder den på lätta växlarna (när motorn är uppe i varv) så kommer den att hålla längre.

Kanske inte ger dig ett önskat svar,men det är som sagt rätt svårt att svara på då körstilen och effekten/vridet spelar en STOR roll i din fråga.

28 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#3
Blida skrev:
Hur långt är ett snöre?!
Hur/vad den klarar beror ju givetvis på hur du hanterar gasen mellan växlingarna.
Ger du fullt på gasen på dom tyngre växlarna alt så motorn får jobba så kommer du troligen köra slut på T-plattan ganska snart.(beroende på vad för ladd du tänkt ha).
Tar man det däremot lugnt med gasen hela tiden och bara använder den på lätta växlarna (när motorn är uppe i varv) så kommer den att hålla längre.

Kanske inte ger dig ett önskat svar,men det är som sagt rätt svårt att svara på då körstilen och effekten/vridet spelar en STOR roll i din fråga.

Tänkte mer på vad vridmomentet låg på. smile
Men tack endå.


12 086 Inlägg
12 oktober 2008
#4
Blida skrev:
Hur långt är ett snöre?!

Kan vi inte bara portförbjuda den där jävla skitliknelsen??
Det behövs inget jävla snöre för att svara på frågan, det behövs fakta, vilket jag iofs inte har tongue
En 300hk klarar den nog ett tag, ska du påfresta bilen ofta kommer den inte hålla ett tag.
Köp en Sachs tyckplata, kostar 3000kr på PPF Då är du garderad upp till 400nm med orginallamell.
De håller ofta för mer, men de är en safeline.

654 Inlägg
12 oktober 2008
#5
JapMax skrev:
Blida skrev:
Hur långt är ett snöre?!

Kan vi inte bara portförbjuda den där jävla skitliknelsen??
Det behövs inget jävla snöre för att svara på frågan, det behövs fakta, vilket jag iofs inte har tongue
En 300hk klarar den nog ett tag, ska du påfresta bilen ofta kommer den inte hålla ett tag.
Köp en Sachs tyckplata, kostar 3000kr på PPF Då är du garderad upp till 400nm med orginallamell.
De håller ofta för mer, men de är en safeline.

Varför skulle man portförbjuda den liknelsen?!
Då frågan som ställdes teoretiskt saknar ett riktigt svar.
Om tex orginal tryckplattan klarar 300nm så kan man fundera på under vilka former kraften skall levereras,under tungt arbete (hög växel och gasen i botten),eller lätt arbete (lågväxel och högt varv).
Kanske lite luddigt förklarat,men helheten hoppas ja är förståelig.

Hur många hästkrafter motor sen har är inte intressant när man spekulerar kring drivlinan som dess koppling - tryckplatta.Det är vridmomentet som är kraften som skall hanteras av tryckplattan och kopplingen.

28 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#6
Tänkte mest ett liknande svar;
"Den klarar ca 320 nm med orginallamell"

smile
Tack för svaren endå


4 001 Inlägg
13 oktober 2008
#7
Blida skrev:
Om tex orginal tryckplattan klarar 300nm så kan man fundera på under vilka former kraften skall levereras,under tungt arbete (hög växel och gasen i botten),eller lätt arbete (lågväxel och högt varv).
Kanske lite luddigt förklarat,men helheten hoppas ja är förståelig.


Hur många hästkrafter motor sen har är inte intressant när man spekulerar kring drivlinan som dess koppling - tryckplatta.Det är vridmomentet som är kraften som skall hanteras av tryckplattan och kopplingen.

300nm är 300nm oavsett om det är på låg växel & högt varv eller hög växel & lågt varv...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök