2748
Sök

Råd om jt 3"

113 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#1
Sha, börjat fundera på att köpa ett jt 3" helsystem i vinter, men är fundersam på om man ska ta det med 1 st dämpare eller det med 2st dämpare.wink
Är de stor skillnad i ljud på dem ?

Mvh Marcus
Senast redigerat av Perchen (12 oktober 2008)

Ska vi åka hem ? :)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 oktober 2008
#2
Bättre rubrik tack!

sen tycker jag man ska köra med en dämpare, annars låter de inte speciellt mycket mer än orginal

Jonas

1 255 Inlägg
12 oktober 2008
#3
Köp med 2 dämpare så de även går o köra långt med bilen utan problem visst kanske kul när de låter men man tröttnar, kör själv med 2 stora ljuddämpare på mitt avgas riktigt gott när man kör lungt o åker långt för när man trycker på låter de en hel del ändå.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 oktober 2008
#4
Anubis skrev:
Köp med 2 dämpare så de även går o köra långt med bilen utan problem visst kanske kul när de låter men man tröttnar, kör själv med 2 stora ljuddämpare på mitt avgas riktigt gott när man kör lungt o åker långt för när man trycker på låter de en hel del ändå.

nja, det är inte riktigt sant, min polare köpte med 2 dämpare till sin 9-3a och de lät knappt mer än orginal. han tog väck den främre burken och de blev bättre, och vid motorvägsfart låter den inte speciellt mycket, det är vid lite hörge varv man hör mer ljud.

kan även tillägga att jag har jt 3" från tubon och endast en dämpare på 940n, visst låter den lite, men vid motorvägsfart är det inte ljudligare än orginal

Jonas

33 Inlägg
12 oktober 2008
#5
Jag kör 3" med en dämpare och skillnaden vid landsvägsfart inte så stor mot original. Det brötar på lite när man accelererar men absolut inte så mycket som jag trodde. Inte i kupén i alla fall smile

1 255 Inlägg
12 oktober 2008
#6
Volvo__Mannen skrev:
Anubis skrev:
Köp med 2 dämpare så de även går o köra långt med bilen utan problem visst kanske kul när de låter men man tröttnar, kör själv med 2 stora ljuddämpare på mitt avgas riktigt gott när man kör lungt o åker långt för när man trycker på låter de en hel del ändå.

nja, det är inte riktigt sant, min polare köpte med 2 dämpare till sin 9-3a och de lät knappt mer än orginal. han tog väck den främre burken och de blev bättre, och vid motorvägsfart låter den inte speciellt mycket, det är vid lite hörge varv man hör mer ljud.

kan även tillägga att jag har jt 3" från tubon och endast en dämpare på 940n, visst låter den lite, men vid motorvägsfart är det inte ljudligare än orginal

De där är ju bara bullshit känner även dom som kör med 1 dämpare på JT:s system o de är fan ingen normal ljudnivå i bilen då sen gör man de la ändå för effekten inte för ljudet vill man ha ljud köper man en sportbil inte en svensson bil.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

263 Inlägg
12 oktober 2008
#7
Jag har 3" med 2 st dämpare och tycker ändå det låter för mycket hur man än kör för att ha en behaglig ljudnivå i bilen. Jag säger köp 2 dämpare annars kommer det låta alldeles för mycket i bilen och utanför. Det är inte hur högt ens bil låter utan HUR den låter wink

Annars är det väl bara att bygga 3" raka?

Bjuuuu han!!

1 255 Inlägg
12 oktober 2008
#8
_Jacob_ skrev:
Jag har 3" med 2 st dämpare och tycker ändå det låter för mycket hur man än kör för att ha en behaglig ljudnivå i bilen. Jag säger köp 2 dämpare annars kommer det låta alldeles för mycket i bilen och utanför. Det är inte hur högt ens bil låter utan HUR den låter wink

Annars är det väl bara att bygga 3" raka?

Äntligen en som fattar!

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

113 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#9
är faktiskt inne på 2 st dämpare, får nog bli de i vinter, tack för alla tips och råd !

Ska vi åka hem ? :)

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
12 oktober 2008
#10
Portal här på g.org har jt 3" hela vägen från turbon med 2 st dämpare, de låter som vanligt när man kör lugnt å på högre varv så låter de gött.

1 833 Inlägg
12 oktober 2008
#11
Jag kör med en dämpare, det låter gött som fan, och mycket. Men är inget kul om man skall åka långt.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

dragkruka
275 Inlägg
12 oktober 2008
#12
nu har ja ingen turbo o grejer och vet att många inte tycker de ska sitta 3" på en sugmotor och grejer men kan säga att jag köpte jt 3" halvsatsen med en dämpare först och de lät gott som in i helvete när man glider i stan och inte kör i hastigheter över 80-90, där och uppåt när du ligger på 5:ans växel blir ljudet riktigt högt och enformigt och samtidigt mycker störande för öronen... Första gången du kör en längre sträcka med det kommer de kännas som du suttit längst bak i ett flygplan ungefär haha men visst man kanske vänjer sig. Själv köpte jag till en dämpare o satte på då gick de helt plötsligt köra långa sträckor utan problem men ljudet blev också betydligt lägre...

la upp ett klipp från i somras med har iofs gamla med men slängde upp denna ändå, kanske inte är till nån hjälp direkt men låter rätt gott ändå:

http://www.garaget.org/video/0g4d348pnrii
Senast redigerat av NOL (12 oktober 2008)


Stålverksarbetare
372 Inlägg
13 oktober 2008
#13
Puff2k skrev:
Portal här på g.org har jt 3" hela vägen från turbon med 2 st dämpare, de låter som vanligt när man kör lugnt å på högre varv så låter de gött.

Säger som Puff smile Det låter alldeles lagom när man kör lungt och blir ett fint dovt ljud när man stämplar gasen i botten big_smile Dessutom så var det hur smidigt som helst att montera.


Filkörning?
852 Inlägg
13 oktober 2008
#14
ja som de har nämts har jag 2 dämpare på min och det tycker jag e helt perfekt! inte alls jobbigt att höra på när man kör långsträckor, har kört till gbg en hel del gånger och de har funkat skitbra.

har nån film i galleriet som du kan kika på om du vill (iofs inte 100% säker på hur ljudkvaliten va på dem)

men det låter i alla fall jäkligt gött med 2 dämpare!

det ända du bör tänka på är att du kanske bör linda downpipen med ljudämparbandage eftersom den kan vibrera mot en balk (det gjorde den på min). samt att lamdansonderna sitter som faaan. lift är en bra grej att använda särskillt när du ska ha upp downpipen.

bakre ljuddämparfästet bör du också måla annars rostar det tongue

jag hade lätt tatt med 2 ljuddämpare om jag fått välja igen. finns inte en chans att jag monterar bort en i alla fall tongue


Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
13 oktober 2008
#15
man får det "rätta" ljudet med dubbla dämpare tycker jag dvs det låter lagomt. 855 an ja hade så lät den inte så mycket alls med 2 men med 1 så gick det inte att köra långkörningar alls brölade som fan vid 110-120

3" på en sug motor låter mycket mera än på en turbo motor.

kör med JT på min GLT80a med dubbla weber 45er den låter som som satan, går inte att prata i telefon när man ligger på 2000rpm
Senast redigerat av BBAD (13 oktober 2008)


dragkruka
275 Inlägg
13 oktober 2008
#16
BBAD skrev:
man får det "rätta" ljudet med dubbla dämpare tycker jag dvs det låter lagomt. 855 an ja hade så lät den inte så mycket alls med 2 men med 1 så gick det inte att köra långkörningar alls brölade som fan vid 110-120

3" på en sug motor låter mycket mera än på en turbo motor.

kör med JT på min GLT80a med dubbla weber 45er den låter som som satan, går inte att prata i telefon när man ligger på 2000rpm

hehe de måste du fixa film på när du kör med den då?big_smile


57 Inlägg
13 oktober 2008
#17
helt klart med 2 dämpare. låter betydligt mer än original. bara en skulle vara för mkt oljud. har dubbla dämpare på mitt jt system till t5:an.

ALLT går med våld, vilja & vaselin!

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
13 oktober 2008
#18
kör med en dämpare och tycker det låter aldeles lagom, får upp i 130-140 för att ljudet skall bli störande.


263 Inlägg
13 oktober 2008
#19
glöm inte att turbo tar bort oerhört mkt ljud. En sugmotor med stort avgassystem låter så oerhört mkt mera än en turbobil

Bjuuuu han!!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
13 oktober 2008
#20
NOL skrev:
BBAD skrev:
man får det "rätta" ljudet med dubbla dämpare tycker jag dvs det låter lagomt. 855 an ja hade så lät den inte så mycket alls med 2 men med 1 så gick det inte att köra långkörningar alls brölade som fan vid 110-120

3" på en sug motor låter mycket mera än på en turbo motor.

kör med JT på min GLT80a med dubbla weber 45er den låter som som satan, går inte att prata i telefon när man ligger på 2000rpm

hehe de måste du fixa film på när du kör med den då?big_smile

kommer snart big_smile



Sök