3683
Sök

Max mil vid köp av Volvo turbo

Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hejsan jo det är så att jag börjat kolla lite på ny bil och då har jag fastnat för Volvo 940 med turbo och Volvo 850 T5 och jag undrar, när börjar milen på mätaren spela roll?. allstå hur långt får den ha gått för att slippa köpa massa dyra delar. Då snackar vi allstå om en bil som inte genom gått några större service ingrepp på motorn. Är 20000 Mil "Farligt"?.


Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Volvoskadad
6 017 Inlägg
12 oktober 2008
#2
det är ju klart att bilarna blir slitna med milen, men 940 kan jag ju säga efter erfarenhet är en bil som håller bra många mil 20 000 mil på en 940 är inga problem om den är servad och skött

Jonas

246 Inlägg
12 oktober 2008
#3
Allting beror ju såklart på hur bilen är skött men tex en normalskött och normalkörd 940Turbo är inga problem vid 20000. 850 vet jag dock inte så mycket om men det fyller nog nån annan i smile


Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaren. Ska bara försöka övertala farsan om att milen inte är så farliga som han säger. Han vill att jag köper en bil som gått 10k mil men det är näst intill omöjligt om man vill ha en riktigt fin turbo. Om man ska vända det så här då, Vilka är dom största slit delarna som man brukar får byta, och vad brukar det gå på?.


Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

174 Inlägg
12 oktober 2008
#5
Har du inte budget att köpa en "mint" 10 000-milsbil utan får kolla runt 15-25k så är det bättre att gå på skicket än milen.
Det bör tilläggas att det inte är några problem att döda både en turbo, bussningar, låda/koppling och massa annat på 10 000 mil, därav är en bil med låga mil inte alltid det bästa köpet.

Skit i milen, kolla på det allmänna skicket och titta på flera bilar av den modell du är intresserad av så du har en möjligthet att jämföra olika objekt.


Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#6
Tack Jontak. Ska konfrotera fader med dessa ord tongue. Saken är den att jag kan nog gå upp till 40k som max!. För vill och har inte den kunskapen att styla en bil fint som många andra människor kan.


Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

1 854 Inlägg
12 oktober 2008
#7
Min 850 har gått 26000 mil och den lär ju gå minst lika långt till.

Bli inte rädd för miltalet..

Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#8
Tack onej84. Jag bryr mig själv inte så mycket om milen. Kollar mest på skicket under, efter rost och sånt.

PS: fin Volvo onej riktigt stiligt.

Dom kallar mig Danino

174 Inlägg
12 oktober 2008
#9
Zajp, en sak till, kolla efter bilar som är noggrant servade. Särskilt när det gäller turbomodellerna.
Gå INTE på det där typiska snacket som många med långmilare kör med:
"Har inga stämplar i boken men jag LOVAR att jag har bytt olja var 500'de mil".
Sånt där är säljsnack 90% av gångerna.

Det finns MASSA volvoturbo där ute och bör således inte vara några jätteproblem att hitta en bra bil.
Lycka till!


Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#10
JontaK bra inlägg. Förstår hur det menar. En väl fylld service bok är ett verkligen ett stort pluss.


Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#12
jorre83 skrev:
detta kanske vore något??
22500 mil
http://www.blocket.se/vi/16672390.htm?ca=8_s&last=1

Det är precis sånna bilar jag kollar lite på. Stilrena och fräsha.

Tack!!!

//Robin.

Dom kallar mig Danino

I got Dubs!
2 423 Inlägg
12 oktober 2008
#13
min 940 turbo har gått 46000 mil o går fint som fan.
bara dom e välservade e det inga problem.


Fire And Silk
2 254 Inlägg
12 oktober 2008
#14
Jag själv tycker att det är ett plus om den är helt orginal, och stylade bilar tyder oftast på hårdkörning.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#15
-Mackan- skrev:
Jag själv tycker att det är ett plus om den är helt orginal, och stylade bilar tyder oftast på hårdkörning.

Mvh Markus

Ja precis det är det som jag själv är lite små rädd för. Har man en snygg och snabb bil så självklart annvänder man dom hästar man har.


//Robin.

Dom kallar mig Danino

Smålänning
7 883 Inlägg
12 oktober 2008
#16
Vissa är bara insnöade på milen... Tror att såfort mätaren passerat 15k mil så rasar allt som finns...

Men som du riktigt påpekar så är det skicket som är det viktiga. En turbo håller lääänge om bilen sköts.

Det bekräftar han gubben i USA som körde 160k mil med sin Saab turbo.

Sen finns det mååååånga taxi-940 som gått både 50 och 60k mil och har originalturbo som funkar bra smile Enda nackdelen med de bilarna är att dom är så bra att ägarna inte vill sälja... wink

Sen håller jag med -Mackan- om att ostylade originalbilar är det bästa smile Så man vet att inget är tattarmeckat, eller att laddtycket vart uppskruvat i herrejössesnivåer bara för att kolla om det går...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fritidsforskare
344 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#17
Mycket klokt inlägg twin_cam. Får väl kolla lite på orginalarna också och se vad fälgar och sånt kostar.

tack!.

//Robin.

Dom kallar mig Danino

260 Inlägg
12 oktober 2008
#18
En fördel är ju att ha full servic bok då har du koll på vad som har hänt under åren.


1 854 Inlägg
12 oktober 2008
#19
Zajpner skrev:
Tack onej84. Jag bryr mig själv inte så mycket om milen. Kollar mest på skicket under, efter rost och sånt.

PS: fin Volvo onej riktigt stiligt.

Tackar smile

Tips köper du en "stylad" så sparar du rätt mycke cash om du tänkt och styla bilen sen.

Finlirare
478 Inlägg
12 oktober 2008
#20
-Mackan- skrev:
Jag själv tycker att det är ett plus om den är helt orginal, och stylade bilar tyder oftast på hårdkörning.

Mvh Markus

Word!



Sök