3155
Sök

Bilen går ner på 3 cylindrar .. HJÄLP !

strävar efter det omöjliga
70 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Har en Saab 9000 cse 2.0 LTT 16 V

Har haft ett lite rasslande ljud i min motor, jag lokaliserade det till ett remmhjulslager, trodde jag . Så startade jag bilen härom dagen när svågern skulle lyssna på den, helt plötsligt går det ner på 3 cylindrar. Vissa säger att det är kamkedjan som har rasslat och nu kuggat över eller liknande .. Någon som varit med om liknade eller hör något ..

Annars får det bli felsökning på verkstad ..

MVH
Niklas Bladh
Senast redigerat av bladhenator (12 oktober 2008)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
12 oktober 2008
motorn går extremt kass om kedjan kuggar den dödar inte bara en cylinder kolla tändingen..
Senast redigerat av MeloveGolf (12 oktober 2008)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 oktober 2008
hej!

De där låter ju som kamkedjan! brukar rassla om den när den är slut, och att du hade lokaliserat ljudet till ngt remmhjulslager, låter ju som att det är kedjan, eftersom den sitter precis bakom de hjulen. Du kan ju alltid öppna ventilkåpan och känna på kedjan, inte speciellt mycket jobb!

Lycka till, lägg upp ett klipp på ljudet så kan andra lyssna o se! smile

Mvh Patrik

4 586 Inlägg
12 oktober 2008
kamkedjan brukar inte börja rassla bara sådär utan brukar höras innan den ska bytas men som sagt kan vara det du hörde och trodde var remhjulet. men har högst svårt att tro att kamkedjan har hoppat över eller det kan knappt hända. kolla stiften hur dom ser ut säkert mycket om hur motorn mår

70 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
Funkiee skrev:
hej!

De där låter ju som kamkedjan! brukar rassla om den när den är slut, och att du hade lokaliserat ljudet till ngt remmhjulslager, låter ju som att det är kedjan, eftersom den sitter precis bakom de hjulen. Du kan ju alltid öppna ventilkåpan och känna på kedjan, inte speciellt mycket jobb!

Lycka till, lägg upp ett klipp på ljudet så kan andra lyssna o se! smile

Mvh Patrik

Ventilkåpan, behövs det inte nya packningar då ?

Mja, motorn låter lite "funky" när den går på 3 cylindrar, lite svårt att urskillja ett rassel ljud då tongue wink

Tack för hjälpen big_smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 oktober 2008
En spole som har bränt och kamkhjedjan som rasslar?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 oktober 2008
Nä, packningen är bara o sätta tillbaks, kanske torka lite på motorn, om lite olja är där packningen ska sitta.

haha, "funky" hur låter de då? tongue men det kan ju för all del vara DI-kasetten som strular, eftersom den bara går på 3 cylindrar, som andra sagt kolla om du frå gnista på alla 4 stiften smile

Hoppas du hittar något fel! big_smile

70 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Hittade felet ..

Till min stora lycka va det bara vattenpumpen som hade gått .. smile

http://www.youtube.com/watch?v=nLQYewVOGn8

Tackar för hjälpen smile

147 Inlägg
16 oktober 2008
Du menar att vattenpumpen gjorde att bilen gick på tre cylindrar?

Audi S4

5 198 Inlägg
16 oktober 2008
borde inte va därför den gick på 3 burkar.kankse vp pajat.. motorn gått varm.. knäckt topp packningen
Senast redigerat av gamlingen (16 oktober 2008)

70 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Rosenqvist skrev:
Du menar att vattenpumpen gjorde att bilen gick på tre cylindrar?

Glömde skriva att ett tändstift hade gått. . tongue

70 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
gamlingen skrev:
borde inte va därför den gick på 3 burkar.kankse vp pajat.. motorn gått varm.. knäckt topp packningen

Glömde skriva att ett tändstift hade gått. . tongue

147 Inlägg
16 oktober 2008
hmm,,,tänkte väl det big_smile

Audi S4

Sök