2492
Sök

Varningslamporna lyser inte, tempmätaren ändras vid gas/bromsning

Däckmontör
112 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej, jo som rubriken lyder.
När jag vrider på tändningen till 2:an så lyser inte varningslamporna. inte heller när jag startar bilen. Men när jag gasar upp till 3000 varv så börjar handbromslampan lysa, även lampan till generatorn ( den med ett batteri på) fast den lyser väldigt svagt. när jag då trycker på bromsen så slockar handbromslampan och generatorlampan börjar lysa starkt. när jag gasar så stiger temp. mätaren och när jag trycker på bromsen (så lyser generatorlampan) men samtidigt så sjunker tempmätaren och bensinmätaren i botten.

Någon som vet vad som är fel, eller har någon idé?

Tack / Tobbe


Däckmontör
112 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#2
Någon? måste ha svar helst ikväll då jag ska köra till jobbet imonbitti


2 600 Inlägg
12 oktober 2008
#3
dålig generator? kankse kolen i generatorn som är kassa. var en arbets kolega som hadde nått sånt men då tändes alla varnings lampor och löst svagt. bara en gissning:P

gör som jag kör gubba racer=)

5 852 Inlägg
12 oktober 2008
#4
Mät spänningen på batteriet och kolla så det inte är kass?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
12 oktober 2008
#5
Jorden till instrumentet garanterat om den beter sig på det sättet.
Försök plocka ut hela instrumenthuset och kolla över jordpunkterna som sitter där bakom.
Kolla även kontaktstycken.
Är det flata kontakter så använd ett suddgummi för att få dom fina igen.
Många går på med sandpapper och annat men det är inget bra för det gör bara nytta för stunden.
Lycka till... och är du osäker finns det en hayes bok på din bil om det är escorten som talar om precis hur du plockar ut instrumentet.
Guld värt om man inte är van vid såna jobb.
Senast redigerat av BMTech (12 oktober 2008)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Däckmontör
112 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#6
BMTech skrev:
Jorden till instrumentet garanterat om den beter sig på det sättet.
Försök plocka ut hela instrumenthuset och kolla över jordpunkterna som sitter där bakom.
Kolla även kontaktstycken.
Är det flata kontakter så använd ett suddgummi för att få dom fina igen.
Många går på med sandpapper och annat men det är inget bra för det gör bara nytta för stunden.
Lycka till... och är du osäker finns det en hayes bok på din bil om det är escorten som talar om precis hur du plockar ut instrumentet.
Guld värt om man inte är van vid såna jobb.

Detta svaret tackar vi så hjärtligt för tongue
Haynes e införskaffad för några månader sedan, så än en gång betalar sig denna boken smile Vad jag minns så e det bara ett rent helvete att koppla ur hastighetsmätarvajern.. men men, den som lever får se smile
MVH


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
Däckmontör
112 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#8
Det skall jag göra på jobbet imorgon smile Tack


Däckmontör
112 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#9
efter två jävla timmars slit så lyckades jag nu lösa detta mysterium.
Till alla er som upplever samma fel:
KOLLA FÖR FAN SÄKRINGEN TILL BROMSLJUS/INSTRUMENTBELYSNING
(den var det första jag uteslöt ur felsökningen iom. att några av lamporna lös när man bromsade osv. men OJ så fel man kan ha)


4 299 Inlägg
13 oktober 2008
#10
Astaroth skrev:
efter två jävla timmars slit så lyckades jag nu lösa detta mysterium.
Till alla er som upplever samma fel:
KOLLA FÖR FAN SÄKRINGEN TILL BROMSLJUS/INSTRUMENTBELYSNING
(den var det första jag uteslöt ur felsökningen iom. att några av lamporna lös när man bromsade osv. men OJ så fel man kan ha)

Visst blir man sur på sig själv tongue
Gjorde samma sak fast me halvljusglödlamporna, hade bara haft dom i en månad o sen slockna dom. Inte fan tror man då att dom e trasiga utan byter o kollar allt från himmel till jord.

Men man lär sig av misstagen roll
De va ju skönt att de löste sig wink

//Jacob


Däckmontör
112 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#11
Rallyhalle skrev:
Astaroth skrev:
efter två jävla timmars slit så lyckades jag nu lösa detta mysterium.
Till alla er som upplever samma fel:
KOLLA FÖR FAN SÄKRINGEN TILL BROMSLJUS/INSTRUMENTBELYSNING
(den var det första jag uteslöt ur felsökningen iom. att några av lamporna lös när man bromsade osv. men OJ så fel man kan ha)

Visst blir man sur på sig själv tongue
Gjorde samma sak fast me halvljusglödlamporna, hade bara haft dom i en månad o sen slockna dom. Inte fan tror man då att dom e trasiga utan byter o kollar allt från himmel till jord.

Men man lär sig av misstagen roll
De va ju skönt att de löste sig wink

//Jacob

Jo, det kan man ju säga. men klart man blir lite irriterad på sig själv när felet är så lätt tongue


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 oktober 2008
#12
BMTech skrev:
Jorden till instrumentet garanterat om den beter sig på det sättet.

Känn dig inte ensam, jag hade ställde samma diagnos utan att blinka...


Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
14 oktober 2008
#13
HE he jo det pekade på det som sagt. Men skönt att det löste sig ändå.
Säkringar ska man kolla först smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"


Sök