2405
Sök

740 16v sprut vs 940 turbo sprut

117 Inlägg
12 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tja..
har en liten konstig fråga.. 
Jag håller på att bygga en 740 16v turbo..
Jag har hört att 940 turbo sprut passar på 16v motorn...en polare körde med det..
Så min fråga är:
Boxarna från 940sprutet passar inte i 16v sprutet??
tänkte slippa krånglet att byta sprut om detta var möjligt... 

mvh


10 287 Inlägg
13 oktober 2008
#2
Boxarna passar. Tänk bara på vad du skall köra med för spridare (låg eller högohmiga).
Dessutom så måste du ha vettiga chip för att kunna köra en 16V turbo med 940 Turbo boxar.
(tändläget på maxlast på en 940 Turbo ligger typ runt 25 grader. På en 16V turbo ligger man runt 10 grader)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

117 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Boxarna passar. Tänk bara på vad du skall köra med för spridare (låg eller högohmiga).
Dessutom så måste du ha vettiga chip för att kunna köra en 16V turbo med 940 Turbo boxar.
(tändläget på maxlast på en 940 Turbo ligger typ runt 25 grader. På en 16V turbo ligger man runt 10 grader)

/Göran

Tackar för snabbt svar..
Det som kommer att användas är:
gröna s60r spridare (alltså högohm) (är ju högohmiga original i 16v så det borde väl funka??)
hur blir det med lmm:en eftersom det sitter 3" original på 16 skall jag höja den med lika mycket prcent som sprdarna ändå??
extraktorgrenrör
k24 eller k27 turbo
Ställbar btr
Sitter bsr steg 3 chip i bränsle boxen
Skall vara en chippad gukd box till tändningen (tips på hur man kollar det???)

/magnus


10 287 Inlägg
13 oktober 2008
#4
Spridare: OK. Med högohmiga behöver du inte kladda in några förkopplingsmotstånd.

LMM: För att slippa eventuella anpassingsproblem mot boxarna skulle jag rekommendera en 940 Turbo LMM och sätta in den i ett rör som man ökar arean på lika mycket som spridarna är ökade i procent. (Jag kan hjälpa dig att räkna om du vill).

Guldboxen: Man måste nog veta varifrån chippet kommer. Så vitt jag vet är det bara Turbocenter som har (eller har haft??) lämpliga tändchip till 16V turbo för guldboxarna.

Tänk på att många 940 Turboboxar har utgångar för att styra elfläkt. Detta kan man utnyttja i så fall genom att fixa elfläkt och reläpaket från en 940 Turbo så har man komplett tvåfartsfläkt med styrning.

/Göran



OTB skrev:
Det som kommer att användas är:
gröna s60r spridare (alltså högohm) (är ju högohmiga original i 16v så det borde väl funka??)
hur blir det med lmm:en eftersom det sitter 3" original på 16 skall jag höja den med lika mycket prcent som sprdarna ändå??
extraktorgrenrör
k24 eller k27 turbo
Ställbar btr
Sitter bsr steg 3 chip i bränsle boxen
Skall vara en chippad gukd box till tändningen (tips på hur man kollar det???)

/magnus

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

117 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Spridare: OK. Med högohmiga behöver du inte kladda in några förkopplingsmotstånd.

LMM: För att slippa eventuella anpassingsproblem mot boxarna skulle jag rekommendera en 940 Turbo LMM och sätta in den i ett rör som man ökar arean på lika mycket som spridarna är ökade i procent. (Jag kan hjälpa dig att räkna om du vill).

Guldboxen: Man måste nog veta varifrån chippet kommer. Så vitt jag vet är det bara Turbocenter som har (eller har haft??) lämpliga tändchip till 16V turbo för guldboxarna.

Tänk på att många 940 Turboboxar har utgångar för att styra elfläkt. Detta kan man utnyttja i så fall genom att fixa elfläkt och reläpaket från en 940 Turbo så har man komplett tvåfartsfläkt med styrning.

/Göran



OTB skrev:
Det som kommer att användas är:
gröna s60r spridare (alltså högohm) (är ju högohmiga original i 16v så det borde väl funka??)
hur blir det med lmm:en eftersom det sitter 3" original på 16 skall jag höja den med lika mycket prcent som sprdarna ändå??
extraktorgrenrör
k24 eller k27 turbo
Ställbar btr
Sitter bsr steg 3 chip i bränsle boxen
Skall vara en chippad gukd box till tändningen (tips på hur man kollar det???)

/magnus


okey..alltså en 016 lmm då..
gärna lite hjälp att räkna hade inte varit helt fel..
skall kolla lite närmare på tändboxen när jag åker till garaget...
boxarna kommer iaf från en 93:a dom hade väl inga elfläktar original men kanske sitter sånt i boxen ändå??
tackar så mycker för hjälpen och tips taas gärna imot..

/magnus


117 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#6
kollade tändboxen igår...
det var ingen guldbox sad och inte var den chippad heller
så nu undar jag om man kan köra med bränsleboxen från 940 turbo och tändboxen från 16v??
skulle det funkar eller har du något annat bra tips??
//magnus


10 287 Inlägg
14 oktober 2008
#7
Båda tändkurvorna är åt skogen. Ring till Turbocenter och lyssna med dom.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

117 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#8
Sharky skrev:
Båda tändkurvorna är åt skogen. Ring till Turbocenter och lyssna med dom.

/Göran

okey..ringer dom i morgon och hör

/ magnus


151 Inlägg
11 maj 2010
#9
Sharky skrev:
Båda tändkurvorna är åt skogen. Ring till Turbocenter och lyssna med dom.

/Göran

Tja tänkte bara fråga. Hur funkar det om man byter till 940 bränsle box. För den har ju inlagd kallstartsventil? Hur funkar det då. Finns ju ingen kallstartsventil på 16v så den borde gå dåligt kall med 940 box ??Mvh


10 287 Inlägg
11 maj 2010
#10
Du har bara kallstartsventil fram tom 91 års modell.

/Göran

volvo740glt16v skrev:
Tja tänkte bara fråga. Hur funkar det om man byter till 940 bränsle box. För den har ju inlagd kallstartsventil? Hur funkar det då. Finns ju ingen kallstartsventil på 16v så den borde gå dåligt kall med 940 box ??Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

151 Inlägg
11 maj 2010
#11
aha okej men det sitter kallstart på mina två 940 motorer från -95 och -96 vad ja vet men de används inte då kanske?Utan bara sitter där?  Och du som kan mkt smile Ja tänkte hänga på en 740 tubo på min 740 16v -88. Bara rätt upp och ner. Tror du allt kommer funka om ja kör med 0,3 bars laddtryck ? Allså sprutet kommer det att palla eller kanske bäst att ha 8v boxar? Kommer bilen att gå att köra hyffsat? Borde bli några hk mer iaf smile Tacksam för svar  Mvh


Sharky skrev:
Du har bara kallstartsventil fram tom 91 års modell.

/Göran

volvo740glt16v skrev:
Tja tänkte bara fråga. Hur funkar det om man byter till 940 bränsle box. För den har ju inlagd kallstartsventil? Hur funkar det då. Finns ju ingen kallstartsventil på 16v så den borde gå dåligt kall med 940 box ??Mvh



10 287 Inlägg
11 maj 2010
#12
Hmmm, jag gillar egentligen inte att shanghaja trådar ....roll
Du borde starta en ny tråd med dina frågor egentligen.

Nåja.

Här:

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm

Ingen kallstartspridare.

0.3 bar bör lira utan (större) problem. Problemet är bara att dom flesta brukar bli så effektkåta att dom skruvar upp.

8V boxar är inte vettigt. Det är helt annan förbränningshastighet på en 16V motor.

/Göran





volvo740glt16v skrev:
aha okej men det sitter kallstart på mina två 940 motorer från -95 och -96 vad ja vet men de används inte då kanske?Utan bara sitter där?  Och du som kan mkt smile Ja tänkte hänga på en 740 tubo på min 740 16v -88. Bara rätt upp och ner. Tror du allt kommer funka om ja kör med 0,3 bars laddtryck ? Allså sprutet kommer det att palla eller kanske bäst att ha 8v boxar? Kommer bilen att gå att köra hyffsat? Borde bli några hk mer iaf smile Tacksam för svar  Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

151 Inlägg
11 maj 2010
#13
Okej förstår det. Tack för hjälpen! Men ska inte röra laddet mer än 0.3 0.4. ska ha en labda mätare med. Effekten borde ju bli 200 hk kanske. eller vad gissar du på ? Mvh Max


Sharky skrev:
Hmmm, jag gillar egentligen inte att shanghaja trådar ....roll
Du borde starta en ny tråd med dina frågor egentligen.

Nåja.

Här:

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm

Ingen kallstartspridare.

0.3 bar bör lira utan (större) problem. Problemet är bara att dom flesta brukar bli så effektkåta att dom skruvar upp.

8V boxar är inte vettigt. Det är helt annan förbränningshastighet på en 16V motor.

/Göran





volvo740glt16v skrev:
aha okej men det sitter kallstart på mina två 940 motorer från -95 och -96 vad ja vet men de används inte då kanske?Utan bara sitter där?  Och du som kan mkt smile Ja tänkte hänga på en 740 tubo på min 740 16v -88. Bara rätt upp och ner. Tror du allt kommer funka om ja kör med 0,3 bars laddtryck ? Allså sprutet kommer det att palla eller kanske bäst att ha 8v boxar? Kommer bilen att gå att köra hyffsat? Borde bli några hk mer iaf smile Tacksam för svar  Mvh




Sök