4546
Sök

Ford Puma - Time Attack

Majestas
1 319 Inlägg
482 Inlägg
23 november 2008
#223
Lagom fet den blev med breddningen. Ang motor, så hade väl honda v-tec varit något att "stoppa i"? wink

Jodå... Så är det serru!

JDM
593 Inlägg
23 november 2008
#224
Framsteg big_smile Mysmys!
Men jag vet inte med gälarna hmm tycker nästan det vore ballare med gälar på sidan istället, eller över hjulhuset som på mclaren F1 för att få bort övertryck i hjulhuset big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/43921/244103_simxk5.jpg

Men du behöver väll hålen till kylningen?
Senast redigerat av Haxxel (23 november 2008)

Det ska vara JDM och bana!

Ej Medlem
369 Inlägg
23 november 2008
#225
FET!!!!
mer tack!! big_smile

You haven't lived until you found something worth dying for!

Japan Quality
670 Inlägg
23 november 2008
#226
Det blir kalasbra Tim. Såg ju projektet Live.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

907 Inlägg
23 november 2008
#227
timnordlof skrev:
camaro67 skrev:
timnordlof skrev:
Var nere en sväng ikväll och skarpade lite asfaltsmatta. Imorgon ska jag ta det på tanken = ingen varmluft, så det kommer ta sin lilla stund. För att inte tala om all underredesmassa som skall bort när bilen kommer upp på pallar!

Det blir en heldag i verkstaden imorgon med b.la. provning av motor+växellåda, uppallning, prova bakdel+skärmar och självklart ännu mer skrapande av asfaltsmatta... smile

Ska du köra med orginaltanken?

Jupp, originaltanken är liten, lågt placerad och dessutom i metall. Det är inte värt att köpa fuel-cell så jag kommer montera en 4 liters cache (catch) tank istället.

Nya motorn passade inte med den diffade lådan jag köpt. Det känns hopplöst att köpa en gammal Fiesta-låda och fixa till och därför kommer jag göra förmodligen mig av med både motorn och lådan. Det var ju bra så länge jag redan hade delarna så att säga, men nu lutar det därför åt att det kommer att hamna något helt annat än Ford under huven. Det finns liksom inte anledning att köra all-Ford när det ändå krävs massa jobb!

Allting går inte alltid enligt planerna, men det behöver ju inte alltid vara något dåligt. smile

varför inte en 13b motor det skulle va kul.


Rotaryhead
155 Inlägg
23 november 2008
#228
eller varför inte en periferiportad 20b utan överladdning? wink


798 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
#229
Kul med alla förslag, men det måste vara rimlig prisklass och funktionsduglighet. Annars försvinner hela vitsen liksom. smile

Jag tittar på mindre motorer (~2-liter) med överladdning som standard. Det krävs inte mycket effekt och då blir små standardmotorer bäst eftersom de är billiga, driftsäkra och framför allt lätta och helt lagliga att regga med. 230-280 hk räcker väääldigt långt! Viktförhållandet motsvarar exempelvis en Supra på över 500 hk, dessutom blir Puman mycket snabbare på bana tack vare den låga vikten i kurvorna. Att stoppa i en wankelmotor med massor av effekt vet jag inte om framhjulsdriften kan hantera.

Motorer från bilar med längstmonterade motorer (bakhjulsdrift) går därför direkt bort eftersom en växellåda som skall passa (och tåla effekten) skulle kosta mer än hela bilen! Och jag har verkligen inte kunskapen att bygga om hela drivlinan...
Senast redigerat av timnordlof (23 november 2008)


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
23 november 2008
#230
Focus ST motor, eller Volvos T5;a skulle ju passa som handsken i denna bil.

Lev livet, det kan ta slut fort

terazzi
23 november 2008
#231
Hondas B16/B18 motor med integra låda? wink

3 295 Inlägg
23 november 2008
#232
Ser ruskigt häftigt ut detta bygge, tycker att du ska stoppa ner en 2.3 Turbo från en SAAB ,då kan du ju plocka ner hela styrsystemet (Trionic).. så kanske det blir lite åka av i sommar sen winktongue


1 827 Inlägg
24 november 2008
#233
timnordlof skrev:
Asfaltsmatta är segt och kletigt... Framför allt är det sjukt varmt när man har arbetslampa, varmluftspistol och cupévärmare samtidigt! wink

Du får ju använda torris... Asfaltsmattor är såå mycket enklare att jobba med när den är kall, så antingen använder man torris, eller så gör man som jag, att låta bilen stå utomhus mitt i vintern en dag och hacka. smile

Angående motorn... Vissa har nämnt Hondas B16/18... Jag säger K20 med JDM lådan (Civic Type R) . Utan problem 220-240sughästar med diffbroms, svårt att få det bättre. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 021 Inlägg
24 november 2008
#234
Saab 2,3t  e nog mest bang for the buck tongue man kan ju nästan få dom gratis o har 200 lätttrimmade hästar orginal, borde ju kunna gå o få in i en puma tongue


798 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#235
Saab-motorerna är ju inte direkt kända för sin "banvänlighet". Stora, tunga och med dålig respons. Honda-motorerna är istället för dyra... sad Jag lägger nog detta med motorn lite på is och håller istället ögonen öppna efter bra erbjudanden.


Ringmeister
48 Inlägg
24 november 2008
#236
Om du ska köra med överladdning så hade jag försökt få tag på en Saab-Biopower/Ecotec, det har ju funkat bra i en inte helt okänd Speedster aka Badster.

Annars är nog en Honda K20-motor ett bra alternativ.
Denna går ju även att överladda. http://www.garaget.org/?car=24701
Senast redigerat av OscarJ (24 november 2008)

396 Inlägg
24 november 2008
#237
ca18det eller ca20det? kanske svåra att få in och bygga om?

798 Inlägg
24 november 2008
Trådstartare
#238
johanhhh skrev:
ca18det eller ca20det? kanske svåra att få in och bygga om?

Som sagt, dessa bakhjulsdrivna bilar har längstmonterade motorer. Do the math! smile


396 Inlägg
24 november 2008
#239
timnordlof skrev:
johanhhh skrev:
ca18det eller ca20det? kanske svåra att få in och bygga om?

Som sagt, dessa bakhjulsdrivna bilar har längstmonterade motorer. Do the math! smile

sorry läste inte inläggen över.sad

7 120 Inlägg
24 november 2008
#240
Kollat på opels maskiner? C20LET m.m.?


Sök