3070
Sök

Ford Puma - Time Attack

798 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#321
Imorgon ska jag börja plocka ut motorn! smile


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 december 2008
#322
hur ser det ut vid bakrutan, kan du inte byta ut den mot en som du gjort vent. hål i? kanske sätta fläkt som trycker/suger luft till och från kylaren ordentligt


798 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#323
sir_daniel skrev:
hur ser det ut vid bakrutan, kan du inte byta ut den mot en som du gjort vent. hål i? kanske sätta fläkt som trycker/suger luft till och från kylaren ordentligt

Jo, det är ett alternativ...

...MEN det blir helt galna vinklar för kylaren då. Den måste liksom ligga i väldigt skarp vinkel och nästan mitt i bilen. Dessutom krävs det monsterfläktar, kylkanaler och att jag gillar att få in regn i bilen. big_smile

Det bästa är nog att släppa ut kylarluften under bilen och istället ha avgasrör som sticker ut på sidan av bilen istället...


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 december 2008
#324
jo är medveten om vinklarna, vet inte riktigt hur de ser ut bakifrån, men borde gå att lösa så man slipper motarbete ev. lufttryck underifrån och få in avgaser i bilen, göra någon form av scoop bak som gör att vatten rinner av men luft trycks ut...


1 072 Inlägg
12 december 2008
#325
Gör som jag, kapa bort baljan till reservhjulet (om du har ett sådant)
Sätt scoop i de små bakre rutorna då jag antar att de ändå ska bli i plast?
Kylaren kan du ha liggandes helt vågrätt men behöver bra flöde på luften. Sen är det bara att testa, får den inte tillräckligt med kylning så finns det gott om luft underbilen man kan fånga upp.


2 126 Inlägg
12 december 2008
#326
Kommer att bli grym som fan!
Du har ju valt rätt bilmärke iallafall hehe

PS
Grattis till reportaget i Bilsport förresten!


798 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#327
Big_JN skrev:
Kommer att bli grym som fan!
Du har ju valt rätt bilmärke iallafall hehe

PS
Grattis till reportaget i Bilsport förresten!

Tack ska du ha! smile



När det gäller kylaren: jag tror det enklaste är att montera den lätt lutande bakåt. NASCA-scoop i bakrutorna som trycker in luft och sedan en tunnel som löper ut över diffusorn som släpper ut luft. Gjorde en enkel skiss på hur jag tänkt mig. Där ser ni också att det är trångt vid rutan...





https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/519831_v4k5oz.jpg


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 december 2008
#328
ah... då förstår jag smile
jo det ser väll vettigt ut
borde inte vara problem med avgaser om du ser till att du allltid har igång fläkten så den skapar övertyck och avgaserna inte kan komma in....


798 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#329
sir_daniel skrev:
ah... då förstår jag smile
jo det ser väll vettigt ut
borde inte vara problem med avgaser om du ser till att du allltid har igång fläkten så den skapar övertyck och avgaserna inte kan komma in....

SFRO nöjer sig nog inte med det. Men om jag har ett väldigt smalt utsläpp av kylarluften samt avgasröret på sidan av bilen så borde de inte kunna tycka illa om det! Frågan är bara hur högt tryck det blir när det blir ett smalt utsläpp? Borde iof gå att avhjälpa med att göra det bredare.


www.kudoz.se
3 802 Inlägg
12 december 2008
#330
är inte så svårt att räkna på så du har ett garanterat övertryck med hjälp av fläkten, bara att du bygger in kylaren så den är en separat enhet (samt så slipper man fläktljudet) så har du stort inlopp plus fläktar med bra flöde och mindre utlopp så har du ett övertryck plus trycker från fartvindarna.


JDM
593 Inlägg
13 december 2008
#331
Du kanske redan kommit fram till att du ska ha insuget i sidorutan. Annars skulle jag rösta för takscoop, eller det kanske är osmidigt?

Det ska vara JDM och bana!

798 Inlägg
13 december 2008
Trådstartare
#332
Haxxel skrev:
Du kanske redan kommit fram till att du ska ha insuget i sidorutan. Annars skulle jag rösta för takscoop, eller det kanske är osmidigt?

Jupp, kylarluft i sidorutorna. Tackscoopet behövs för att få in luft till coupén! smile

Slänger upp lite bilder från verkstaden, har börjat tömma motorn på slangar, plastkåpor och vätskor. Det tar sin lilla tid, men det blir gott om plats i motorrummet. smile





https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/520181_zf6vve.jpg
Motorhuv och front borta.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/520182_0q46gb.jpg
Vattenkylaren tömd och borta. AC:n tar jag senare.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/520183_ppfy4r.jpg
Massvis av jord och skit som vanligt. Ford lyckades verkligen hitta gömställen för smuts på denna bilen. Det är säkert 10 liter som legat gömt lite överallt!


Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
16 december 2008
#333
timnordlof : den har man sett i verkligheten , hoppas att man kommer att se den i sommar på nån bilträff

Nissan Silvia

798 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
#334
s12 skrev:
timnordlof : den har man sett i verkligheten , hoppas att man kommer att se den i sommar på nån bilträff

Det hoppas jag också! smile


Pinsamt dåligt med uppdateringar den här veckan, men jag väntar på glasmästare innan jag kan börja kapa i karossen.


798 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
#335
Äntligen lite uppdateringar. Fortsätter lite med utseendet, så idag hissade jag upp bilen och började kapa till en diffusor i bakre stötfångaren. Den är inte klar på bilderna (kommer kapas som de svarta strecken visar) och kommer inte heller vara tillverkad i trä. Detta är bara en mall för att kunna gjuta av den i lättare material... smile Tror det kan bli bra i alla fall. Den kommer även att fortsätta bakom hjulen för att "fånga upp tjuvluft". Nåja, en nedan följer i alla fall en början...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524755_ujrgrg.jpg
Upphissad både bak och fram nu.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524756_nvw3my.jpg
Börjar kapa lite på stötfångaren. Denna är SJUKT tung. Tillverkad i ca 4mm glasfiber och med insidan full av ännu mer plastförstärkningar. Min teori är att Ford byggde bilarna så lätta som möjligt (allting annat på kittet är i kolfiber) men för att komma upp i godkänd vikt på S1600-bilarna var de tvungna att lägga på några kilon. Därför gjorde de en extra tung bakstötfångare som lägger till vikten som behövs på rätt ställe. Låter vettigt va? Men jag tänker inte ha massa extravikt...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524759_13nym3.jpg
Lite i taget...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524760_60r986.jpg
Nej, blev inge bra. Behöver kapa bort mer...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524762_0omgxu.jpg
Börjar bygga diffusorn av träskivor. Detta blir mallen för att få alla mått rätt, sedan bygger jag en likadan i lättare material.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524765_qtt4h5.jpg
Börjar ta form...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/524766_7dy6vc.jpg
Så där, några timmar i verkstaden och resultatet syns här. De svarta strecken som jag ritar på träet visar vad som ska kapas bort, den ska INTE vara så stor som på bilen. I övrigt blir det nog ganska bra. Kommer ju behöva göra iordning stötfångaren eftersom jag kapat precis där uttaget för avgasröret sitter, så det ser lite kontigt ut där. Här har jag även tejpat på bakskärmarna, de ska självklart matcha i bredd med stötfångaren sen. smile


1 060 Inlägg
21 december 2008
#336
Fasen de kommer bli kanonsnyggt med diffusorn, men kändes de inte lite vanskligt att kapa i de karosspaketet???

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

798 Inlägg
21 december 2008
Trådstartare
#337
engineaddict skrev:
Fasen de kommer bli kanonsnyggt med diffusorn, men kändes de inte lite vanskligt att kapa i de karosspaketet???

Hehe, det går alltid att laga ifall man skulle göra fel. smile


ArtDirector
462 Inlägg
21 december 2008
#338
kommer ju bli tok läckert med diffusor i rejäl storlek till det där kittet.
kolfiber sen gissar jag på ? smile

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

798 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
#339
G-Bruno skrev:
kommer ju bli tok läckert med diffusor i rejäl storlek till det där kittet.
kolfiber sen gissar jag på ? smile

Det är inte omöjligt. smile


798 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#340
Nu är bakrutorna urplockade! Målet är att montera båda bakskärmarna (inklusive allt förarbete...) innan 2009. Borde inte vara omöjligt alls. Äntligen... smile



Sök