Jag är tveksam om jag vill bli klar med bilen till Elmia. Det är ganska skönt att ta allting i den takt men vill, vill ju egentligen inte stressa med bygget. Just nu känns det iaf som att jag kommer ta det i lite lugnare takt och skippar Elmia i år...
Det låter hälsosamt Tim. Du kan ju fortfarande bli klar till sommaren så du hinner köra lite innan nästa vinter.
Det känns som att kroppen och hela byggmotivationen skulle må bra av det. Jag hinner ju om jag vill, men det känns som sagt inte som att jag vill just nu...
Jag känner mig upplyst, tanken på att inte bygga klart bilen till Elmia gör mig gott. Känslan av att bygga utan tidspress gjorde faktiskt att jag spenderade sjua timmar i versktaden idag. Nu börjar det verkligen hända grejer, bygget har verkligen kommit igång och fasen med att riva bilen är slut.
Slängde i mig lite müsli vid 10-tiden och drog till verkstaden vid 11. Bortsett från sen lunch (vid 18-tiden) gjorde jag inte mycket annat än att hoppa in och ut ur bilen. Pappa har hjälp mig ungefär halva tiden och den andra halvan spenderade jag ensam med att måtta och justera stolsplacering, instrumentbräda osv.
Jag är nöjd och känner mig för första gången på länge inte så pressad eller stressad vad gäller skothögen. Slänger upp lite bilder, hoppas det förefaller intressant för fler än mig.
Trevlig helg på er!
Kapar lite burstag.
Dags att börja kapa bort lite onödigt från den här. Slutresultatet blev strax under halva originalvikten. Man ser ändå ingen skillnad på framsidan - vilket är bra!
Ett par sekunder innan infästningen för hela ratten och rattstången försvinner. Det här ska byggas om för att få bättre placering och vinkel. Hela förarpositionen kommer att flyttas mer mot mitten av bilen för bättre viktfördelning. Dessutom längre bak. Rattstångens infästning och pedalstället kommer att fästas direkt i buren.
Bilden tagen någon gång i mitten av dagen. Provade med en stol och instrumentbrädan är nu på plats.
Buren är bara punktad, den ska självklart svetsas ordentligt senare. Lika bra att skriva det så ingen lustigkurre tror att det ska se ut så där... Här bak ska fjäderbenen, tvärstaget, bakstävorna och framtida kryss/diagonal fästas i samma punkt (fjädertornet) vilket kommer göra karossen enormt vridstyv. Totalt kommer buren att få fyra tvärgående stag likt detta: ett enligt bilden, ett bakom stolarna, ett under instrumentbrädan och det sista i motorrummet och de främre fjäderbenstornen.
Brädan är urkapad för buren. Genom det före detta ventilationshålet ger man även tvärstaget som ligger under/i instrumentbrädan. I detta stag kommer både rattinfästning och pedalställ monteras.
Provar körställningen lite. Känns ganska bra!
Ååååhh! Det här blir helt galet bra! Speglarna är riktigt lätta och snygga men framför allt har de mycket god synvinkel och sitter monterade så pass långt ut att sikten till speglarna innifrån kupén inte kommer störas av Toyota-staget. En förutsättning för SFRO-reg. Jupp, det är äkta kolfiber, the way we like it! Precis som på Mazdan har jag lovat att det inte kommer finnas någon "carbon-look" på bilen, usch...
Gälarna är fungerande men hade vääääldigt små hål. Till vänster original "out-of-the-box" och till höger á la Tim (efter en omgång med slipverktyg).
Klara! Nu släpper de ut säkert det tredubbla med luft mot innan!
Gamla delar från instrumentbrädan som ska slängas. Lite vikt här och där, många bäckar små...
Jag är en riktig hårding. Men det visste vi ju redan...
Den här ska vi väl kunna göra nått roligt med. Den ska snyggas till rent estetiskt men också monteras mer lodrätt i bilen. Dels för att få plats överhuvudtaget och dels för att få lite bättre räckvidd.
De här skönheterna ska i innan bygget är klart. Det är alltså originalbältena som enligt SFRO måste monteras i originalfästen för bälten. Duktig pojke som man är så har man sett till att detta självklart går alldeles utmärkt trots buren. Nej, jag skojar inte, det funkar faktiskt helt utmärkt!
EN ny bild idag efter tre timmar i verkstaden... Men vi har hunnit med mer än vad som syns. Hela buren är nu nedlyft och det ska börjas svetsas ordentligt nu. Detta Toyota-stag är redan borta och allt sådant "extra" kommer svetsas dit sist.
Det mesta av "grundburen" är nu färdigsvetsat. Nu återstår det att montera fast den ordentligt och svetsa dit alla extraförstärkningar och plattor överallt...
Ett par timmar i verkstaden idag resulterade i att original pedalställ äntligen är borta. Och att den ena dörren lättats lite till. Samma sak ska göras på andra dörren sen.
Annars var det mest lite småpyssel. Funderade lite och plockade med saker i egen takt, ganska skönt. Gick hem när jag blev hungrig. SKÖNT ATT INTE HA NÅGON DEADLINE!
Så här ser ett "demonterat" pedalställ ut. Jag kan avslöja att vinkelslip har använts. Flitigt. Mycket flitigt...
Så här ser det ut när det är borta. Ett par skruvar kvar, dragna från fel sida av torpedvägen.
Kanske har visat detta tidigare, ändrör i kolfiber. På detta sätt undviker jag att stötfångare smälts pga varma stålrör. Riktigt smart ju! Och lätt! Och snyggt! Dock behöver det snyggas till rejält.
Ett par timmar i verkstaden idag resulterade i att original pedalställ äntligen är borta. Och att den ena dörren lättats lite till. Samma sak ska göras på andra dörren sen.
Annars var det mest lite småpyssel. Funderade lite och plockade med saker i egen takt, ganska skönt. Gick hem när jag blev hungrig. SKÖNT ATT INTE HA NÅGON DEADLINE!
http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577447_w2tdjo.jpg Kanske har visat detta tidigare, ändrör i kolfiber. På detta sätt underviker jag att stötfångare smälts pga varma stålrör. Riktigt smart ju! Och lätt! Och snyggt! Dock behöver det snyggas till rejält.
Är oerhört imponerad av ditt mycket proffsiga bygge! Prenumerar självklart på din projektråd så jag kan följa bygget steg för steg . Keep up the good work!