3786
Sök

Ford Puma - Time Attack

798 Inlägg
10 februari 2009
Trådstartare
#481
falkn skrev:
Ser skumt ut utan kjolar på den bilen :S

Jag ska försöka göra någon form av list/splitter/läpp på sidan av bilen. Men jag vill inte ha sidokjolar, passar inte in...


798 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#482
Jag är tveksam om jag vill bli klar med bilen till Elmia. Det är ganska skönt att ta allting i den takt men vill, vill ju egentligen inte stressa med bygget. Just nu känns det iaf som att jag kommer ta det i lite lugnare takt och skippar Elmia i år...


Administratör
11 960 Inlägg
12 februari 2009
#483
Det låter hälsosamt Tim. Du kan ju fortfarande bli klar till sommaren så du hinner köra lite innan nästa vinter.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Med lem
1 127 Inlägg
12 februari 2009
#484
Stressa inte, finns gott om ihopstressade bilar på elmia. Som också håller klassen därefter! (Ni förstår säkert vad jag menar. tongue)

Ang. huven tycker jag helt klart du ska köra med de där 2 ford gälarna. Mycket mera kommer bara se plottrigt ut. Detta projekt ska följas! smile
Senast redigerat av H3dlund (12 februari 2009)


798 Inlägg
12 februari 2009
Trådstartare
#485
chrizz skrev:
Det låter hälsosamt Tim. Du kan ju fortfarande bli klar till sommaren så du hinner köra lite innan nästa vinter.

Det känns som att kroppen och hela byggmotivationen skulle må bra av det. Jag hinner ju om jag vill, men det känns som sagt inte som att jag vill just nu... wink


798 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#486
Jag känner mig upplyst, tanken på att inte bygga klart bilen till Elmia gör mig gott. smile Känslan av att bygga utan tidspress gjorde faktiskt att jag spenderade sjua timmar i versktaden idag. Nu börjar det verkligen hända grejer, bygget har verkligen kommit igång och fasen med att riva bilen är slut.

Slängde i mig lite müsli vid 10-tiden och drog till verkstaden vid 11. Bortsett från sen lunch (vid 18-tiden) gjorde jag inte mycket annat än att hoppa in och ut ur bilen. Pappa har hjälp mig ungefär halva tiden och den andra halvan spenderade jag ensam med att måtta och justera stolsplacering, instrumentbräda osv.

Jag är nöjd och känner mig för första gången på länge inte så pressad eller stressad vad gäller skothögen. Slänger upp lite bilder, hoppas det förefaller intressant för fler än mig. smile

Trevlig helg på er!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570284_ptjq9s.jpg
Kapar lite burstag.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570289_4lv18s.jpg
Dags att börja kapa bort lite onödigt från den här. Slutresultatet blev strax under halva originalvikten. Man ser ändå ingen skillnad på framsidan - vilket är bra!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570292_t3nyss.jpg
Ett par sekunder innan infästningen för hela ratten och rattstången försvinner. Det här ska byggas om för att få bättre placering och vinkel. Hela förarpositionen kommer att flyttas mer mot mitten av bilen för bättre viktfördelning. Dessutom längre bak. Rattstångens infästning och pedalstället kommer att fästas direkt i buren.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570294_2yx8pr.jpg
Bilden tagen någon gång i mitten av dagen. Provade med en stol och instrumentbrädan är nu på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570295_621myk.jpg
Buren är bara punktad, den ska självklart svetsas ordentligt senare. Lika bra att skriva det så ingen lustigkurre tror att det ska se ut så där... Här bak ska fjäderbenen, tvärstaget, bakstävorna och framtida kryss/diagonal fästas i samma punkt (fjädertornet) vilket kommer göra karossen enormt vridstyv. Totalt kommer buren att få fyra tvärgående stag likt detta: ett enligt bilden, ett bakom stolarna, ett under instrumentbrädan och det sista i motorrummet och de främre fjäderbenstornen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570301_cbukwp.jpg
Brädan är urkapad för buren. Genom det före detta ventilationshålet ger man även tvärstaget som ligger under/i instrumentbrädan. I detta stag kommer både rattinfästning och pedalställ monteras.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570304_lu95hc.jpg
Provar körställningen lite. Känns ganska bra!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570305_wqxzxz.jpg
Ååååhh! Det här blir helt galet bra! Speglarna är riktigt lätta och snygga men framför allt har de mycket god synvinkel och sitter monterade så pass långt ut att sikten till speglarna innifrån kupén inte kommer störas av Toyota-staget. En förutsättning för SFRO-reg. Jupp, det är äkta kolfiber, the way we like it! smile Precis som på Mazdan har jag lovat att det inte kommer finnas någon "carbon-look" på bilen, usch...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570309_n66hmw.jpg
Gälarna är fungerande men hade vääääldigt små hål. Till vänster original "out-of-the-box" och till höger á la Tim (efter en omgång med slipverktyg).


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570311_6q18zf.jpg
Klara! Nu släpper de ut säkert det tredubbla med luft mot innan!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570312_jkovgc.jpg
Gamla delar från instrumentbrädan som ska slängas. Lite vikt här och där, många bäckar små...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570313_7evpu3.jpg
Jag är en riktig hårding. Men det visste vi ju redan... wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570314_qkt8l1.jpg
Den här ska vi väl kunna göra nått roligt med. Den ska snyggas till rent estetiskt men också monteras mer lodrätt i bilen. Dels för att få plats överhuvudtaget och dels för att få lite bättre räckvidd.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570315_znxmw0.jpg
De här skönheterna ska i innan bygget är klart. Det är alltså originalbältena som enligt SFRO måste monteras i originalfästen för bälten. Duktig pojke som man är så har man sett till att detta självklart går alldeles utmärkt trots buren. Nej, jag skojar inte, det funkar faktiskt helt utmärkt! smile


798 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#487
Jag tänker nog fortfarande lacka bilen vit.


217 Inlägg
15 februari 2009
#488
Häftigt bygge. Kul att någon bygger på en så ovanlig modell som Puma.
Tror att den kommer se finfin ut med vit lack


JDM
593 Inlägg
15 februari 2009
#489
Va härligt att bygga med gott humör big_smile
Ser ju ut att att gå riktigt bra nu! Grattis!

Det ska vara JDM och bana!

798 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
#490
Haxxel skrev:
Va härligt att bygga med gott humör big_smile
Ser ju ut att att gå riktigt bra nu! Grattis!

Det känns bra, nu är jag mer sugen än på länge!


ArtDirector
462 Inlägg
15 februari 2009
#491
det här bådar verkligen till att bli ett riktigt underbart bygge!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."

798 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#492
G-Bruno skrev:
det här bådar verkligen till att bli ett riktigt underbart bygge!

Vi hoppas det, tack för supporten! smile


870 Inlägg
16 februari 2009
#493
Man kan ju inte klaga på att det inte ser seriöst ut iaf!
Kommer nog bli sjukt bra när den är klar smile


OEM <3
6 957 Inlägg
16 februari 2009
#494
timnordlof skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570313_7evpu3.jpg
Jag är en riktig hårding. Men det visste vi ju redan... wink

Är det bara jag som tkr du är lite lik Christian Bale på ögona där? tonguelol

Tkr du gör helrätt att lugna ner projektet, satsa på Gatebil på Mantorp kanske? eller iaf början, mitten av
Juni? borde/kan va rätt rimligt?

Ang. scoopet på taket tror ja de blir rätt lagom, bilen är ju inte så stor så scoopet smälter
nog in rätt bra

Mvh Björk
Senast redigerat av Bjork (16 februari 2009)

OEM <3

798 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#495
Bjork skrev:
timnordlof skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/570313_7evpu3.jpg
Jag är en riktig hårding. Men det visste vi ju redan... wink

Är det bara jag som tkr du är lite lik Christian Bale på ögona där? tonguelol

Tkr du gör helrätt att lugna ner projektet, satsa på Gatebil på Mantorp kanske? eller iaf början, mitten av
Juni? borde/kan va rätt rimligt?

Ang. scoopet på taket tror ja de blir rätt lagom, bilen är ju inte så stor så scoopet smälter
nog in rätt bra

Mvh Björk

Haha, det vet jag inte, han har ju "crazy-eyes"! smile

Gatebil Mantorp är inte omöjligt, men knappast troligt... Hoppas kunna prova bilen innan sommaren är slut, men snabbare än så går det nog inte.

Kul att du gillar scoopet!


798 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
#496
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/573378_8kqeef.jpg
EN ny bild idag efter tre timmar i verkstaden... Men vi har hunnit med mer än vad som syns. Hela buren är nu nedlyft och det ska börjas svetsas ordentligt nu. Detta Toyota-stag är redan borta och allt sådant "extra" kommer svetsas dit sist.


Allt för idag!


798 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
#497
Det mesta av "grundburen" är nu färdigsvetsat. Nu återstår det att montera fast den ordentligt och svetsa dit alla extraförstärkningar och plattor överallt... smile


39 Inlägg
21 februari 2009
#498
hehe va du kan smile otroligt härligt bygge, keep it up ^^

798 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#499
Ett par timmar i verkstaden idag resulterade i att original pedalställ äntligen är borta. Och att den ena dörren lättats lite till. Samma sak ska göras på andra dörren sen.

Annars var det mest lite småpyssel. Funderade lite och plockade med saker i egen takt, ganska skönt. Gick hem när jag blev hungrig. SKÖNT ATT INTE HA NÅGON DEADLINE!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577442_7i3tw9.jpg
Så här ser ett "demonterat" pedalställ ut. Jag kan avslöja att vinkelslip har använts. Flitigt. Mycket flitigt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577445_v5ie9a.jpg
Så här ser det ut när det är borta. Ett par skruvar kvar, dragna från fel sida av torpedvägen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577447_w2tdjo.jpg
Kanske har visat detta tidigare, ändrör i kolfiber. På detta sätt undviker jag att stötfångare smälts pga varma stålrör. Riktigt smart ju! Och lätt! Och snyggt! Dock behöver det snyggas till rejält. smile
Senast redigerat av timnordlof (23 februari 2009)


M.J
120 Inlägg
23 februari 2009
#500
timnordlof skrev:
Ett par timmar i verkstaden idag resulterade i att original pedalställ äntligen är borta. Och att den ena dörren lättats lite till. Samma sak ska göras på andra dörren sen.

Annars var det mest lite småpyssel. Funderade lite och plockade med saker i egen takt, ganska skönt. Gick hem när jag blev hungrig. SKÖNT ATT INTE HA NÅGON DEADLINE!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577442_7i3tw9.jpg
Så här ser ett "demonterat" pedalställ ut. Jag kan avslöja att vinkelslip har använts. Flitigt. Mycket flitigt...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577445_v5ie9a.jpg
Så här ser det ut när det är borta. Ett par skruvar kvar, dragna från fel sida av torpedvägen.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/577447_w2tdjo.jpg
Kanske har visat detta tidigare, ändrör i kolfiber. På detta sätt underviker jag att stötfångare smälts pga varma stålrör. Riktigt smart ju! Och lätt! Och snyggt! Dock behöver det snyggas till rejält. smile

Är oerhört imponerad av ditt mycket proffsiga bygge! Prenumerar självklart på din projektråd så jag kan följa bygget steg för steg smile. Keep up the good work!


Sök