3370
Sök

Trimma Tjänstebil

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Har sökt men inte funnit,

dags för mig att köpa ny tjänstebil snart, lutar åt Audi A3 2.0T

Är grymt sugen på att chiptrimma denna lilla rackare.
Har tittat mest på BSR´s lösningar (obs enbart omprogrammering)

Men skulle vilja reda ut lite vad som gäller osv, antar att folk här har rätt bra koll

1. vilka risker finns?
2. vad är det värsta som kan hända? (återbetalningsskyldig? straff?)
3. kan någon se att den varit trimmad?
4. vilka alternativ finns?
5. övrigt man bör tänka på?

grymt tacksam om någon med Fakta kan uttala sig

mvh

58 Inlägg
14 oktober 2008
Tjenare! jag skulle nog inte trimma min tjänstebil. Trimmar man medför det ju att man får lite tyngre högerfot eftersom det är så kul o gasa när det händer nått. Men chippar du bilen så skulle du ju få tag på en box på skroten o chippa. så kan du ifall det skulle hända något med motorn under garanti tiden bara byta box så ser dom inte på verkstaden att den varit trimmad.//G wink

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
E85 skrev:
Tjenare! jag skulle nog inte trimma min tjänstebil. Trimmar man medför det ju att man får lite tyngre högerfot eftersom det är så kul o gasa när det händer nått. Men chippar du bilen så skulle du ju få tag på en box på skroten o chippa. så kan du ifall det skulle hända något med motorn under garanti tiden bara byta box så ser dom inte på verkstaden att den varit trimmad.//G wink

Tack för svar! Du menar att man byter ut hela styrboxen? men hur lätt är det att få tag på en ny styrbox till en 2.0T -08'/09' ? vad blir egentligen skillanden mellan att köra på BSR´s lösningen där man enkelt kan programmera tillbaka?

varför skulle du inte trimma för? fattade inte riktigt, är väl lite trög :-)

mvh

58 Inlägg
14 oktober 2008
Nej jag menade att i jobbet har man ju inte bråttom direkt hehe. tråkigt o bli av med körkortet om du måste ha bilen i jobbet. Men det är nog inte du som är trög utan jag som inte kan hålla mig för o gasa jämt. Du har nog rätt i att det kan bli problem med o få tag på en box. men blir du stillaståendes på vägen o bärgaren hämtar dig så blir det ju svårt o hinna programera om boxen till orignal. Men om du menar deras PPC eller va den heter kan du ju ha den med dig i bilen wink Men det sitter inget som gör att verkstaden kan se att bilen varit trimmad om du lägger in orginal programmet igen. Det bästa är nog o ringa o höra med Bsr//G

Avstängd
1 557 Inlägg
14 oktober 2008
Kör med BSR-PPC funkar kanon o väldigt lätt o ställa tillbaka till orginal om det skulle behövas wink
Kör själv med det smile Nackdelen är väl att den är ganska dyr sad

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
OK, tack!
Det är deras PPC som jag tittat på, jo den är ju rätt dyr men hellre betala lite extra och veta att det funkar än att snåla å köpa skit.

Men är det så att det inte går att se att den varit trimmad om man ställer tillbaka till orginal? bryr sig egentligen servicekillarna om det ens??

mvh

Avstängd
1 557 Inlägg
14 oktober 2008
PL158 skrev:
OK, tack!
Det är deras PPC som jag tittat på, jo den är ju rätt dyr men hellre betala lite extra och veta att det funkar än att snåla å köpa skit.

Men är det så att det inte går att se att den varit trimmad om man ställer tillbaka till orginal? bryr sig egentligen servicekillarna om det ens??

mvh

Man kan inte se om den vart trimmad Men på vissa bilar står det när dom kollar att programvaran är uppdat. Du får ha en väldigt grinig service kille om han skall bry sig om det..
Därrimot om du inte återställer till orginal innan verkstad skall gå in o kolla något i bilensdatorså står det att det är fel programvara i bilens dator.. Kanske inte e så bra om du har någon grinig mekare..

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
MrKerm skrev:
PL158 skrev:
OK, tack!

mvh

Man kan inte se om den vart trimmad Men på vissa bilar står det när dom kollar att programvaran är uppdat. Du får ha en väldigt grinig service kille om han skall bry sig om det..
Därrimot om du inte återställer till orginal innan verkstad skall gå in o kolla något i bilensdatorså står det att det är fel programvara i bilens dator.. Kanske inte e så bra om du har någon grinig mekare..

OK, låter ju inte som någon större fara alltså, gäller bara att komma ihåg att ställa tillbaka till orignal då. smile

Avstängd
1 557 Inlägg
14 oktober 2008
PL158 skrev:
MrKerm skrev:
PL158 skrev:
OK, tack!

mvh

OK, låter ju inte som någon större fara alltså, gäller bara att komma ihåg att ställa tillbaka till orignal då. smile

Jupp fast på en vanlig service kollar dom inget sånt, om du inte bett dom fixa/laga något wink

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
MrKerm skrev:
PL158 skrev:
MrKerm skrev:

Jupp fast på en vanlig service kollar dom inget sånt, om du inte bett dom fixa/laga något wink

Vad är det mer man borde vara orolig för?

mvh

Subarist
131 Inlägg
14 oktober 2008
Biltillverkarna släpper ju uppdateringar till databoxen ibland som verkstäderna lägger in på servicarna. Kan detta påverka en PPC-mappning?

Förvalt Värde
61 Inlägg
14 oktober 2008
Då lär man la koppla upp ppc mot bsr och tanka hem ny uppdatering för ppc mappningen också.
Kommer det ny uppdatering för bilen från tillverkaren så uppdaterar bsr sitt också.
Men allt som händer med bilen loggas, så att bilen vart ppc mappad syns gött å väl i loggarna.

-=Tryck&Pys: A4 Dtm=-

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Necken skrev:
Då lär man la koppla upp ppc mot bsr och tanka hem ny uppdatering för ppc mappningen också.
Kommer det ny uppdatering för bilen från tillverkaren så uppdaterar bsr sitt också.
Men allt som händer med bilen loggas, så att bilen vart ppc mappad syns gött å väl i loggarna.

Tack!!

Ok, har du någon aning om servicekillarna lär bry sig? kan det vara så att dom måste anmäla på något sätt om dom ser att bilen varit mappad/trimmad/chippad?

må gott !

Förvalt Värde
61 Inlägg
14 oktober 2008
Nej tror inte dem bryr sig.
Och tror ej dem ser att den är chippad i diagnosverktyget för felsökning. Enbart om dom tittar igenom loggarna för programvaran. Samt vad prestandan har legat på, va turbon har laddat etc. Och det lär dem inte göra vid en vanlig service. Men bara en gissning från mitt håll smile

-=Tryck&Pys: A4 Dtm=-

8 883 Inlägg
14 oktober 2008
Bara för att klargöra så syns det att programvaran är ändrad/bytt även om man återställer den till original.
Går till och med se när det är gjort.
Att chippa en helt ny bil är lite väl riskfyllt, med tanke på att nybilsgarantin slutar att gälla samma dag man chippar.
Senast redigerat av Hamilton (14 oktober 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 oktober 2008
Som du ser så kommer det fram tips om vad som gäller och hur du skall göra, allt ifrån att köpa delar på skroten till att det är ingen fara alls.

Iom du ens frågar så finns en oro hos dig, det är främst där skon klämmer.  Ring BSR och snacka med dem, eller åk förbi deras kontor så du får allt klart för dig.

Du behöver raka puckar och inte allmänt "chitt chatt" som det blir på ett stort öppet forum.
Senast redigerat av torpis (14 oktober 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

59 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
Necken skrev:
Nej tror inte dem bryr sig.
Och tror ej dem ser att den är chippad i diagnosverktyget för felsökning. Enbart om dom tittar igenom loggarna för programvaran. Samt vad prestandan har legat på, va turbon har laddat etc. Och det lär dem inte göra vid en vanlig service. Men bara en gissning från mitt håll smile

Ok, tack!

vore ju kanon om jag kunde prata med någon som faktiskt jobbar på VAG´s service del, dom kanske kan säga hur det faktiskt är?

låter som om typ ett ras i turbon inte skulle vara att föredra men å andra sidan kanske inte det är så troligt?

må gott!

Sök