Mccoy skrev:
Står lite i valet o kvalet när de gäller veven. Ska man köra på orginalveven eller skaffa en lättare? Mitt mål (som kommer uppnås... typ aldrig) ligger runt 350-400hk.
Första steget är bara att få ihop motorn o ha underdelen färdig för mer trimning. Sätter i h-profilsstakar, fräst vevhusvent, mm så jag slipper plocka isär bottendelen senare. Tanken var att lämna in toppen nästa höst, eller skaffa en till för portning mm. Då kan jag ha motorn kvar i bilen och bara demontera toppen. Det va tanken iaf.. Orginalveven jag har nu är polerad o ska bara balanseras ihop med stakar o kolvar. Håller måtten fint så den är i bra skick. Men är det mer fördelar med en lättare så lär jag försöka få tag i en sån.
Jag märkte inte någon skillnad, men så har jag inte mer än bara chip.
Många kör med originalvev och 400hk och 500hk utan problem.
Det är som Marlboroman säger, det är när du ska varva mycket som det märks mest.
Däremot är det ju bättre med en 4kg lättare vev än ett svarvat svänghjul, med tanke på vad som kan ske när man kör med ett svarvat...
Vad jag vet går svänghjulet inte att lätta mycket mer än 1,4kg, för det var vad en kille på Nordic R fick ut max när han lämnade iväg sitt.
Senast redigerat av TurbOla (14 oktober 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet