3828
Sök

Standardvev eller lättad vid effekt runt 400hk?

143 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#1
Står lite i valet o kvalet när de gäller veven. Ska man köra på orginalveven eller skaffa en lättare? Mitt mål (som kommer uppnås... typ aldrig) ligger runt 350-400hk.

Första steget är bara att få ihop motorn o ha underdelen färdig för mer trimning. Sätter i h-profilsstakar, fräst vevhusvent, mm så jag slipper plocka isär bottendelen senare. Tanken var att lämna in toppen nästa höst, eller skaffa en till för portning mm. Då kan jag ha motorn kvar i bilen och bara demontera toppen. Det va tanken iaf.. Orginalveven jag har nu är polerad o ska bara balanseras ihop med stakar o kolvar. Håller måtten fint så den är i bra skick. Men är det mer fördelar med en lättare så lär jag försöka få tag i en sån.


8 252 Inlägg
14 oktober 2008
#2
Nej, du köra på den du har. Skillnaden men den lättare märks om man ska varv riktigt mycket. Den blir inte nå direkt rappare trots skillnaden i vikt märkte jag på min, och de flesta som bytt komemr säga samma sak. Fördelarna egentligen är ju att den är lite lättare och smidd, men det är inte så stor skillnad så det är ett måste att byta vev.


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 oktober 2008
#3
Mccoy skrev:
Står lite i valet o kvalet när de gäller veven. Ska man köra på orginalveven eller skaffa en lättare? Mitt mål (som kommer uppnås... typ aldrig) ligger runt 350-400hk.

Första steget är bara att få ihop motorn o ha underdelen färdig för mer trimning. Sätter i h-profilsstakar, fräst vevhusvent, mm så jag slipper plocka isär bottendelen senare. Tanken var att lämna in toppen nästa höst, eller skaffa en till för portning mm. Då kan jag ha motorn kvar i bilen och bara demontera toppen. Det va tanken iaf.. Orginalveven jag har nu är polerad o ska bara balanseras ihop med stakar o kolvar. Håller måtten fint så den är i bra skick. Men är det mer fördelar med en lättare så lär jag försöka få tag i en sån.

Jag märkte inte någon skillnad, men så har jag inte mer än bara chip.

Många kör med originalvev och 400hk och 500hk utan problem.
Det är som Marlboroman säger, det är när du ska varva mycket som det märks mest.
Däremot är det ju bättre med en 4kg lättare vev än ett svarvat svänghjul, med tanke på vad som kan ske när man kör med ett svarvat...

Vad jag vet går svänghjulet inte att lätta mycket mer än 1,4kg, för det var vad en kille på Nordic R fick ut max när han lämnade iväg sitt.
Senast redigerat av TurbOla (14 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

143 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#4
Ok, skönt att höra, sparade in lite cash där big_smile Men är inte orginalveven smidd den också? Trodde alla vevar var smidda bara att sättet de är smidda på skiljde?


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 oktober 2008
#5
Mccoy skrev:
Ok, skönt att höra, sparade in lite cash där big_smile Men är inte orginalveven smidd den också? Trodde alla vevar var smidda bara att sättet de är smidda på skiljde?

Skiljer från motor till motor...

antar att grabbarna oven känner dig och vet vilken motor du har...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 252 Inlägg
14 oktober 2008
#6
Mccoy skrev:
Ok, skönt att höra, sparade in lite cash där big_smile Men är inte orginalveven smidd den också? Trodde alla vevar var smidda bara att sättet de är smidda på skiljde?

Nej, den gamla (tunga) veven är gjuten, det är bara RN-veven (den lätta) som är smidd.



Sök