3229
Sök

Bensinförbrukning v40

146 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
Tja!

Jag måste bara kolla detta, jag är mycket fundersam om detta.

Det är så har att min bil har börjat dricka ca 1 dl mer per mil.
Kan detta bero på att jag bytat till 18" fälgar (blir ju tyngre att dra fram)
eller kan de bero på att jag i samma veva byta till öppet luftfilter som gör att den
trycker in mer bränsle för att kompensera för luften?

Jag begriper inget iaf!

Värt att notera är att bilen inte är chippad! (Tänkte på luftfiltret)

Mvh

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 oktober 2008
Däcken rullar tyngre samt ändrar urväxlingsförhållandet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

146 Inlägg
15 oktober 2008
Trådstartare
ok då hade jag rätt för mej.

Men utväxlingsförhållandet kan väl inte ändras så mycke?
Det blev bara -1,1% skillnad på rullomkretsen, org hjulen o dessa 18".

Så ett chip får väl stoppas i! smile
Senast redigerat av kingen85 (15 oktober 2008)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 oktober 2008
18" är mycket högre än original sulor... antar du kör 215/35/18 ?!

Chip ökar förbrukningen ytterligare i regel

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
15 oktober 2008
Jag fick högre bränsleförbrukning när jag satte på 17" på min, däremot märkte jag ingen skillnad när jag bytte till öppet luftfilter.

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

128 Inlägg
15 oktober 2008
Lite skillnad från bil till bil kanske, men jag har märkt att min 940 LTT drar mer nu när jag monterat öppet filter. Det är märkbart, iallafall på min bil.

Jens

drifter
95 Inlägg
15 oktober 2008
hade öppet filter på min gamla 850 den blev snålare när detta monterats bort

//Chrille

146 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
torpis skrev:
18" är mycket högre än original sulor... antar du kör 215/35/18 ?!

Chip ökar förbrukningen ytterligare i regel

Hur menar du med högre? Själva rullomkretsen blir mindre enligt sidan jag kolla på. Kolla själv, men om sidan stämmer de vete fan. Men enligt den blir den mindre, o då kan de absolut inte bli högre.

Original hjulen som satt där va 195/60/15 o nu som du skrev 215/35/18.

http://www.guson.se/hjulomkrets.php

Chipet ska väl i regel dra ner förbrukningen genom bättre förbränning, men däremot om du trampar gas så drar den mer...
Senast redigerat av kingen85 (16 oktober 2008)

Sök