Snacka om att överdramatisera alltihop.. jag garvar! hahah Visst, värna om miljön. Jag känner mig genast välsignad när jag tvättar min bil i en tvätthall? Nej, jag kommer fortsätta tvätta min bil hemma på gården där min far bor.
hahahahaha men orka denna tråden. snubben som startade den bad bl.a om tips om vad för bra medel det finns för en motortvätt. gärna tips på vad som ger bra o dåligt resultat. om ni ska hålla er till denna miljö frågan så kan ni väl lika gärna sätta er o diskutera det över en kopp kaffe! men inte här! vi har redan fått det bekräftat att det står i sverigesrikeslag att man ska tvätta bilen i en tvätthall med speciella brunnar! och inte på sin egen uppfart. ärligt så skiter jag i vilka som är så korkade att dom gör det ute i naturen. klart det är synd men det är ju sånna som gör att utvecklingen går bakåt o inte frammåt. hjälp snubben ist och ge han personliga tips på en MOTORTVÄTT. tack för mig
åk till en hall valfri som har olje och kem avskiljare (allatvätthallarhardet) sen kör du med fälg avfettning och sen högtryck så ska du se de blir rent
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
ajaa för dom som inte är trädkramare kanske kan svara på min fråga kanske..
jag som tvättar på på uppfart är suger på att tvätta av motorn med, vilka delar är viktiga att skydda innan man sprutar på medel o spolar av ?
sportfilter(om man har), känsliga o öppna tänddelar, undvika o spola direkt mot skärningarna, göra något så att de inte kommer vatten mellan + o - på batt.
Måste väl finnas Miljövänlig avfettning ? isånafall skall man använda detta och har du tillgång till gräsmattan och inte är extremt golfbollsrädd om den så skall du hellre stå där och köra med avfettning då det går ned i gräset och när regnvattnet kommer blir det som ett filter och följer ej med ner i grundvattnet
Måste väl finnas Miljövänlig avfettning ? isånafall skall man använda detta och har du tillgång till gräsmattan och inte är extremt golfbollsrädd om den så skall du hellre stå där och köra med avfettning då det går ned i gräset och när regnvattnet kommer blir det som ett filter och följer ej med ner i grundvattnet
Fast det är ju inte bara avfettningsmedlet som är miljöfarligt utan det som medlet löser upp och som sedan spolas av och rinner ner i marken te.x olja och annat gott
Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (26 oktober 2008)
MVH Fredrik Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Använd crc motortvätt på en gds hall. Eller andra fabrikats motorvättar. Avfettningsmedel är ganska klent mot motorfettet.
Joo skrev:
Mortalis skrev:
Nej det går till sjö/vattendrag. Och det går orenat/obehandlat dit och det är ju därifrån du sen får ditt dricksvatten, eller om du tänkt bada där. Spillvatten är det som renas...inte dagvatten
Du vet att allt vatten som når en kran i ett hus är renat va? av ditt inlägg så kan man tro att du skriver att vi får vårat kranvatten direkt från sjöarna!
Det tas prover flera gånger i veckan manuellt av anställda på kommunen och sedan så mäts det hur mycket värden och liknande som helst innan vattnet går ut till "kunderna", det renas i flera olika steg innan det ens hamnar i dricksvattenreservoaren, och där tas det pH värden och grumlighet och massa annat..
Det som förstör när man tvättar bilen/tömmer olja i brunnarna i gatan är naturen, eftersom det vattnet rinner till närmsta sjö/vattendrag.. Att vi blir drabbade av det är totalt omöjligt..
Så vill du förstöra naturen så låter du vattnet rinna ner i gatubrunnarna!
Säg de till de ca350 pers som bor i Lilla Edet som blev förgiftade av vattnet. (vinterkräksjukan)
Fast det är ju inte bara avfettningsmedlet som är miljöfarligt utan det som medlet löser upp och som sedan spolas av och rinner ner i marken te.x olja och annat gott
Ja juste shiit så långt tänkte ja aldrig men principen för just avfettning är så iallafall
väldigt vad miljökämpar det fanns helt plötsligt.. Nä, jag tror jag ska åka ned på gatan och göra motortvätt med en blandning av svavelsyra, lacknafta och aceton nu
Ja men klart man får tänka lite på miljön, det är nog med att vi skitar ner luften med våra bilar. Jag vill att mina ungar och deras ungar ska kunna fiska i sjön här i närheten i framtiden. Att tvätta bilen så vattnet rinner ner i en dagvattenbrunn är dumt, men att köra en motortvätt är fan helt idiotiskt.
Ja men klart man får tänka lite på miljön, det är nog med att vi skitar ner luften med våra bilar. Jag vill att mina ungar och deras ungar ska kunna fiska i sjön här i närheten i framtiden. Att tvätta bilen så vattnet rinner ner i en dagvattenbrunn är dumt, men att köra en motortvätt är fan helt idiotiskt.