2309
Sök

Motortvätt på gatan!?

527 Inlägg
16 oktober 2008
Trådstartare
Jag hade tänkt köra en motortvätt på bilen, duscha ner motorn med avfettningsmedel och sen spola av.
Får man göra detta ute på gatan, och vattnet som blir över kommer rinna ner i dagvattenbrunnen?

Kom gärna med tips på en särdeles bra motorvättsmedel också, om inte annat så blir det Biltemas avfettning.

Hej!
Senast redigerat av Loffe123 (16 oktober 2008)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 oktober 2008
Inte rekomenderat då du skickar ner olja ofiltrerat i dagvattnet. Välj en gds-hall (eller liknande) alternativt gräsmatta så det blir lite filtrering innan det går ut i naturen.

dARKiE
5 031 Inlägg
16 oktober 2008
Nej det får man ej.

Kör till någon tvätt typ gör det själv tvätt som har golvbrunn.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

FreddeK
16 oktober 2008
Avfettning, olja och skit rinner rakt ner i dagvattenbrunnen, Inte bra som sagt!

Truckdriver!
68 Inlägg
16 oktober 2008
Ska man vara riktigt noga så får man inte ens tvätta bilen ute lr på garageuppfarten. Åk du till närmsta OKQ8 låna en gds-hall och gör en motortvätt där finns det riktiga avskiljare osv...

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper

2 283 Inlägg
16 oktober 2008
Åk en bra bit hemifrån och gör det så borde det väl inte beröra dig?

R.I.P. Michael Jackson!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 oktober 2008
Hoppas de va ironiskt Pikey. Annars kommer ja till din dagvattenbrunn o erbjuder gratis motortvätt åt alla förbipasserande
Senast redigerat av Mortalis (16 oktober 2008)

DFFL
9 020 Inlägg
16 oktober 2008
Mortalis skrev:
Hoppas de va ironiskt Pikey. Annars kommer ja till din dagvattenbrunn o erbjuder gratis motortvätt åt alla förbipasserande

Hur skulle det störa honom?
(Ifall man inte bryr sig om oljudet från kön)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 oktober 2008
kan väl få dricka de förgiftade vattnet som går i princip orenat till drickskranen

DFFL
9 020 Inlägg
16 oktober 2008
Så vattnet som rinner ut på gatan går raka vägen till min kran?
Knappast va?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 oktober 2008
Nej det går till sjö/vattendrag. Och det går orenat/obehandlat dit och det är ju därifrån du sen får ditt dricksvatten, eller om du tänkt bada där.
Spillvatten är det som renas...inte dagvatten

741 Inlägg
16 oktober 2008
Mortalis skrev:
Nej det går till sjö/vattendrag. Och det går orenat/obehandlat dit och det är ju därifrån du sen får ditt dricksvatten, eller om du tänkt bada där.

Du vet att allt vatten som når en kran i ett hus är renat va? av ditt inlägg så kan man tro att du skriver att vi får vårat kranvatten direkt från sjöarna!

Det tas prover flera gånger i veckan manuellt av anställda på kommunen och sedan så mäts det hur mycket värden och liknande som helst innan vattnet går ut till "kunderna", det renas i flera olika steg innan det ens hamnar i dricksvattenreservoaren, och där tas det pH värden och grumlighet och massa annat..

Det som förstör när man tvättar bilen/tömmer olja i brunnarna i gatan är naturen, eftersom det vattnet rinner till närmsta sjö/vattendrag.. Att vi blir drabbade av det är totalt omöjligt..

Så vill du förstöra naturen så låter du vattnet rinna ner i gatubrunnarna!
Senast redigerat av Joo (16 oktober 2008)

3 120 Inlägg
16 oktober 2008
Joo skrev:
Mortalis skrev:

Du vet att allt vatten som når en kran i ett hus är renat va? av ditt inlägg så kan man tro att du skriver att vi får vårat kranvatten direkt från sjöarna!

Det tas prover flera gånger i veckan manuellt av anställda på kommunen och sedan så mäts det hur mycket värden och liknande som helst innan vattnet går ut till "kunderna", det renas i flera olika steg innan det ens hamnar i dricksvattenreservoaren, och där tas det pH värden och grumlighet och massa annat..

Det som förstör när man tvättar bilen/tömmer olja i brunnarna i gatan är naturen, eftersom det vattnet rinner till närmsta sjö/vattendrag.. Att vi blir drabbade av det är totalt omöjligt..

Nja så himla mycket renas det inte och inte testas det febrilt varenda dag heller, men visst jag förstår din point tongue

Självklart ska man inte tvätta över en dagvattenbrunn som sagts i tråden, GDS-hall med lokalt reningsverk eller oljeavskiljare i första hand och de sämre alternativet att stå hemma på gräsmattan i andra hand.

741 Inlägg
16 oktober 2008
viccoA skrev:
Nja så himla mycket renas det inte och inte testas det febrilt varenda dag heller, men visst jag förstår din point tongue

Jasså? det renas bara lite halvdant? smile

Jag har praktiserat i över 1/2 år på reningsverken i vetlanda kommun, och kan säga att det är STENHÅRT med riktigt rent vatten, dom kör dagliga kontroller manuellt och skriver ner ALLT som händer.. Går något värde över vad det får vara när dom inte är där så larmar det direkt till "huvudkontoret".. Helt enkelt vattnet kommer inte perfekt ut ur dricksvattenreservoaren..
Senast redigerat av Joo (16 oktober 2008)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 oktober 2008
äh allt man behöver en högtryck och industriavfettingin tar bra som fan=D  sen om alla värkar va så miljö vänliga här omkring så kan de alla sälja bilen och köpa en nissan micra;)

vem bryr sig om hur miljön är om hundra år när man e död inom 10 big_smile

2 283 Inlägg
16 oktober 2008
Mortalis skrev:
kan väl få dricka de förgiftade vattnet som går i princip orenat till drickskranen

Jag dricker bara läsk och värmer piroger så det är lugnt.

R.I.P. Michael Jackson!

3 120 Inlägg
16 oktober 2008
Joo skrev:
viccoA skrev:

Jasså? det renas bara lite halvdant? smile

Jag har praktiserat i över 1/2 år på reningsverken i vetlanda kommun, och kan säga att det är STENHÅRT med riktigt rent vatten, dom kör dagliga kontroller manuellt och skriver ner ALLT som händer.. Går något värde över vad det får vara när dom inte är där så larmar det direkt till "huvudkontoret".. Helt enkelt vattnet kommer inte perfekt ut ur dricksvattenreservoaren..

Reningsverk? Du har väl ändå praktiserat på ett vattenverk om vi ska diskutera kvalitén i kranen?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 oktober 2008
Joo skrev:
Mortalis skrev:

De hinner rena en mängd ja med hjälp av dammar, men LÅNGT ifrån allt.

"Reningseffekten i den stora Järnbrottsdammen är ca 70% avskiljning av suspenderade ämnen och 30-50% reduktion av tungmetaller. I de planerade dammarna uppskattas reningseffekten bli minst lika bra som i Järnbrottsdammen."
Taget från VA Verkets Göteborgs hemsida.
Står alla och häller olja i brunnarna så blir ju reningseffekten mindre eftersom verken ändå inte hinner med allt som åker igenom...
Om du sett på nyheterna någon gång när de rapporterat om oljekatastrofer osv så vet du väl för tusan hur fint det blir av olja i vattendrag och hur lätt det är att sanera de...Gud asså...här ska man antingen vara för all möjlig jävla förorening för att man kör bil, eller så ska man ta cykeln.
Kan väl begränsa sitt utsläpp iaf o inte vara helt korkad.

1 353 Inlägg
16 oktober 2008
som någon sa så är det till och med förbjudet att tvätta bilen vanligt på sin egen gård/uppfart, dock tror jag inte någon följer det ^^
men att tvätta av allt möjligt skit ifrån motorn och bara låta det rinna ut är lite väl elakt emot moder natur sad

There's no replacement for displacement

dARKiE
5 031 Inlägg
16 oktober 2008
volvo_dude skrev:
äh allt man behöver en högtryck och industriavfettingin tar bra som fan=D  sen om alla värkar va så miljö vänliga här omkring så kan de alla sälja bilen och köpa en nissan micra;)

vem bryr sig om hur miljön är om hundra år när man e död inom 10 big_smile

Höhö, ego. Tänk på dina framtida barn och barn barn, ska dem leva i skit om några år ? ;D

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Sök