3756
Sök

Lås & radera

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#1
Lås & radera
Senast redigerat av Nires (11 juli 2011)

186 Inlägg
17 oktober 2008
#2
inte vad jag vet . inte så duktig på sånt. men generatorn då¨. för generatorn måste man väl också ha för bilen ska starta. men det behöver ju inte vara det men en vild gissning. om det skulle vara det.

Titel??
30 Inlägg
17 oktober 2008
#3
Nires skrev:
Som sagt, har en Audi A4 1.9 TDI -98 som inte startar. Den har fungerat klockrent men så började den bli segare på att starta och nu så startar den inte alls.

- Batteriet fungerar
- Startmotor fungerar
- Bytt bränslefilter
- Kollat säkringar och dylikt m.m

Vet inte vad jag ska hitta på längre, belöning för den rätta hjälpen som leder till att bilen fungerar igen.

Tacksam för endast seriösa svar!
Finns det ingen verkstad där du bor?

\\ Original är för Gubb-jävlar! //

Eliminator
1 441 Inlägg
17 oktober 2008
#4
Batteriet med all sannolikhet, dieselbilar tar mycket ström vid start, nu när det blir kallare så ger sig de dåliga batterierna till känna.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#5
Generatorn bör fungera eftersom den laddade bra innan.


Det där med verkstad tar jag verkligen i sista hand, har inte lust att betala lika mycket pengar till dom som jag köpt bilen för.

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#6
Sokrates skrev:
Batteriet med all sannolikhet, dieselbilar tar mycket ström vid start, nu när det blir kallare så ger sig de dåliga batterierna till känna.

/Tommy.
Men om man har en annan bil som laddar samtidigt via startkablar bör väl räcka?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 oktober 2008
#7
Kollat spänningen på batteriet? Går startmotorn segare å segare? Eller går den men den startar inte?
Om de ä så kan de va glödstiften?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

2 072 Inlägg
17 oktober 2008
#8
har du testat o koppla bilen?
har du nån ström allas?
nästa gång du ska starta bilen knacka på startmotorn? (hade samma problem på audi 100 2,5tdi)

(ps kolla så att täningslåset inte har gett upp.. försök att lyfta nyckeln medans du startar bilen) hade de problemet åxå på diseln..

annars kan du förklara lite mer vad som händer när du försöker starta bilen.. när du har ström från annan bil..

Sandzoo i da house

Eliminator
1 441 Inlägg
17 oktober 2008
#9
Om den startar med starkablar är det garanterat batteriet.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
17 oktober 2008
#10
Tja presis som någon antydde med batteriet hur gammalt e det å hur e vätskenivån i det har hört att
ett vätske batteri har en livslängd på ca5-6 år om det sköts om där efter så segar dom ur .... å ej håller
det amp antal som den ska leverera enymore ....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

582 Inlägg
17 oktober 2008
#11
det är batteriet så HIT ME STÅLARNA!!

hej

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#12
Boostrider skrev:
Kollat spänningen på batteriet? Går startmotorn segare å segare? Eller går den men den startar inte?
Om de ä så kan de va glödstiften?
Batteriet ska vara okej och startmotorn fungerar som vanligt och glödstiften är nya.

39 Inlägg
17 oktober 2008
#13
det är ett ganska så vanligt fel på audi tdi:n, pröva att lufta systemet riktigt, går inte det så bogsera igång den. Det kan även vara att du måste byta returslangarna mellan spridarna och dieselfiltret, plus att det brukar fara en o-ring i umpen men det är sällan så jag tycker att du ska lufta den riktigt:) att den behöver mer ström är det nog inte, den skall starta även när det är under 40-, det vill säga om inte motorn är helt slut förstås:rolleyes:
Senast redigerat av Ollle (17 oktober 2008)

Eliminator
1 441 Inlägg
17 oktober 2008
#14
Men, ett batteri kan bli dåligt från en dag till nästa. Ena dagen kan det funka bra och nästa vara stendött.
Startmotorn går segt, hur kan det ha med bränsletillförseln och göra!?!
Eventuellt skulle det kunna vara dålig kontakt i jordpunkterna till chassiet kolla minuskabel från batteri till kaross och jordkabeln motor och chassi.

/Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (17 oktober 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#15
Låter vettigt, ska prova det lite mer imorgon då bilen står på jobbet.


Vill även passa på att klargöra att allt fungerar precis som vanligt bara att den inte vill komma igång. Soppan kommer till pumpen men om den kommer vidare vet jag imorgon, vill även höra andra förslag om det nu inte skulle vara det.

39 Inlägg
17 oktober 2008
#16
enligt "Nires" så verkar ju batteri och startmotorn fungera som det ska, för en så ny diesel så ska det inte vara nått problem även när det är dåligt med ström eller när det är kallt, jag har ju inte sett bilen själv så jag kan inte bilda mej en egen uppfattning. Det är ett typiskt audi fel att returslangarna blir dåliga och dom börjar att dra tjuvluft.

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#17
Ollle skrev:
enligt "Nires" så verkar ju batteri och startmotorn fungera som det ska, för en så ny diesel så ska det inte vara nått problem även när det är dåligt med ström eller när det är kallt, jag har ju inte sett bilen själv så jag kan inte bilda mej en egen uppfattning. Det är ett typiskt audi fel att returslangarna blir dåliga och dom börjar att dra tjuvluft.
Har bytt en returslang som såg lite dålig ut, men kan det verkligen påverka såpass mycket att den inte ens hoppar igång minsta lilla?

Det skulle kunna vara något sådant men så byter man och fixar till det, sen då om det inte skulle fungera?

Trodde först att de va bränslefiltret som nu är precis bytt.

39 Inlägg
17 oktober 2008
#18
Dom vanligaste felen är:

Packningar i pumpen
Pumpen
Returslangar

för när slangarna blir dåliga så drdr dom tjuvluft, och audi har ju självavluftning på dessa men det är ett rent ***vete att lufta den endå, ett vanligt fel på dessa är just att dom är känsliga med luft i systemet.

så mitt tips är att kolla dessa grejorna, pröva även med att rulla igång den nedför en riktigt brant backe.cool
Senast redigerat av Ollle (17 oktober 2008)

50 Inlägg
17 oktober 2008
Trådstartare
#19
Ollle skrev:
Dom vanligaste felen är:

Packningar i pumpen
Pumpen
Returslangar

för när slangarna blir dåliga så drdr dom tjuvluft, och audi har ju självavluftning på dessa men det är ett rent ***vete att lufta den endå, ett vanligt fel på dessa är just att dom är känsliga med luft i systemet.

så mitt tips är att kolla dessa grejorna, pröva även med att rulla igång den nedför en riktigt brant backe.cool
Tack för tipsen, allt ska kollas imorgon.

Kommer försöka få ihop ett par polare ikväll och försöka rulla igång den ( finns endast uppförsbackar i närheten)

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
17 oktober 2008
#20
"Belöning" är det magiska ordet för att få hjälp snabbt big_smile

Annars som "Sokrates" sa, prova med startkablar....felsökning.

Hoppas du löser problemet! wink
Senast redigerat av supersupra87 (17 oktober 2008)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."


Sök