3284
Sök

Av/på halvljus per automatik

424 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#1
Tjenare!

Eftersom mor gång efter gång kör slut på batteriet genom att lämna lyktorna igång när hon tar bilen till jobbet, har jag beslutat mej för att göra något åt det.

Det r alltså en opel corsa -85a så den saknar automatik utan har ett reglage. Så vad jag vill helt enkelt koppla belysningen på tändningen så att lyktorna stängs av när tändingen är av och lyser när tändingen är på.

varför har man inte gjort så från början? är tyskarna född i farstun eller?
som jag förstår så är det väl bara att dra om kablarna lite, eller?

/simon

**// Toyota \\**

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
23 februari 2006
#2
Det borde nog bara vara att lossa på lite paneler och dra om parkerings- och halvljusens trådar till tändlåset smile Så gjorde åtm. en kompis på sin Corsa -91 smile

edit: sen är det bara att ta bort "vippan" för parkerings- och halvljusen och lägga dit en bit snyggt trä eller nåt liknande big_smile
Senast redigerat av calibra_nox (23 februari 2006)


424 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#3
mja fast jag vill fortfarande ha kvar möjligheten att skifta mellan halv och parkeringsljus, så brytaren får vara kvar, bara jag kopplar strömmen så att den inte fungerar då tändingen är av.

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
23 februari 2006
#4
Dra en kabel från ett stift på säkringshållaren, som har spänning när tändningen är på, till matningen på halvljusströmbrytaren. Då får strömbrytaren spänning bara när tändningen är påslagen. Koppla kabeln före säkringen, det blir nog för hög ström för säkringen annars.
Jag antar att ljuset har egen säkring.

Tänkte också säga att om batteriet har blivit tömt många gånger så finns risken att det kan sluta fungera när som helst, var beredd på det. Alla vanliga "startbatterier" mår mycket dåligt av att laddas ur totalt.

Dieseldoktor
112 Inlägg
23 februari 2006
#5
köp ett par dimljus och koppla in så dom lyser när ljuset är av så får du både automatiskt ljus som är lagligt på dagen och du slipper ha strålkastarna på i onödan. själv tycker jag att ljustvånget är det sämsta som finns.


21 761 Inlägg
23 februari 2006
#6
Hur ska man stänga av dimljuset då? Om de ska lysa när halvljuset är av så måste man väl vrida på halvljusknappen för att släcka dimljuset och då dras ju batteriet ur. Hur hade du tänkt att det ska kopplas?

424 Inlägg
23 februari 2006
Trådstartare
#7
jadu chevrolet du menar att jag ska sköta sätta fdimljusen på tändingen och låta strålkastarna vara off hela tiden?? hehe blir nog mer jobb, sitter inga hållare för dimljus på bilen tyvärr, det blir för mcyket arbete. dessutom måste jag ha rött jus bak också, inte så snyggt med lösa bakljus tongue

men jag ska koppla som dröni säger och se om det funkar !, det skulle isf va kung! min förra bil varnade med en summer men det var iaf bättre än inget tongue men varför ska jag använda ljusets egna säkring den e ju antagligen kopplad direkt på batteriet, kan jag inte använda en annan säkring som e kopplad på tänding redan? kanske låter knäppt men jag är inte så bra på bilelektronik.

/simon

**// Toyota \\**

781 Inlägg
24 februari 2006
#8
parayaCar skrev:
jadu chevrolet du menar att jag ska sköta sätta fdimljusen på tändingen och låta strålkastarna vara off hela tiden?? hehe blir nog mer jobb, sitter inga hållare för dimljus på bilen tyvärr, det blir för mcyket arbete. dessutom måste jag ha rött jus bak också, inte så snyggt med lösa bakljus tongue

men jag ska koppla som dröni säger och se om det funkar !, det skulle isf va kung! min förra bil varnade med en summer men det var iaf bättre än inget tongue men varför ska jag använda ljusets egna säkring den e ju antagligen kopplad direkt på batteriet, kan jag inte använda en annan säkring som e kopplad på tänding redan? kanske låter knäppt men jag är inte så bra på bilelektronik.

/simon

de att du inte skulle används den andra säkringen är någ bara för om du belasta den för hårt snäller ju den..

därför du ska använda halvljuset säkring.

21 761 Inlägg
24 februari 2006
#9
Alltså jag menade att kabeln ska kopplas till ett stift på säkringsdosan som är spänningsförande endast när tändningen är på, men det är nog bäst att sätta kabeln på stiftet före säkringen eftersom om spänningen tas efter säkringen så finns risk att den blir överbelastad och går sönder.
Jag antar att halvljuset har en egen säkring, det är så på min Volvo iaf, därför har jag föreslagit att du kan ta spänningen från säkringsdosan utan att gå via säkring.

Hoppas att jag inte tjorvade till det nu.

424 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
#10
okej alltså stiften är det dom som håller i säkringarna??

**// Toyota \\**

21 761 Inlägg
26 februari 2006
#11
Ja, flatstiften som man ansluter kablarna på.

SSS -12
3 217 Inlägg
26 februari 2006
#12
_chevrolet_ skrev:
köp ett par dimljus och koppla in så dom lyser när ljuset är av så får du både automatiskt ljus som är lagligt på dagen och du slipper ha strålkastarna på i onödan. själv tycker jag att ljustvånget är det sämsta som finns.

Då har vi delade meningar där... Ljustvånget är bra på det viset att man med en lätt titt över axeln kan se om där kommer en bil eller om den står stilla!

I vissa (notera väl VISSA) lägen kan det vara svårt att se det när man bara ser sig över axeln!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

draminbil.nu
1 382 Inlägg
26 februari 2006
#13
Vill man inte pilla själv så finns ju alltid alternativet att lämna in den till en bil-els firma.. kostar ju några kronor men det är ju ett smidigt sätt om man inte är så haj på el..


_chevrolet_ skrev:
köp ett par dimljus och koppla in så dom lyser när ljuset är av så får du både automatiskt ljus som är lagligt på dagen och du slipper ha strålkastarna på i onödan. själv tycker jag att ljustvånget är det sämsta som finns.

Är du seriös med att du tycker det är det sämsta som finns? Kolla på en bil mitt i sommaren mitt på ljusa dagen som kör utan ljuse och jämför med en som kör med ljuse.. Ingen tvekan om vem som syns mest...


424 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
#14
specíellt i stadstafik där bilar står parkerade längs gatorna kan det vara bra att se vilka bilarna som "rör på sej" och inte.

(( annat var det i ghana (västafrika) när jag var där för ett tag sen, där körde man tamejfan utan lyktor på natten inte speciellt smart när lokalbefolkningen liksom inte syns på bra när det är mörkt tongue men oss turister såg dom ))

**// Toyota \\**


Sök