3270
Sök

Värsting volvomotor utan turbo

Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 december 2008
#61
Mechanimal skrev:
Peugot/Renault/Volvo-sexan satt väl i DeLorean också om jag ej har fel?

ja tyvärr valde dom den motorn till den grymma bilen

Jonas

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#62
Här kommer ett sugmotorrecept på 270hk.
https://www1.garaget.org/archive/25/24407/31767/31767-614486.jpg
2,7 l rallycrossmotor utan turbo.
B23 underdel borrad 1:a öd och planad
B230 turbo kolvar + kolvringar
Polerade å viktjustade b23 stakar
Ombyggd å balanserad b23 vev
2 st Weber 50
405 topp från antes motor- m 48/40 ventiler, planad å portad, dubbla ventilfjädrar
Unitec kam
Justerbart kamdrev
Växellåda orginal m47
Avgassystem 2,5"
Extraktor 3"
S80 fläkt
Redhot bränsle pump
Kingfilter

270 hk / 300 Nm

http://www.garaget.org/?car=31767
Senast redigerat av TurbOla (18 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 december 2008
#63
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:
Bjornn skrev:
Vill rekomendera Volvo B280F PRV6 Deuvren. De är enligt min uppfattning den motor volvo andvänt som du kan få ut mest effekt ur utan turbo. Den är dessutom väldigt slitstark och tålig.
Den har andvänts i F1 med över 1000hk i och om du skulle ändra dej och vilja ha turbo klarar den även 2bars laddtryck.
Finns en del fördomar om denna motor, då den tidigare hette B27- B28. Men B280 är det inget fel på.

Vilka bilar satt den i?

760 88-90 hade B280E eller B280F bra mycket bättre än B27 o B28

men nej? snälla, har haft både B28E och B280F och jag tror ingan av dem pallar så mycket mer än orginaleffekten, långt ifrån några 1000hk, hehe...

å har dessutom en polare med B280E som har skurit sina lager 2ggr så skottsäker är inte ens B280, visst, betydligt bättre än sin föregångare men inget man trimmar...

ps. även lite årsmodell fel där, -88+ hade B280F (med katt) -87 hade B280E
Senast redigerat av Xoff (18 december 2008)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
18 december 2008
#64
Xoff skrev:
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:

Vilka bilar satt den i?

760 88-90 hade B280E eller B280F bra mycket bättre än B27 o B28

men nej? snälla, har haft både B28E och B280F och jag tror ingan av dem pallar så mycket mer än orginaleffekten, långt ifrån några 1000hk, hehe...

å har dessutom en polare med B280E som har skurit sina lager 2ggr så skottsäker är inte ens B280, visst, betydligt bättre än sin föregångare men inget man trimmar...

ps. även lite årsmodell fel där, -88+ hade B280F (med katt) -87 hade B280E

nej knappast en bil motor att trimma, men B280 är ju bättre än B27-28

Jonas

168 Inlägg
18 december 2008
#65
s50b32 bmw 6a med 321 sughästar orginal kan de inte vara något?


Reservdansk
6 271 Inlägg
18 december 2008
#66
orange skrev:
s50b32 bmw 6a med 321 sughästar orginal kan de inte vara något?

Är det en Volvo motor? Inte? Nå, då är det offtopic så det skriker om det! wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Med lem
1 127 Inlägg
18 december 2008
#67
TurbOla skrev:
Här kommer ett sugmotorrecept på 270hk.

Vet att det finns en som heter Nicke Lindgren som har en ganska skön PV med 16V sugmotor på savarturbo:

http://medlem.spray.se/nikl/2.7L-16V.JPG

TOPP.

Stomme portad B234 16V.

* 35mm mekaniska tryckare.
* 38mm ventiler IN.
* 33mm ventiler UT.
* Ventilsäten i stål.
* Ventilfjädrar.
* Kamaxlar Köhler.                       ( Värden på den skulle vara kul att veta smile )
*Marin kamdrivning.
*Förgasare Weber 55.
*Prospark fördelarlös tändning.

BLOCK.

Blockämne B230.

* Kolvar 16V ROSS.
*Stålvev.
*Verdistakar.
*Vätskekyld oljekyare.

Motorn byggs av Gunnar Lundström.


285hk/6500RPM
340NM/6000RPM

Inte lite skön låda hade han heller. Sellholm MPG. big_smile DVS Sekventiell 5-växlad låda, rakskurna drev. Smakar det så kostar det ju också!


http://img2.putfile.com/main/5/14511415868.jpg  http://medlem.spray.se/nikl/Sellholm-MPG_1-small.JPG

Länk till tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;start=0


517 Inlägg
19 december 2008
#68
TurbOla skrev:
Ghost_Face skrev:
Det är sånt här som förstör hela garaget-forumet! massa idioter som hi-jackar tråden genom att posta en massa skit som inte ens hör till ämnet. Stoppa en ny volvo v8 i en folkrace-bil... jo, tjena sad

Hur gick det Sporn? fick du någon klarhet över vilken motor/block du skulle utgå ifrån?

Du påstår helt enkelt att alla 240 är folk-race bilar?
Jag tror inte att killen med Yamaha/Volvo V8an använder den som folkracebil....
Han frågade ju om en värsting-volvomotor utan turbo, och V8an är Volvos starkaste sugmotor utan överladdning.

Jag förstår inte ditt problem med det?

Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
#69
Xoff skrev:
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:

Vilka bilar satt den i?

760 88-90 hade B280E eller B280F bra mycket bättre än B27 o B28

men nej? snälla, har haft både B28E och B280F och jag tror ingan av dem pallar så mycket mer än orginaleffekten, långt ifrån några 1000hk, hehe...

å har dessutom en polare med B280E som har skurit sina lager 2ggr så skottsäker är inte ens B280, visst, betydligt bättre än sin föregångare men inget man trimmar...

ps. även lite årsmodell fel där, -88+ hade B280F (med katt) -87 hade B280E

Min -88 hade en B280 E.. ang. inslag om dålig maskin. bara att titta på till salu annonserna hur många som inte toppackningen gått på eller skuren motor.. ;-)

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 december 2008
#70
Ghost_Face skrev:
TurbOla skrev:
Ghost_Face skrev:
Det är sånt här som förstör hela garaget-forumet! massa idioter som hi-jackar tråden genom att posta en massa skit som inte ens hör till ämnet. Stoppa en ny volvo v8 i en folkrace-bil... jo, tjena sad

Hur gick det Sporn? fick du någon klarhet över vilken motor/block du skulle utgå ifrån?

Du påstår helt enkelt att alla 240 är folk-race bilar?
Jag tror inte att killen med Yamaha/Volvo V8an använder den som folkracebil....
Han frågade ju om en värsting-volvomotor utan turbo, och V8an är Volvos starkaste sugmotor utan överladdning.

Jag förstår inte ditt problem med det?

Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Japp de e ju riktigt.. :-)

huh?
10 427 Inlägg
19 december 2008
#71
Volvo__Mannen skrev:
Mechanimal skrev:
Peugot/Renault/Volvo-sexan satt väl i DeLorean också om jag ej har fel?

ja tyvärr valde dom den motorn till den grymma bilen

Saab var även inne på att köra den motorn från början i Saab 9000,
men Scanias motormontering i Södertälje bromsade pga att dom kände sig hotade wink


2 021 Inlägg
19 december 2008
#72
Bjornn skrev:
Hej,
Vill rekomendera Volvo B280F PRV6 Deuvren. De är enligt min uppfattning den motor volvo andvänt som du kan få ut mest effekt ur utan turbo. Den är dessutom väldigt slitstark och tålig.
Den har andvänts i F1 med över 1000hk i och om du skulle ändra dej och vilja ha turbo klarar den även 2bars laddtryck.
Finns en del fördomar om denna motor, då den tidigare hette B27- B28. Men B280 är det inget fel på.

eh...är inte de typ..världens sämsta motor?


Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#73
Ghost_Face skrev:
Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Titta en gång till.
Det enda han har skrivit om syftet är:

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Det kan vara en folkracebil, eftersom han inte ska ha turbo.
Men det kan också vara en kille som är sugen på en trimmad sugmotor helt enkelt!

Du kan inte bara påstå att det är en folkracebil när det inte står det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

KTM 660
537 Inlägg
19 december 2008
#74
TurbOla skrev:
Ghost_Face skrev:
Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Titta en gång till.
Det enda han har skrivit om syftet är:

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Det kan vara en folkracebil, eftersom han inte ska ha turbo.
Men det kan också vara en kille som är sugen på en trimmad sugmotor helt enkelt!

Du kan inte bara påstå att det är en folkracebil när det inte står det. wink

Skrivet av Ts. "Utan överladdning överhuvudtaget, och det för att det inte är tillåtet i folkrace..
Och varför lägga ner så otroligt mycket pengar och energi på en folkracebil som ändå uppnår ett värde av 6500 kr frågar ni er?"

Som sagt läser man hela tråden så vet man också samtalsämnet

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#75
JockeRX7 skrev:
TurbOla skrev:
Ghost_Face skrev:
Mitt problem är:

Hade folk läst den här tråden från början hade dem fattat att tråd skaparen skulle ha motorn i en folkrace-bil... hmm

Titta en gång till.
Det enda han har skrivit om syftet är:

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Det kan vara en folkracebil, eftersom han inte ska ha turbo.
Men det kan också vara en kille som är sugen på en trimmad sugmotor helt enkelt!

Du kan inte bara påstå att det är en folkracebil när det inte står det. wink

Skrivet av Ts. "Utan överladdning överhuvudtaget, och det för att det inte är tillåtet i folkrace..
Och varför lägga ner så otroligt mycket pengar och energi på en folkracebil som ändå uppnår ett värde av 6500 kr frågar ni er?"

Som sagt läser man hela tråden så vet man också samtalsämnet

Nu såg jag att han skrivit det längre ner, lade inte märke till att han skrivit en post till och med att han inte har någon avatar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

245 Inlägg
19 december 2008
#76
Börja med att handla ett "svartblock" hos SPM med största borret, fortsätt sedan med en vev med "lite" slag, vidare så en av hans toppar med dubblastift eller en evo-topp eller kanske 16v-topp med rolig/a kammar. Skippa webrar å tryck dit 4st keihin flatside fuggar modell stora, så har du en motor som jag "tror" kommer vara rätt rolig att köra

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

238 Inlägg
19 december 2008
#77
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 december 2008
#78
101CRX skrev:
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Men du har ju lågt vridmoment i en sugis jämfört med en turbo, det är väl inte kul?

Men en sexa borde ju vara lämpligast att använda sig av, vitsexan på 3 liter. wink
Senast redigerat av TurbOla (19 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 001 Inlägg
19 december 2008
#79
TurbOla skrev:
101CRX skrev:
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Men du har ju lågt vridmoment i en sugis jämfört med en turbo, det är väl inte kul?

Men en sexa borde ju vara lämpligast att använda sig av, vitsexan på 3 liter. wink

en sugis med ca 100hk/l är häftigare än överladdat.

men det är ju min personliga åsikt...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

238 Inlägg
19 december 2008
#80
TurbOla skrev:
101CRX skrev:
ja trimmar du en sugis och du får ca300 hästar så är en värre en turbo med 300 hästar.


kör på sugis

Men du har ju lågt vridmoment i en sugis jämfört med en turbo, det är väl inte kul?

Men en sexa borde ju vara lämpligast att använda sig av, vitsexan på 3 liter. wink

tillräckligt att köra ifrån en turbo:D


Sök