2780
Sök

Skillnaden på dessa 2 steg för kostnaden ?

36 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hur stor är skillnaden jämfört med priset på dessa 2 steg ?

Ska driva 2st 6x9 Infinity och en 10" Rockford Fosgate-bas av den äldre modellen (The Punch)..

tacksam för svar smile

GAS ALPHAX4100 - 1798:-
--------------------
Uteffekt: 4x80W RMS 4ohm, 4x140W RMS 2ohm, 2x275W RMS 4ohm bryggkopplat.
2ohm stabil.
Lågnivå in/utgång (RCA).
Subsonic filter 20-50Hz/12dB.
HP-filter 65-4000Hz (12dB/okt).
LP-filter 40-450Hz (12dB/okt).
Bass boost 0-12dB (45Hz).
Frekvensomfång 10-40000Hz.
S/N 100dB.
Känslighet 0,3-8V.
Avsäkrad 50A.
Mått: 246x55x320mm.
-------------------------------------------------------------------
MDS C4 4-kanalsslutsteg - 1399:-
-----------------------------
Maxeffekt: 4x120 WMAX
Effekt RMS 4Ohm: 4x50RMS (2x160WRMS i mono, 4x80WRMS i 2 ohm)
Delningsfilter: JA 12dB, Lågpassfilter 40-400Hz(variabla) Högpass 80Hz
Frekvensomfång: 10-20.000Hx
Signalbrus: 0,13%
Ingångskänslighet: 200mV-5V

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 oktober 2008
#2
Det är en skaplig effekt skillnad i alléfall: Gas - 4x140W RMS 2 ohm
                                                            Mds - 4x80 WRMS  2 ohm

Sen att jag har bättre erfarenhet av Gas, är en helt annan sak smile

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

36 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#3
kk.. tongue fler svar från andra användare ? :> jag ska köpa MDS eller GAS-steg imorgon.. tips på vilken man ska köpa uppskattas smile

mvh kenny

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)

6 851 Inlägg
19 oktober 2008
#4
Detta kommer sluta i en MDS VS GAS/BRL tråd..så jag säger med en gång, välj själv, samma skit!
Ta det som är snyggast och passar in till ditt bygge.

(personligen hade jag valt GAS pga. delningsfiltret är justerbart i både Hp och Lp.)
Senast redigerat av TT-Avant (19 oktober 2008)


36 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#5
Vad gör delningsfilter ? Om du orkar svara på det ? smile

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)

Avstängd
116 Inlägg
19 oktober 2008
#6
köp inget av skiten,du blir inte nöjd
beställ detta steg på en gång innan nån annan hinner så du kan va nöjd sen
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16376
riktigt steg det där , inget kina skit

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

16 197 Inlägg
19 oktober 2008
#7
frimarks skrev:
köp inget av skiten,du blir inte nöjd
beställ detta steg på en gång innan nån annan hinner så du kan va nöjd sen
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16376
riktigt steg det där , inget kina skit
hur kan du veta va han blir nöjd av elle inte??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
116 Inlägg
19 oktober 2008
#8
evilaudio skrev:
frimarks skrev:
köp inget av skiten,du blir inte nöjd
beställ detta steg på en gång innan nån annan hinner så du kan va nöjd sen
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16376
riktigt steg det där , inget kina skit
hur kan du veta va han blir nöjd av elle inte??
sluta larva dig , kan inte jämför GAS-MDS med AUDISON för dessa priser när det är nersatt till hälften
det är ett fint steg för sina ord 4tusen oxå  , som snacka  HYANDAI och MERCEDES helt andra världar

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

6 851 Inlägg
19 oktober 2008
#9
Slemhelge skrev:
Vad gör delningsfilter ? Om du orkar svara på det ? smile
Delningsfilter gör som det låter, delar upp ljudet.
Tex. Hp: delar ljudet högpass, alltså från det ställda värdet (tex 150hz) och upp till vad steget/högtalarna klarar att återge.

Lp gör då alltså tvärt om, det tar bort ljudet över det ställda värdet. Lp använder man vanligast till baselement och Hp till midbas,mellanregister och diskant..

Enkelt förklarat..roll


6 851 Inlägg
19 oktober 2008
#10
frimarks skrev:
evilaudio skrev:
frimarks skrev:
köp inget av skiten,du blir inte nöjd
beställ detta steg på en gång innan nån annan hinner så du kan va nöjd sen
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16376
riktigt steg det där , inget kina skit
hur kan du veta va han blir nöjd av elle inte??
sluta larva dig , kan inte jämför GAS-MDS med AUDISON för dessa priser när det är nersatt till hälften
det är ett fint steg för sina ord 4tusen oxå  , som snacka  HYANDAI och MERCEDES helt andra världar
Men man ska dock inte säga bestämt att han inte blir nöjd av ett GAS/MDS steg. kan han mycke väl bli.
Att Audison sedan låter ljudmässigt bättre, i ett bra installerat system är en helt annan femma.
Det kan vara så att personen inte kommer höra större skillnad. Då är dessa extra pengar som Audison steget kostade bortkastade.


16 197 Inlägg
19 oktober 2008
#11
frimarks skrev:
evilaudio skrev:
frimarks skrev:
köp inget av skiten,du blir inte nöjd
beställ detta steg på en gång innan nån annan hinner så du kan va nöjd sen
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16376
riktigt steg det där , inget kina skit
hur kan du veta va han blir nöjd av elle inte??
sluta larva dig , kan inte jämför GAS-MDS med AUDISON för dessa priser när det är nersatt till hälften
det är ett fint steg för sina ord 4tusen oxå  , som snacka  HYANDAI och MERCEDES helt andra världar
men DU kan ju aldrig veta va andra blir nöjda me..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

36 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#12
De erfarenheter jag haft hittills.. jag har inte märkt någon markant skillnad på ljudet med olika slutsteg jag testat... kanske när man ska köra riktigt high-end grejer man ska köpa dyrare grejer tongue jag ska bara lyssna på musik i min Volvo 745 (Original) tongue Så.. vilket slutsteg som helst kanske funkar ? ;>

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)

6 851 Inlägg
19 oktober 2008
#13
Slemhelge skrev:
De erfarenheter jag haft hittills.. jag har inte märkt någon markant skillnad på ljudet med olika slutsteg jag testat... kanske när man ska köra riktigt high-end grejer man ska köpa dyrare grejer tongue jag ska bara lyssna på musik i min Volvo 745 (Original) tongue Så.. vilket slutsteg som helst kanske funkar ? ;>
Exakt som jag skrev i första inlägget..(och det sista) Välj det du själv tycker är snyggast.


Avstängd
116 Inlägg
19 oktober 2008
#14
vi pratar 200kr extra för AUDISON steget?
med tur kan ha få ut samma som han gett när han ska sälja steget i framtiden
med möjlighet till att man i framtiden vill bygga lite seriösare då är AUDISON steget bra ha
för dessa små hundringar finns det ingen tvekan anser jag , och jag vet att det AUDISON ger bättre
kontroll till basen och 6x9orna än va MDS eller GAS stegen som TS nämt
Till trådskaparn , jag har hållt på några år med biljud nu , köp AUDISON steget för ditt eget bästa
jag försöker bara att folk ska bli nöjda , inget annat
Senast redigerat av frimarks (19 oktober 2008)

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

16 197 Inlägg
19 oktober 2008
#15
TT-Avant skrev:
Slemhelge skrev:
De erfarenheter jag haft hittills.. jag har inte märkt någon markant skillnad på ljudet med olika slutsteg jag testat... kanske när man ska köra riktigt high-end grejer man ska köpa dyrare grejer tongue jag ska bara lyssna på musik i min Volvo 745 (Original) tongue Så.. vilket slutsteg som helst kanske funkar ? ;>
Exakt som jag skrev i första inlägget..(och det sista) Välj det du själv tycker är snyggast.
precis big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

6 851 Inlägg
19 oktober 2008
#16
frimarks skrev:
Till trådskaparn , jag har hållt på några år med biljud nu , köp AUDISON steget för ditt eget bästa
jag försöker bara att folk ska bli nöjda , inget annat
Haha...ja jag och evilaudio har inte hållit på några år, vi är båda totala nybörjare på ljud.
Det jag fått höra om SRx stegen har varit väldigt blandade. Fått höra att de ska låta bra och dåligt.
Dock så har min förra team kompis haft dem monterade i sin bil och enligt han så lät det INTE bra.
Så har du inte lyssnat på det själv så....roll


2 911 Inlägg
19 oktober 2008
#17
Nej, SRX är en besvikelse om man har hört LRX tidigare, man trodde lite att Audison-feelingen skulle finnas där, men nej nej...
Även om det prismässigt är olika steg brukar de lite roligare märkena ha samma stuk genom sina serier, som t.ex. gamla hifonics.

Men till trådskaparen så skulle jag nog köra GAS om det är enbart de två alternativen som finns tillgängliga.

Avstängd
116 Inlägg
19 oktober 2008
#18
TT-Avant skrev:
frimarks skrev:
Till trådskaparn , jag har hållt på några år med biljud nu , köp AUDISON steget för ditt eget bästa
jag försöker bara att folk ska bli nöjda , inget annat
Haha...ja jag och evilaudio har inte hållit på några år, vi är båda totala nybörjare på ljud.
Det jag fått höra om SRx stegen har varit väldigt blandade. Fått höra att de ska låta bra och dåligt.
Dock så har min förra team kompis haft dem monterade i sin bil och enligt han så lät det INTE bra.
Så har du inte lyssnat på det själv så....roll
sa han att ett MDS steg under 2 tusen hade låti bättre än SRx?
vilka högtalare hade han?

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

Avstängd
116 Inlägg
19 oktober 2008
#19
Decibel skrev:
Nej, SRX är en besvikelse om man har hört LRX tidigare, man trodde lite att Audison-feelingen skulle finnas där, men nej nej...
Även om det prismässigt är olika steg brukar de lite roligare märkena ha samma stuk genom sina serier, som t.ex. gamla hifonics.

Men till trådskaparen så skulle jag nog köra GAS om det är enbart de två alternativen som finns tillgängliga.
håller med dig faktiskt. och samma här: tvunget att välja då blir det GAS utan tvekan

men det håller högre klass SRx än GAS gör det ,har ju hört GAS steget och SRx
Senast redigerat av frimarks (19 oktober 2008)

Borta Bra Men Helt Väck Bäst

36 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#20
Jag ska inte bygga nå seriösare i framtiden... Går inte med Socialbidrag.. tongue måste använda pengar jag har över efter räkningarna till slutsteget... resten av delarna har jag liggande.. då mitt tidigare (asgammalt) steg gick upp i rök tongue

Går på MDS-steget.. för det är snyggare :> Tackar TT-Avant.. och du frimarks.. gå inte runt och försök tvinga på folk det DU tycker är bra.. jag struntar i om du hållt på med ljud hela livet.. jag ska endast köra 2st 6x9 och en GAMMAL 10" Bas... jag märker ingen skillnad på audison eller MDS antagligen.. tongue

Honda CRX V-tec 16V 1.6L -90 (Såld)
Honda Civic 1.3L -95 (Såld)


Sök