2828
Sök

kamrems fundering

141 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej

Är mitt uppe i ett kamrems byte på en volvo 740 och de ja undrar är om markeringarna på remmen ska stämma me markeringarna på drevena efter att man har snurrat motorn två varv. men vet inte exakt om drevena stämmer till 100 då man inte ser så bra på vev axel drevet och oljepumps drevet men va ja har fattat så behöver inte oljedrevet stämma exakt heller. Om ja sätter tillbaka remskivan på vevaxel så stämmer markeringen med 0 stäcket på plastkåpan. kanske liten skillnad men inte så mkt som ett kugg fel iaf. De går att dra runt motorn utan att nåt tar i men de ska väl inte ta i nånstans på en B230F motor även om inte remmen sitter på?

Vad kan man köpa den bakre plast kåpan för min e lite trasig och rasar typ bara isär. och man måste väl ta av alla drev för att få dit den? va kan hända om den inte sitter där, den blir ju iaf blottad för smuts m.m

Kan kamremen gjort att den gick dåligt. för den bööar när man gasar för mkt och varvet går upp och ner som den vill?

//Peder

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

141 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#2
Ingen som kan.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

KHRacing
20 oktober 2008
#3
skit i markeringarna & nollställ motorn istället.

18 Inlägg
20 oktober 2008
#4
En kug på vevaxeln skulle nog göra dryga cm på remskivan skulle ja tro så det är inte någon fara... men kåpan där du kanske kan tejpa för med silvertejp så det inte är helt öppet iaf:D // Nils

141 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#5
ok. när ja snurrat motorn så stämmer ju kam, vev axeln så som ja ställde den innan ja satte dit remmen men ja hade fått för mej att markeringarna på remmen skulle lägga sig på rätt ställe när man hade snurrat motorn. men men ska bara skruva ihop den nu snart å se om den startar. big_smile

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

141 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
#6
har kommit på en sak till som inte stämmer riktigt för den går fortfarande inte. Men soppa pumpen under bilen ska ju börja brumma när man vrider på nyckeln till radioläge men de gör inte min, den börjar brumma när man vrider till startläge och sen brummar typ 2-3 sekunder efter man vridit av nyckeln igen. varför har de blivit så?

Snabbt svar önskas.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

18 Inlägg
25 oktober 2008
#7
pumpen ska inte pumpa på radiolägen utan på tändningen så går det ca2 sek för då är den uppe i tryck så om du stöter till på starten ska den böja bruma igen;)


Sök