3056
Sök

Sterero,bas högtalare + slutsteg!!!

158 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Jag har en GAS bas högtalare 12" och ja undrar om det är nån som kan ge mig ett bra tips på en bra stereo och ett bra slutsteg till den! vad är det man ska kolla på när man köper slutsteg och stereo, dvs vad är det viktigaste?

Hjultomte
1 500 Inlägg
19 oktober 2008
Biltema har fiiiiiina saker smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

16 197 Inlägg
19 oktober 2008
hur mycke pengar har du att lägga??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

158 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Pengar spelar ingen roll. vad är det ja ska kolla efter, watt och sånt då lr?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 oktober 2008
Ja, en fördel kan vara om stereon har lågnivåutgångar och tidskomp.

Och om man skall kika på Watten så kika då på RMS'n för den är mer exakt. Men stirra dig inte blind på watten, utan det är andra saker som är viktigare, nu får någon annan med mer kompetens inom billjud fylla på lite big_smile

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Ljudfreak
148 Inlägg
19 oktober 2008
Precis, watten spelar inte sån stor roll..  eftersom du har GAS så överstider aldrig 300watt rms. så ett gas alpha 2kanals steg bryggkopplat borde va perfect. 998kr på brl.

1 785 Inlägg
20 oktober 2008
rime skrev:

Om inte pengarna spelar någon roll förstår jag inte varför du köpt en GAS bas.

Watt är inget bra mått på vad man får ut i andra änden. Men ett rikt märke är RMS watten kolla efter ett steg som når upp till din bas RMS effekt. Det gör inget om steget överstiger detta värde du kan ju då köra steget lugnare och med en renare effekt driva basen full ut

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

158 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
rime skrev:

Watt är inget bra mått på vad man får ut i andra änden. Men ett rikt märke är RMS watten kolla efter ett steg som når upp till din bas RMS effekt. Det gör inget om steget överstiger detta värde du kan ju då köra steget lugnare och med en renare effekt driva basen full ut

Jag köpte faktiskt inte det, ja fick den av storebrodern tongue men tack för alla tips, har ni mer så är det bara att skriva smile ju mer tips destå bättre.

158 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Vilken 12" har du då?
Det har ju tillverkats fler än en modell.
rime skrev:
Jag har en GAS bas högtalare 12" och ja undrar om det är nån som kan ge mig ett bra tips på en bra stereo och ett bra slutsteg till den! vad är det man ska kolla på när man köper slutsteg och stereo, dvs vad är det viktigaste?

Jag vet inte riktigt hmm  den är svart o orange om det hjälper hmm

Mollllgan
21 oktober 2008
rime skrev:
Swedenrockers skrev:
Vilken 12" har du då?
Det har ju tillverkats fler än en modell.
rime skrev:

Jag vet inte riktigt hmm  den är svart o orange om det hjälper hmm

Hahahhahah säker på att den inte är orange & svart=)

Kolla om den har ngt nr eller liknande... att den är svart, orange finns det nog fler som är och därför svårt att veta vad det är för bas=)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 oktober 2008
Låter lite som nya alphaserien.. Men kan ha fel.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
21 oktober 2008
Jo, 1025x/1225x har ju dessa färger. smile

200/250WRMS är effekttåligheten på dem, då är ju ett steg på tex 300WRMS ganska lämpligt. Eftersom X-max inte är superstor (gissningsvis 12mm eller däromkring) så kommer ett sånt steg att kunna driva basen fullt ut.
Senast redigerat av Drönirettab (21 oktober 2008)

1 785 Inlägg
22 oktober 2008
Ser basen ut såhär?

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900ALPHA1225X.gif

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900A … 5X_bak.jpg

Bas: 12 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 28-800Hz. Effekttålighet 500W max. 250W RMS. 40oz magnet. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 282mm. Monteringsdjup 143mm. Vas 58 liter. Fs 32Hz. Qts 0,72. BL 11,2. Lådtips: 950BRLM3 (33 liters sluten låda).

X-max står tyvärr inte angivet men skulle inte tro att det överstiger 9mm

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

177 Inlägg
22 oktober 2008
dbjanoz skrev:
rime skrev:

Så om jag har basar som har 500 Wrms och ett steg som ger max 2x250 Wrms så är steget för litet? Eller det kanske blir 500 Wrms om man bryggar det...

158 Inlägg
23 oktober 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Ser basen ut såhär?

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900ALPHA1225X.gif

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900A … 5X_bak.jpg

Bas: 12 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 28-800Hz. Effekttålighet 500W max. 250W RMS. 40oz magnet. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 282mm. Monteringsdjup 143mm. Vas 58 liter. Fs 32Hz. Qts 0,72. BL 11,2. Lådtips: 950BRLM3 (33 liters sluten låda).

X-max står tyvärr inte angivet men skulle inte tro att det överstiger 9mm

a exakt den är det smile vad är x-mas för något ? vilka märke på slutsteg är bra till den här basen då?roll
Senast redigerat av rime (23 oktober 2008)

158 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
http://www.dbakuten.se/detail.php?item_id=16252

hur kan man se hur många RMS ett slutsteg har? hmm
för det finns tre olika med olika ohm, vad spelar ohm för roll? ni kan öppna sidan ja skrev in så kan ni se vad ja menar.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2008
Ohm (motsånd: resistans, impendans) bestäms av basen. Tex den basen du har är på 4Ohm. Om du har 2st såna och paralellkopplar dom så får du 2Ohm. Det är alltså ingenting som du kan ställa själv utan det beror på bas och högtalare som du kopplar på slutsteget. smile Så med 2st såna basar på det slutsteget som du länkade till så får du 80Wrms/bas. Vilket kan bli lite klent.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

158 Inlägg
27 oktober 2008
Trådstartare
Du sa att min högtalare har 40 ohm men hur vet ja det då. asså ja menade inte om de slutsteget ja länkade va bra till just denna högtalaren tongue ja menade hur vet ja vilken  wrms ja ska kolla på för de fanns lite olika på slutsteg. lite lost blev ja hmm

2 118 Inlägg
27 oktober 2008
40 ohm tvivlar jag på tongue 4 kanske ? smile

D.i.l.l.i.g.a.f

158 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
hahah a 4 ohm menade ja tongue

Sök