3440
Sök

Recept för ca 250-270 driftsäkra HK i en B230 turbo?

547 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hej, hittade ingen tråd som direkt passade mina funderingar så jag testar göra en.



Ska i ett kommande projekt använda mig av en b230 turbo, så lite info om vilka komponenter man ska ha vore trevligt.

Siktar på ca 250-270 driftsäkra hästar, hellre 50hk mindre för samma peng än att det smäller inom en månad.




- Vilket block ska man börja på? B230ET/FT/FK?

- Vilken turbo ska man ha? Vill ha snabb spoolup och brett register. (Därför jag heller inte siktar högre i hk.)

- Vilken topp och kamm? Varvvillig men inte för vass så man måste ligga på 5000rpm+ hela tiden.

- Motorstyrning? Ska man ha chippade boxar eller testa på något billigare sprut? Ex Megasquirt.

- Växellåda?

- Ska använda drivlina och bromsar från en turbo, så kommer troligen att köpa en hel bil. (740/940 turbo)
  Skiljer dom sig mycket i bromsar/bakaxel? Vilken typ av diffning är möjligt?

- Koppling? Var landar man i Nm ungefär med ett 250hk motorrecept? Håller orginalkopplingen? Mer körglädje med bättre koppling?



EDIT: Glömde fråga, vad behövs för att ha en extern fuelcell i bagaget? Catchtank? Pumpar?





Hoppas man kan få lite svar, vet ju att det finns många kunniga på denhär sidan så. smile

Mvh Sandvik
(PS ifall det kommit med några ord ni inte förstår så säg till, lätt hänt att det slinter med ord ur finlandssvenskan.smile)
Senast redigerat av Sandvik (20 oktober 2008)

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
20 oktober 2008
#2
tycker du ska köra på FT eller FK block iaf tongue
Ska du drifta seriöst ska du nog köpa en aussie locker diff som håller för det mesta

resten får någon annan svara på, bättre att ge få men lite säkrare svar än helt värdelösa saker tongue

~Andy~

1 062 Inlägg
20 oktober 2008
#3
kolla på min bil den har 280 bänkade hästar har kört med denna motorn nu i ca 1000 mil
har kört ca 50 strippen repor samt har det gått några bakdäck på bredden ^^

tycker iaf att min motor e driftsäker enda jag behövt göra e normala servicar

                 mvh

Team Björkeryd

511 Inlägg
20 oktober 2008
#4
volvoandy90 skrev:
tycker du ska köra på FT eller FK block iaf tongue
Ska du drifta seriöst ska du nog köpa en aussie locker diff som håller för det mesta

resten får någon annan svara på, bättre att ge få men lite säkrare svar än helt värdelösa saker tongue

Jag tror inte att han menar att han ska ut och sladda när han skriver "driftsäker" tongue

Skål för alkohol, orsaken och lösningen till alla livets problem!

547 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
#5
Ja de verkar ju bra smile Hur är spoolupen med 19t? Vilket varvtal ungefär har du dom 1.4 baren du kör på i ladd när bilen inte går alltför tungt?

Mvh Sandvik

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
20 oktober 2008
#6
wieger skrev:
volvoandy90 skrev:
tycker du ska köra på FT eller FK block iaf tongue
Ska du drifta seriöst ska du nog köpa en aussie locker diff som håller för det mesta

resten får någon annan svara på, bättre att ge få men lite säkrare svar än helt värdelösa saker tongue

Jag tror inte att han menar att han ska ut och sladda när han skriver "driftsäker" tongue

man kan ju hoppas iaf? big_smile

~Andy~

561 Inlägg
20 oktober 2008
#7
Jag kör 19T och spoolupen är ingen större skillnad mot original. Verkligen inget man stör sig på iaf.


10 287 Inlägg
20 oktober 2008
#8
16T eller 15G/16T räcker fuller väl till "250-270Hkr". Jag hade ungefär samma setup som Wildboy och bänkade 280Hkr med 15G/16T vid 1.2 bar dock med bra anpassat tändchip.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 oktober 2008
#9
BALAN skrev:
Jag kör 19T och spoolupen är ingen större skillnad mot original. Verkligen inget man stör sig på iaf.

Originalsnurran kommer från Hitlers tid, en 19T är inte så mycket större och betydligt modernare i designen, riktigt trevlig busturbo som tål mycket stryk.

perfekt för rondellkörning och vardagsdrifting wink  300hk kommer man långt på

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
8 januari 2009
#10
Hej

Mitt Recept för 260 uppmätta (utan kylning på intercooler) och hållbara hk.

Block: B230FK -97 med oljekylda kolvar, original stakar och kolvar. Renoverad med nya lager/packningar.
Topp: 531 från B230FB (sen 240) Natrium kylda avgasventiler från 530 turbo topp. Ej planad eller portad.
Kam: VX3
Styrning: Lh2.4 med "steg 1" chippad bränsle och tändning.
Turbo: 18T 1,4bar
Grenrör: "fulhemmasetsatpåeneftermiddag" för att få plats i amazonen i svartstål 50x1,5mm, biltema 50mm extern wastegate.
Avgas: 3" från turbo
Spridare: gröna 968
Justerbar bränsletryckregulator, ca 4 bar.
Lmm: 3" från tidig 960.
Alu IC.
Bränslepump: 255L, tankmonterad.

Satsa på en torsendiff med lite förspänning. Tycker de funkar fint till allt.

Lycka till
Senast redigerat av grusbusen (8 januari 2009)


235 Inlägg
17 januari 2009
#11
Vad är det för skillnad på FT och FK stakar/kolvar?

One Man Clan
4 287 Inlägg
17 januari 2009
#12
TurboTarzan skrev:
Vad är det för skillnad på FT och FK stakar/kolvar?

FT/FK e precis samma motor...



Sök