2717
Sök

Volvo 850 Btcc - Motor skrot - river inför vintern.

4 001 Inlägg
17 juli 2009
#381
torpis skrev:
Xoff skrev:
BlackBetty skrev:

Stakarna är ju viktade från början, LGs nya stakar passar ju rätt i utan modifikation. Sen om man vill balansera motorn kan man ju låta någon annan göra det.

inte helt sant, de flesta h profils stakarna är långt ifrån perfekta när man köper dem, det kan vara värt mödan att lämna in dem på viktning! jag vet flera som lämnat in splitt nya å de har diffat över marginalen...''speciellt från de lite billigare ställerna som lgspeed spm mm...

Grundregel: Har man inte mätt själv så är det inte uppmätta.


Sen reflektion 2, H-profilstakar gör ingenting åt låg oljenivå i motorn. Så börja med att lösa problemen med varför vevlagren rasade innan det stoppas i h-profil och körs vidare.

Det finns mått på en vevstake som är betydligt viktigare än själva vikten

Att ha en välbalanserad & viktjusterad motor ger livslängd (även om det skiljer 50gram så kommer du inte & märka det förrän efter 20.000mil) men även om du gör dessa saker och inte kollar så du har rätt spel i kolvbult & runt lager så riskerar du ras ändå

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 juli 2009
#382
Rundheten i stakarna är A & O!

Är inte vevstakarna helt runda i lagerbanorna kan en nyrenoverad motor rasa efter 200 mil.

Trust me...
Senast redigerat av TurbOla (17 juli 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

300 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#383
http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC01829.jpg
snart helt tomt....

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

474 Inlägg
20 juli 2009
#384
lite väl mycket jobb för att bara renovera en motor tycker jag wink

Volvo S60 2.5T AWD

snickare
612 Inlägg
20 juli 2009
#385
Zwudda skrev:
Som redan nämnts, det har inget med orginal snurran att göra. Pröva att rycka bort Westgate slangen helt och hållet och ut och kör (försiktigt med gasfoten och håll koll på laddet hela tiden) Laddar den på ordentligt då så kan du väl bara sätta dit en slang med ett T kors och pysa upp laddet.

Du kan ju även pröva med en annan styrenhet från någon annan chippad T5:a
det KAN ju faktiskt vara fel på chipet

gör han de frestar han toppen så den kan gå om han ska pysa upp laddet med ett t-kors,bättre o göra de ordentligt istället för och fuska.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

300 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#386
allenalle skrev:
Zwudda skrev:
Som redan nämnts, det har inget med orginal snurran att göra. Pröva att rycka bort Westgate slangen helt och hållet och ut och kör (försiktigt med gasfoten och håll koll på laddet hela tiden) Laddar den på ordentligt då så kan du väl bara sätta dit en slang med ett T kors och pysa upp laddet.

Du kan ju även pröva med en annan styrenhet från någon annan chippad T5:a
det KAN ju faktiskt vara fel på chipet

gör han de frestar han toppen så den kan gå om han ska pysa upp laddet med ett t-kors,bättre o göra de ordentligt istället för och fuska.

toppen och topplockspackningen på T5 motorn pallar en bra bit över 2bar så de ska inte vara några probem. hade ett par stora sprickor i avgashuset dessa kan ha hjälpt till att få dålig ladd men skitsamma den turbon är kastad nu iaf.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

300 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#387
sådär ja, då kan vi skuta över bygeln på spärrhandtaget åt andra hållet för nu finns det inte mer att demontera...

http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC_0446.jpg

tjing

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 juli 2009
#388
Blir det en GLT-motor på 300hk nu? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

300 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#389
TurbOla skrev:
Blir det en GLT-motor på 300hk nu? wink

riktigt sååå roligt ska vi inte ha, men nästan....

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

Lackerare/Plastreperatör
55 Inlägg
22 juli 2009
#390
byta ramnr från den röda smälda du köpte lr varför har du kapat bort det?


300 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#391
Lucky skrev:
byta ramnr från den röda smälda du köpte lr varför har du kapat bort det?

tanken va att få dit en torkar mekanism från en E190  och vart jag tvungen till att flytta på chassie nr så länge. ska svetsa tillbaka de igen sedan.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

300 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#392
I går kväll så plockade jag isär den motorn som satt i bilen när jag köpte den. en 2,5 GLT. Mestadels för att för att få en uppfattning om hur allting satt och sen så va jag riktigt sugen på att se va de var som gjorde att den rasade.
Efter att ha plockat ur 3:ans vevstake så förtog jag varför de lät så illa från motorn...
http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC_0485.jpg
http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC_0485.jpg
2 lagerhalvor har blivit en  lol


imorgon blir det nog att ta sig en titt på T5:an.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

300 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#393
fick en smärre chock när lyfte av tråget från T5:an i middags.
Pickup:en var fylld med stora bitar av något, såg ut och kändes som plast. 4:ans vevstaks överfall hade lytfs från staken med ca 10mm och böjt båda bultarna. detta medförde att det blev 2 grova märken i blocket precis under cylinderloppet.
lagrena hade gått runt och låg i varandra.
http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC01929.jpg

http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC01928.jpg

http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC01930.jpg

http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC01932.jpg

http://i241.photobucket.com/albums/ff63/nissehullt/DSC01933.jpg

ska demontera allt i morgon. nu va jag bara nyfiken

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

190 Inlägg
3 augusti 2009
#394
ajdå det där såg inget vidare värst ut

Dodge Pioneer (Dart) 1960 318
Vw Golf Vr6 (stötis)

Reservdansk
6 271 Inlägg
3 augusti 2009
#395
Det är oerhörda krafter i en motor, så när det går åt helvete, så gör det det ordentligt. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

300 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#396
TurbOla skrev:
Det är oerhörda krafter i en motor, så när det går åt helvete, så gör det det ordentligt. smile

de kan man minst sagt säga.

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 augusti 2009
#397
Jag kan se varför det kallas ras wink.. Lycka till med kommande bygget får man väl säga..

225 Inlägg
4 augusti 2009
#398
Hoppas på en riktig grymming motor nu istället då! Lika bra att bygga när det ändå är nere big_smile


196 Inlägg
19 augusti 2009
#399
Tänkte bara informera att det finns en BTCC 850 o BTCC S40 show bilar med bur , centrumbult , bodykit , rensade osv osv utan drivlinor som har bud på dryga 20 000 kr styck i england. 

http://cgi.ebay.co.uk/Volvo-British-Tou … 286.c0.m14

http://cgi.ebay.co.uk/Volvo-British-Tou … 286.c0.m14



Hittade just flash gamla bil tillsalu
http://www.racecarsdirect.com/listing/2 … uring.html
Senast redigerat av Tysken|GBG (19 augusti 2009)


Avstängd
15 Inlägg
21 augusti 2009
#400
moste fan va kul


Sök