Jag brukar sluta med 600 våtslip när jag lackar. Ska du lacka en hel bil med många lager bör du nog gå ner till 400 för att få bättre fäste för grunden.
Efter att ha slipat halva bilen för hand skaffar du en tryckluftsdriven slipmaskin :-)(excenterroterande) Ett otroligt bra verktyg. Ska du bara matta ner befintlig bra lack kan du nog slipa för hand med 400-600 korn, men ska du slipa ner lacken till plåten är det maskin som gäller!
Andvänd en exenterslip med kardborrefäste på stödtalriken. torr papper 320 i kornstorlek räcker.
Grovslipning och riktning av spacklade ytor andvänd först en sk "långbräda"(slipyta 65x400mm) med 40-60 i kornstorlek finslpning med 180 och sen 320 på exenterslipen.
På klarlack kan man andvända 400 våtslippapper.
Jag brukar andvända en grundfärg som inte behöver slipas och två komponent färg med bra resultat
Finns el-drivna sånnamaskiner oxå. Att föredra om man inte har kompressor. Denna bil slipade jag ner me 400 papper & el-excenter maskin
EbbeW skrev:
Efter att ha slipat halva bilen för hand skaffar du en tryckluftsdriven slipmaskin :-)(excenterroterande) Ett otroligt bra verktyg. Ska du bara matta ner befintlig bra lack kan du nog slipa för hand med 400-600 korn, men ska du slipa ner lacken till plåten är det maskin som gäller!
Bästa är ju att gå in till en billackerare och be om råd? Dom har mest erfarenhet inom detta. Nog för att det finns mycket erfarenhet här på garaget.org också men du får en väldig spridning på svaren.