3214
Sök

Skillnad på bmw 328 o 325??

827 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#1
Ska köpa mig en bmw o e sugen på en 328, men e det nån större skillnad mellan den o 325´an förutom 1hk o alu blocket?
Senast redigerat av Andree (21 oktober 2008)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 oktober 2008
#2
325an har en mer högvarvig snurra än vad 328an har
många föredrar 328an pga bottenvridet som finns
själv väljer jag 325an som har en hållbarare motorkonstruktion

autopower.se
finns allt om BMW


Thorssa
21 oktober 2008
#3
328i har betydligt högre vridmoment.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
21 oktober 2008
#4
328an har väl anti-spinn, eller är det bara som tillval?

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2008
#5
Tror ASC finns till de senare 325orna också. Men av dessa hade (har) jag valt 328an. Mysigare starkare motor, snålare och möjlighet till mer effekt (328 är strypt byt till ett 325 insug så). Och M52an håller nog lika bra som M50 i orinalutförande.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

ElectroRaggare
885 Inlägg
21 oktober 2008
#6
328 ska upplevas som mcyket snabbare/piggare än 325 enligt många ägare, själv har jag inte testat men litar på folks ord.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Trucker
2 710 Inlägg
21 oktober 2008
#7
Viss utr i E46 o den 1hk och lite vrid. Inte mkt mer än detta smile Själv skulle jag nog välja 325 om de E36 men annars helst E46 då den e bättre utrustad smile

Fart missbrukare

3 354 Inlägg
21 oktober 2008
#8
skulle ha tagit 328an. större motor, snabbare 0-100

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

vinnarskalle!
907 Inlägg
21 oktober 2008
#9
chippa, 325-insug, 3"-avgas så ska en 328 bli riktigt rolig! Den kan nog hamna på 205-210hk med den setupen. I övrigt så är 328 fina bilar. Jag vet inte om M52 är lika slitstark som M50, men det ska nog inte vara nån fara att köpa en som gått 20-25k mil. Växellådan i 328an är även mycket bättre än 325an!


Trucker
2 710 Inlägg
21 oktober 2008
#10
Väljer man 328an framför 325an kan man då lika gärna ta 330in, fortfarande en 6a o med betydlig mer hästar, utr o allt som har med körglädje o göra wink sen är de ju mkt en försäkringsfråga. tror de e ngt dyrare med 330in jämfört med 328an. Så allt de där har med prioriteringar o göra smile

Fart missbrukare

3 354 Inlägg
21 oktober 2008
#11
330 kom väl inte förrän på e46an

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

582 Inlägg
21 oktober 2008
#12
328:an är snålare och bättre motor 1 hk på pappret men känns som 30hk i verkliheten.och Ja den ÄR snålare.

hej

Driven
17 Inlägg
21 oktober 2008
#13
En kompis har en 328:a och jag min 325:a, vi "jämnförde" 0-100, rent effektmässigt så var skillnaden enorm, 328:an kunde dra längre på växlarna och allmänt piggare. Angående snålheten håller jag med, man kan få ner bärnsleförbrukningen till 0,7 på landsväg men det är sällsynt med min... sen är ju "328-motorn" mer känslig då den har aliminiumdelar i motorn, tex topplocket (vid kokning går det väldigt lätt sönder)
Senast redigerat av WeQz (21 oktober 2008)

`Learn by doing´

vinnarskalle!
907 Inlägg
21 oktober 2008
#14
ja gomorron, 325ans M50B25-motor har oxå topplocket tillverkat i aluminium.. wink Blocket är däremot i gjutjärn.


144 Inlägg
21 oktober 2008
#15
bmw toppar är väl ganska standard dom blir vinda av för hårdkörning,


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 oktober 2008
#16
racing245 skrev:
bmw toppar är väl ganska standard dom blir vinda av för hårdkörning,

Hård körning gör ingen motor skev, utan misskötsel. Kör man med fel olje eller vattennivå, belastar motorn innan den är driftsvarm osv förstör motorer. Sköter man detta håller en bmw motor lika bra som en volvomotor osv. Volvos motorer är dock tåligare mot ovanstående än BMWs.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Trucker
2 710 Inlägg
21 oktober 2008
#17
haha, tycker racing245 borde ta o läsa mer om vad som e standard hos bmw lr inte tongue

Fart missbrukare

Trucker
2 710 Inlägg
21 oktober 2008
#18
Seth skrev:
330 kom väl inte förrän på e46an

330 började under E46

Fart missbrukare

Driven
17 Inlägg
26 oktober 2008
#19
Casy skrev:
ja gomorron, 325ans M50B25-motor har oxå topplocket tillverkat i aluminium.. wink Blocket är däremot i gjutjärn.

där hade nog kanske rätt;) sry

`Learn by doing´

127 Inlägg
26 oktober 2008
#20
vad jag vet så går E36 328 jävligt bra har en kompis som har en så sitter det ju m3 växellåda och bakaxel i dom och det är fint


Sök