2441
Sök

kamrem gick av på volvo 850 under färd

39 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#1
hej! min bror har en volvo 854gl 2.5l års -94 när han senast var ute och körde gick bilen dåligt och plötsligt lät det "klånk" och motorn stannade.. vi antar att det är kamremmen som gått av. om man försöker starta motorn hör man ett surrande ljud (startmotorn) men inget muller från själva motorn..

frågan nu vad behövs göras mer än att byta kamremmen och vattenpumpen Mm... hur klarar sig själva motorn i en sån här olycka.... har hört att man blir tvungen att byta ventiler mm.. och det är ju inte så kul... vad kan detta kosta och hur fixar man det billigt men ändå bra...
  hur är det, jag är dålig på sånt här....

Reparatör
630 Inlägg
21 oktober 2008
#2
bjornsson skrev:
hej! min bror har en volvo 854gl 2.5l års -94 när han senast var ute och körde gick bilen dåligt och plötsligt lät det "klånk" och motorn stannade.. vi antar att det är kamremmen som gått av. om man försöker starta motorn hör man ett surrande ljud (startmotorn) men inget muller från själva motorn..

frågan nu vad behövs göras mer än att byta kamremmen och vattenpumpen Mm... hur klarar sig själva motorn i en sån här olycka.... har hört att man blir tvungen att byta ventiler mm.. och det är ju inte så kul... vad kan detta kosta och hur fixar man det billigt men ändå bra...
  hur är det, jag är dålig på sånt här....

Helt garanterat ventilsoppa i er motor tyvärr . Köp ny topp på skroten å sätt dit ihop med ny kamremssats . Brukar vara det snabbaste å billigaste sättet att lösa problemet .


SKÅNING
1 215 Inlägg
21 oktober 2008
#3
Instämmer med mektrollet, en topp bör inte gå på alltför många 100-lappar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

5 089 Inlägg
21 oktober 2008
#4
överlever kolvarna tror när dom har slått i ventilerna?

\Lindgren

Reparatör
630 Inlägg
21 oktober 2008
#5
FLindgren skrev:
överlever kolvarna tror när dom har slått i ventilerna?

dom brukar klara sig om man inte har 8000 rpm när de händer . Har väl bytt ett 20tal toppar å det har varit små märken men inget mer i kolvarna . Men å andra sidan så har jag inte plockat ner motorn för att mäta å kolla upp dom heller på en gammal bil .


39 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#6
okej så ventilerna är antagligen slut då... så köper man en begagnad topp så kommer det med ventiler.. så man slipper alltså böka med ventilerna om man byter topp.... eller:/ ja har dålig koll.... 

hm kolvarna jag har läst att det är så hårda om mangämför med ventilerna så de borde inte skadas..

39 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#7
en sak till bilen servades på bilverkstad bara två månader innan detta.... kollar de inte kamremmen då.. eller det kanske är svårt att analysera den bara så där....

Fotograf
1 319 Inlägg
21 oktober 2008
#8
bjornsson skrev:
en sak till bilen servades på bilverkstad bara två månader innan detta.... kollar de inte kamremmen då.. eller det kanske är svårt att analysera den bara så där....

remmen kollar dom inte då den inte igår i den service intervallen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Fotograf
1 319 Inlägg
21 oktober 2008
#9
ny topp ca 3000kr till dom bilarna sen kamremm 600kr sen packningssatser och oljor så är nog uppe över 5500kr innan det är klart. för medan man lyfter toppen så fixar man vevhusventilaitonen också(lika bra det).

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 oktober 2008
#10
fredda_king skrev:
ny topp ca 3000kr till dom bilarna sen kamremm 600kr sen packningssatser och oljor så är nog uppe över 5500kr innan det är klart. för medan man lyfter toppen så fixar man vevhusventilaitonen också(lika bra det).

Jag gav inte mer än 350kr för kamremmen på Volvo. Begagnad topp brukar man kunna hitta på blocket hyfsat billigt. Toppackning ca 500kr.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

369 Inlägg
21 oktober 2008
#11
Tråkigt det som har hänt men säg inte för mycket innan du skruvar ner och kollar motorn, har du haft redig tur kan ventilerna klarat sig men det är typ en chans på miljonen.. Testa att köra med startmotorn är inte att rekomendera då du kan förstöra yttligare ventiler mm om det är någon som har klarat sig, men som sagt skruva ner och kolla vad som är kasst och vad som är helt innan du köper massa nytt..

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

39 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
#12
tack för alla svar hittills, vi får se hur vi gör... får sova på saken

blacken
22 oktober 2008
#13
Kolla kamremmen först, att den är paj..
Senast redigerat av blacken (22 oktober 2008)


Sök